یادداشت/

اعتماد به شعار «ما می‌توانیم»

وقتی شعار «ما می‌توانیم» را باور کنیم، می‌توانیم با استفاده از دانش متخصصان کشورمان و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، سلاح‌های به روزی را برای نیرو‌های مسلح کشورمان بسازیم و مورد استفاده قرار دهیم.
کد خبر: ۳۰۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ - 25August 2018

اعتماد به شعار «ما می‌توانیم»گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ هفته گذشته به مناسبت روز صنعت دفاعی، از دستاورد جدیدی به نام هواپیمای جنگنده «کوثر» رونمایی شد که بنا به اظهار مسئولان مربوطه بیش از 70 درصد قطعات آن از جمله موتور جنگنده در داخل کشورمان و توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.

از آنجایی که این جنگنده ظاهری شبیه اف-5 دارد، برخی‌ها را بر آن داشت تا تلاش متخصصان داخلی را بی‌اهیمت جلوه بدهند و به سخره بگیرند. بنابر عقیده این افراد، جنگنده بومی «کوثر» چیزی نیست جز همان اف-5 که از سال‌های قبل در خدمت نیروی هوایی کشورمان قرار داشته است.

جنگنده «کوثر» هر چند به لحاظ ظاهری شبیه همان اف-5 است، اما این جنگنده‌ که در روز صنعت دفاعی رونمایی شد، از موتور توربوجت ملی «اوج» بهره می‌برد؛ موتوری که با الگو گرفتن از موتور J-85 ساخته شده و در واقع اولین گام عملی در ساخت موتور جنگنده در کشورمان محسوب می‌شود.

بی‌ارزش نشان دادن تلاش متخصصان کشورمان توسط برخی در حالی صورت می‌گیرد که اگر به چند سال قبل بازگردیم، متوجه می‌شویم که تا قبل از این حتی امکان ساختن یک قطعه مانند پیچ و مهره‌های جنگنده‌ها را هم نداشتیم، اما امروز با استفاده از تجربیات بازآماد (اورهال) می‌توانیم موتور ملی جت را بسازیم که این گامی رو به جلو برای موفقیت‌های بیشتر است.

این فعالیت‌هایی که در داخل و خارج از کشور برای به سخره گرفتن ساخت جنگنده «کوثر» صورت می‌گیرد، شبیه همان تلاش‌هایی است که عنوان می‌شد ایران قادر به ساخت موشک‌های دوربرد نیست و آنچه دارد همان موشک‌های ساخت بلوک شرق سابق است، اما اکنون و پس از گذشت سال‌ها همگان در داخل و خارج بر توانمندی کشورمان در ساخت انواع موشک‌های دوربرد با سوخت جامد و مایع، اذعان دارند.

تلاش‌ها برای ساخت موشک در شرایطی صورت گرفت که برای دفاع از کشورمان به داشتن چنین سلاحی به شدت نیاز داشتیم؛ به همین دلیل متخصصان کشورمان در شرایط تحریم و با اتکا به شعار «ما می‌توانیم» توانستند به فناوری ساخت و پرتاب انواع موشک در برد‌های مختلف دست یابند.

پس وقتی شعار «ما می‌توانیم» را باور کنیم، می‌توانیم با استفاده از دانش متخصصان کشورمان و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، سلاح‌های به روزی را برای نیرو‌های مسلح کشورمان بسازیم و مورد استفاده قرار دهیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار