موافقان استیضاح کرباسیان؛

حاجی‌دلیگانی: وضع معیشت مردم وخیم است/ بهادری: کابینه با وصله و پینه درست نمی‌شود

نماینده مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: وضعیت معیشتی مردم به قدری وخیم شده که حتی برخی به نان شب هم محتاج هستند.
کد خبر: ۳۰۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ - 26August 2018

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، در جلسه علنی امروز (یکشنبه چهارم شهریورماه) مجلس  شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شهرستان شاهین‌شهر در مجلس در موافقت با اسیتضاح کرباسیان اظهار داشت: آقای کرباسیان! شما در جلسه رای اعتماد گفته بودید که تورم و مشکلات اقتصادی کشور مربوط به دولت قبل است و اعلام کردید که برای آرامش ثبات در اقتصاد برنامه های کاملی دارید.

این نماینده خانه ملت با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور گفت: وخیم شدن وضعیت معیشتی مردم نشان می دهد که شما برنامه های مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور ندارید. امروز بسیاری از مردم به نان شب محتاج هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه رای اعتماد کرباسیان، تصریح کرد: شما گفته بودید که تورم از 41.2 درصد در سال 91 به 8.2 درصد در سال 95 رسیده است.

وی افزود: شما اعلام کردید که ضریب نرخ ارز به کمتر از پنج درصد در سال 95 کاهش یافته است و در شاخص های کارآفرینی و فسادستیزی رتبه ایران بهبود یافته است.

حاجی دلیگانی: وضع معیشت مردم وخیم است/ بهادری: با وصله و پینه کابینه درست نمی‌شود

نماینده مردم شهرستان شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلار در زمان مدیریت شما به 12 هزار تومان رسید، گفت: چرا باید قیمت یک متر زمین چیزی حدود 68 درصد گران شود؟

حاجی دلیگانی گفت: در زمان مدیریت شما رتبه ایران در کسب و کار چهار درجه پایین آمده، اینها نشان از عدم برنامه ریزی های شماست. چه اتفاقی افتاد که قیمت سکه از یک میلیون و 200 هزار تومان به 4 میلیون تومان رسید؟

با وصله و پینه کابینه درست نمی‌شود

سید هادی بهادری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد خطاب به رئیس جمهور گفت: شان وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرد، انتظار داشتیم یک اقتصاددان در راس وزارت اقتصاد باشد اما متاسفانه به بحث تخصص در اقتصاد توجه نشده است، این در حالی است که هرجا از افراد متخصص استفاده نشده آسیب دیدیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اندازه فوتبال برای اقتصاد ارزش قائل نشدیم، افزود: در فوتبال به دلیل نبود مربی خوب از خارج کشور به دنبال متخصص می گردیم اما در اقتصاد این موضوع مورد بی توجهی واقع شده است.

وی خطاب به رئیس جمهور با انتقاد از اینکه با وصله و پینه کابینه درست نمی شود، ادامه داد: وزارت اقتصاد توان هماهنگی تیم اقتصادی دولت را ندارد؛ اقتصاد کشور تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی تواند تئوری پردازی و سیاست های اقتصادی دولت را تبیین کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به کرباسیان گفت: شما چرا وقتی خودتان بر این باور بودید که اقتصاد کلان نمی‌دانید پیشنهاد تصدی وزارت را قبول کردید؟ چرا در اردیبهشت ماه استعفاء ندادید؟ چرا حتی یک عذرخواهی از ملت نکردید؟ آیا نمی دانید مردم در چه فشار اقتصادی هستند.

بهادری با تاکید بر اینکه مهم ترین مسئله امروز مردم گرانی و بیکاری است، خطاب به وزیر افزود: آیا می دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شماست؟ می دانید اگر می توانستید این دارایی ها و نقدینگی کلان کشور را درست هدایت کنید گرانی ها اتفاق نمی افتاد، آیا می دانید واحدهای تولیدی و اصناف و بازار یا توسط بانک ها گرفتار شدند یا توسط اداره دارایی و مالیاتی، آیا می دانید بانک ها با تحمیل عقود یک جامعه فقط در سود تولیدی ها شریک هستند و در ضرر آن ها را به سمت ممنوع الخروجی، زندان و مصادره اموال هدایت می کنند، آیا می دانید چه بروکراسی هایی در بانک های شما حاکم است؟

وی ادامه داد: آیا می دانید برای یک تولیدی یک یا دو سال طول می کشد سرمایه در گردش داده شود؟ آیا می دانید هنوز بند و تبصره 16 بودجه 97 که براساس آن جرائم تاخیرکنندگان بخشیده می شود هنوز بعد از گذشت 5 ماه با فرصت 6 ماهه اجرا نشده است؟ آیا می دانید گمرک شما باعث شده تلمباری از محصولات کشور ما در گمرکات خراب شود. متاسفانه کسانی 3 هزار سکه خریدند و مالیات نمی دهند اما بقال سرکوچه باید مالیات پرداخت کند، آیا می دانید چه درصدی از تولیدکنندگان در زندان هستند، آیا می دانید کسی که سال ها برای واحد تولیدی خود زحمت کشیده، واحدش مصادره شده است؟ آیا می دانید عدالت مالیاتی وجود ندارد.

بهادری خطاب به کرباسیان با بیان اینکه شما انسان خوش برخورد و خوش منشی هستید اما لباس وزارت اقتصاد به تنتان نمی آید، یادآور شد: شما نه توان هماهنگی تیم اقتصادی را دارید و نه سیاستگذاری اقتصادی را می دانید، شما می توانید مدیر اقتصادی خوبی باشید اما نمی توانید وزیر اقتصاد خوبی باشید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هنوز تحریم ها شروع نشده و با این وضعیت بحرانی مواجه هستیم باید برای شرایط سخت تر و اقتصاد مقاومتی آماده شویم؛ از نمایندگان تقاضا دارم با رأی به استیضاح فرصت دهیم از نخبگان اقتصادی و متخصصان برای مدیریت این وزارتخانه مهم استفاده شود.

کرباسیان برنامه ای برای ساماندهی مشکلات اقتصادی ندارد

هدایت الله خادمی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: امیدواریم امروز بتوانیم از زبان مردم شریف ایران سخن بگوییم؛ سخن از پدران شرمنده، سخن از جوانان بیکار، سخن از تبعیض، سخن از رانت، سخن از فساد و سخن از سوء مدیریت؛ بنابراین مخاطب تمام این سخنان شما نمایندگان ملت هستید.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با ذکر چند سوال تصریح کرد: آیا وضعیت اقتصادی مردم را نمی‌بینیم؟ آیا صدای مستمندان و مستضعفان را نمی شنویم؟ مگر ما در میان مردم نیستیم و کنار اقشار جامعه زندگی نمی کنیم؟ چگونه است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده مردم تحت فشار و دشوار تر شده ولی برای برخی بهتر و شیرین تر شده است؟ چه کسی پاسخگوی تمام این سوالات است؟

وی ادامه است: درست است که پاسخگوی تمام این سوالات و مشکلات شخص رئیس جمهور است اما وزیری که از بانک ها تا بیمه ها، از گمرکات تا وضع مالیات، از مناطق آزاد تا غیره در مجموعه مدیریت خود دارد،اگر از ایشان نپرسیم پس از چه کسی باید پرسید؟

حاجی دلیگانی: وضع معیشت مردم وخیم است/ بهادری: با وصله و پینه کابینه درست نمی‌شود

عضو کمیسیون انرژی در مجلس دهم تصریح کرد: جناب آقای کرباسیان! یکی از ده ها وظیفه وزارت اقتصاد و دارایی تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در اجرای آنها است که متاسفانه هیچ کدام انجام نمی شود.

وی افزود: متاسفانه ایشان در یک سال گذشته هیچ استراتژی برای پیشبرد اقتصاد کشور نداشتند و برنامه ای برای اداره امور اجرایی و مدیریتی وزارتخانه و سازمان های تابعه خود ارائه ندادند. انتصابات بسیار ضعیف، امکان اداره مجموعه مهم وزارت اقتصاد و امور دارایی را با مشکل روبرو کرده است و نفس این وزارتخانه را گرفته است.

خادمی بیان کرد: نبود دانش و انگیزه، ناهمگونی مدیریتی، اراده جزیره ای و ملوک الطوایفی وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان های تابعه را دچار مشکل کرد که آثار آن را می توان در وضعیت اقتصادی و ارزی کشور مشاهده کرد.

مردم زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند

جلیل رحیمی جهان آبادی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: به عنوان یک اصلاح طلب، حامی دولت و حامی آقای روحانی و فردی که از دولت تدبیر و امید حمایت می کند، اینجا ایستاده ام. من فردی هستم که همچنان دولت را حمایت کرده و دولت تدبیر و امید را شایسته خدمت به مردم می دانم، اما خواهان استیضاح وزیر اقتصاد هستم، البته معتقدم نه آقای کرباسیان مقصر است، نه ترامپ و نه آقای روحانی و نه هیچ فرد دیگری؛ مقصر ما هستیم که پشت این دیوارهای سیمانی صدای ضجه مردم و ملت ایران را نمی شنویم.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما مقصریم که به جای شنیدن صدای درد و رنج مردم، چشم و گوش بسته از برخی وزرای دولت حمایت می کنیم. ما مقصریم که توجیهات غیرمنطقی و غیرعقلانی وزارت اقتصاد را در مواردی همچون ناکارآمدی، ضعف مدیریتی، فساد در گمرک و ناتوانی در مدیریت بازار ارز هر روز می شنویم اما همچنان با توجیهات غیرمنطقی اقدامات آنها را تایید می کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد ناتوان در مدیریت اقتصادی است، افزود: آقای کرباسیان نه مدیری است که اقتصاد کلان بداند و نه مدیری است که کشور را مطابق با اقتصاد کلان اداره کند و نه حتی مدیری که بتواند بر زیرمجموعه خود تسلط و مدیریت داشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه 40 نفر از نمایندگان مجلس استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کرده اند، ادامه داد: فساد در گمرک، اصلی ترین دلیل این استیضاح است. باید پرسید مقصر فساد در سامانه گمرکی چه کسی است؟ بارها به آقای عسگری و آقای کرباسیان در جایگاه رئیس فراکسیون مرزنشینان موضوع و مشکلات را مطرح کردم و گفتم که شرکت های مرزی در فشار شدید اقتصادی به سر می برند و مشکلات گمرکی مردم را زمین گیر کرده است، اما نه تلاشی برای تغییر شرایط در گمرک دیده می شود و نه در وزارت اقتصاد و البته امیدی هم برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

رحیمی جهان آبادی مطرح کرد: معتقدم یا وزیری را نباید برای استیضاح به مجلس کشاند یا اگر به مجلس آمد، بدون نگاه جناحی، سیاسی و حب و بغض نسبت به دولت از حقوق ملت دفاع کنیم، زیرا مردم در زیر فشار اقتصادی در حال خرد شدن هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ای کاش همان طور که به شما اجازه می‌دادند تصویرتان از رسانه‌های مختلف پخش شود به افرادی که صبح تا شب در دمای 40 درجه ضجه می‌زنند نیز چنین اجازه‌ای داده می شد تا حداقل صدای آنها توسط من و شما شنیده می‌شد.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر در 17 محور مطرح شده است، افزود: وزیر اقتصاد ناتوان در مدیریت کلان کشور است چرا که ایشان در گمرک کار کرده است و سوابق لازم برای مدیریت کلان را ندارد؛ هر چند بنده خود به این وزیر در ابتدای دولت رأی اعتماد دادم اما اکنون با توجه به وضع اقتصادی ایجاد شده و عدم پاسخگویی گمرک و وزارت اقتصاد صلاح را در استیضاح می‌بینم چرا که نه گمرک پاسخگو است و نه وزارت اقتصاد و نه فساد را در گمرک می‌بینند و نه حتی حاضرند این مشکلات را بشنوند.

رحیمی جهان آبادی با تأکید بر اینکه تا کی می‌خواهید مشکلات اقتصادی کشور را به گردن بازار سلیمانیه، هرات، ارمنستان و کشورهای همسایه بیندازید، اضافه کرد: باید پذیرفت که مدیریت اقتصادی کشور بسیار ضعیف است، هر چند محورهای سوال از رئیس جمهور بر پایه ناتوانی شخص وزیر اقتصاد است.

حاجی دلیگانی: وضع معیشت مردم وخیم است/ بهادری: با وصله و پینه کابینه درست نمی‌شود

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: رئیس جمهور باید پاسخگوی ناتوایی‌های وزیر اقتصاد و مجموعه‌های زیر نظر او باشد در حالی که آقای روحانی امروز زیر بدترین فشارهای داخلی و خارجی قرار دارد لذا لازم است از آقای کرباسیان پرسید چرا رئیس جمهور باید ضعف شما را پاسخگو باشد؟ در حالی که شخص شما مسئول هستید.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وزارت اقتصاد درک درستی از تئوری‌های اقتصادی ندارد در حالی که دنیای امروز بر پایه اقتصاد و عقلانیت اداره می‌شود نه توهم و توطئه، تصریح کرد: اقتصاد دولت آقای روحانی بیمار است و شخص کرباسیان مقصر اصلی است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر رئیس گمرک به سامانه گمرکی شرق کشور و گمرک دوقارون، گفت: در این سفر بخشی از فساد و مشکلات را شرح دادم اما باید پرسید آقای عسگری چه اقداماتی انجام داده است؟، مگر ایشان زیر نظر وزیر اقتصاد نیستند؟، بنابراین باید پرسید وزیری که نمی‌تواند در شرایط جنگ اقتصادی زیرمجموعه خود را اداره کند به یقین نمی‌تواند اقتصاد کشور را نیز سامان دهد و سوال این است چنین فردی باز هم باید وزیر ممکلت بماند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه اگر امروز به عنوان نماینده مردم ایران به استیضاح وزیر اقتصاد رأی داده ندهند باید به مردمی که صبح تا شب پشت دیوارهای سیمانی مجلس ضجه می‌زنند پاسخگو باشند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: اگر بر ضرورت شفافیت اقتصادی، ناتوانی اداره امور اقتصادی، ضعف مدیریت و ... در اقتصاد کشور اعتقاد داریم به نام ملت ایران و به نام تمام دردها و رنج‌های این مردم از شما درخواست رأی استیضاح به وزیر اقتصاد را دارم اما همچنان در دفاع از دولت تدبیر و امید که منتخب مردم است تأکید می‌کنم.

فرماندهان ضعیف و ناکارآمد باعث شکست ما در جنگ اقتصادی می‌شود

سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که آمریکا تمام توان خود را برای تخریب اقتصاد ما به کار گرفته است، اگر در چنین شرایطی از حضور مدیران و مسوولان با درایت و کارآمد بهره مند نباشیم بدون شک در این جنگ شکست خواهیم خورد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید مسوولان ضعیف و بدون برنامه را کنار بگذاریم، افزود: حضور مدیران ضعیف در عرصه های مهم کشور باعث میشود که مشکلات جاری کشور افزایش پیدا کند که همین مسئله تحقق اهداف دشمنان را در پی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اقدامات شما در وزارت اقتصاد موجب شد ثروت ثروتمندان افزایش یابد و افراد محروم ضعیف‌تر و سفره‌های مردم روز به روز خالی‌تر شود. چرا برای وضعیت وخیم معیشتی مردم تدابیر مناسب ندارید؟ کوتاهی و غفلت از دغدغه های مردم قابل بخشش نیست.

تحریم و ناکارآمدی برخی مسوولان باعث تنش در اقتصاد کشور شد

عباس پاپی زاده نماینده مردم شهرستان دزفول در مجلس در موافقت با استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نسبت به رسیدگی مشکلات معیشتی مردم بی توجهی شده است، اظهار داشت: متاسفانه عملکرد دولت و تیم اقتصادی به گونه ای نبوده که شاهد رونق تولیدات ملی و رشد اقتصادی کشور باشیم.

این نماینده خانه ملت افزود: دولت به جای اینکه تمام توجه خود را به سمت تولید معطوف کند به گونه ای عمل کرد که نقدینگی مردم به سمت بازار طلا و سکه برود که همین موضوع باعث رانت و فساد مالی شده است.

حاجی‌دلیگانی: وضع معیشت مردم وخیم است/ بهادری: کابینه با وصله و پینه درست نمی‌شود

نماینده مردم شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقدینگی سرگردان مردم در بازارهای طلا، سکه و خودرو تصریح کرد: افزایش بدهکاری دولت به بانکها نشان از ضعف مدیریتی و عملکرد ناصحیح تیم اقتصادی دارد.

پاپی زاده با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: نباید تمام مشکلات معیشتی مردم را به تحریم های دشمنان پیوند بزنیم، در حقیقت ناکارآمدی برخی مسوولان در کنار خصومت های آمریکایی ها باعث بحرانی شدن وضعیت اقتصادی کشور شده است.
وی خطاب به کرباسیان گفت: چرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تصمیم غلط، بانک های دولتی را به مسابقه افزایش سود و خلق پول تشویق کردند. این امر موجب افزایش بی سابقه نقدینگی در کشور شد.

نماینده مردم شهرستان دزفول در مجلس تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه در زمان مدیریت شما نسبت به این موضوع بی توجهی شده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار