کارشناس مسائل غرب آسیا:

آمریکا قصد دارد مدت ماندگاری و حضور خود در سوریه را تثبیت کند

سیدهادی سیدافقهی گفت: هم‌اکنون تنها منطقه‌ محل تراکم و نگهداری تروریست‌ها در سوریه، ادلب است؛ این منطقه نیاز به پاکسازی دارد؛ لذا عملیات مقدماتی در این منطقه شروع شده و حمله عظیم و اصلی هنوز شروع نشده است.
کد خبر: ۳۰۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ - 26August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید هادی سیدافقهی در گفت‌وگویی با بیان اینکه آمریکا از عربستان و متحدانش در منطقه خواسته برای آغاز بازسازی مناطق تحت نفوذ خود مانند الرقه، الحسکه و دیرالزور تا شرق فرات پول بدهند، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با این اقدامات قصد دارند مدت ماندگاری و حضور خود در سوریه را تثبیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها فعلا به بهانه نبرد با داعش قصد ندارند از سوریه بروند، افزود: البته این دروغ برزگی است؛ زیرا خودشان داعش را بوجود آوردند؛ هم اکنون هم آنها بازمانده‌های داعش را در مناطقی که شکست می‌خورند با هلی‌کوپتر‌ جابجا می‌کنند.

سیدافقهی با بیان اینکه داعشی‌ها، نیرو‌های وابسته به آمریکا هستند، افزود: ماندگاری داعش، جبهه النصره، جیش الحر و غیره در سوریه برای آمریکا هزینه دارد لذا آنها کمک مالی برای بازسازی سوریه را قطع کردند. آمریکائی‌ها نمی‌پسندند بشار اسد پیروز قوی و نهایی نبرد سوریه باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به آخرین وضعیت نبرد میدانی در سوریه نیز بیان داشت: بعد از بازپس‌گیری‌های مناطق حساس و بسیار استراتژیک غوطه شرقی که چند ماه پیش آزاد شد و بسیار مهم بود؛ در جنوب نیز منطقه درعا که مماس با ارتفاعات جولان شمالی بود آزاد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون تنها منطقه‌ محل تراکم و نگهداری تروریست‌ها در سوریه، ادلب است، این منطقه نیاز به پاکسازی دارد؛ لذا عملیات مقدماتی در این منطقه شروع شده و حمله عظیم و اصلی هنوز شروع نشده است. چند اقدام تاکتیکی در آنجا در حال انجام است، یکی بازگشایی معابر برای خروج مردمی است که نمی‌خواهند در ادلب بمانند و کشته شوند.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: در شرق ادلب یک کریدور به سمت شهر ابوظهور باز کرده اند. ابوظهور یک منطقه حساس در شرق ادلب بود که چند وقت پیش آزاد شد و فرودگاه و پایگاه نظامی دارد.

وی افزود: مرحله دوم پخش اطلاعیه‌ها از هواپیما‌ها است تا مردم بفهمند گذرگاه‌های محل عبورشان کدام‌ها هستند و چگونه می‌توانند با کمک ارتش سوریه و نیرو‌های هم ردیف از منطقه درگیری خارج شوند که تلفات نیروی انسانی به حداقل برسد.

سید افقهی گفت: اقدام تاکتیکی بعد هوایی است، هواپیما‌های نیروی هوایی سوریه و هم هواپیما‌های روسیه استحکامات، نقاط حساس و استراتژیک اطراف تروریست‌ها در ادلب را بمباران می‌کنند تا آن حمله سراسری و نهایی شکل بگیرد.

وی عنوان کرد: مسئله دیگر نقش ترکیه و روابطش با برخی گروه‌های تروریستی در منطقه ادلب مانند جبهه النصره یا تحریر الشام است. این گردان‌ها توسط ترکیه حمایت می‌شوند. باید با ترکیه مذاکره شود که می‌خواهد تا آخر درکنار این گروه‌ها بجنگد یا اینکه با گفت‌وگوی سیاسی و وساطت‌اش آنها را خلع سلاح می‌کند.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها