دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کشتار شیعیان عربستان برای نجات رژیم آل سعود از باتلاق فروپاشی

رژیم آل سعود که این روز‌ها در باتلاق یمن گرفتار شده است؛ حال با اعتراض شیعیان کشورش مواجه شده است و تنها راه سرکوب این اعتراضات، کشتار مردم بی‌گناه است تا خطری حکومت‌شان را تهدید نکند.
کد خبر: ۳۰۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 27August 2018

جنایتی دیگر در کارنامه سیاه آل سعود؛ کشتار شیعیان به بهانه در خطر بودن رژیمبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ساکنان «شهرک عوامیه» عربستان این روزها، روزگار خوشی ندارند و شب را با صدای تیر و سوت گلوله به صبح می‌رسانند. این شهرک بار‌ها مورد تجاوزات نیرو‌های امنیتی سعودی قرار گرفته است؛ این تجاوزات پس از انتصاب «محمد بن سلمان» به مقام ولیعهدی، روند رویه رشدی به خود گرفت.

شهر شیعه‌نشین «قطیف» در استان «احساء» در شرق عربستان قرار دارد. شهرک عوامیه که زادگاه شهید «شیخ نمر باقر النمر» است، در این شهر واقع شده است. با نگاهی به جمعیت عربستان به این نکته پی می‌بریم که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که عمدتاً در استان «الشرقیه» ساکن هستند و نکته حائز اهمیت این است که این استان مهمترین مرکز استخراج نفت در عربستان به‌شمار می‌آید. در سوی دیگر العوامیه نیز شهرکی است در شمال قطیف و از مناطقی است که مشرف بر خلیج فارس است.

شیعیان عوامیه از سال ۲۰۱۱ به بعد در اعتراض به حکومت و وضعیت بد اقتصادی مردم عربستان، نقش فعال و جدی را ایفا کرده‌اند؛ از این‌رو آل‌سعود همیشه آن‌ها را خطری جدی برای بقاء حکومتش قلمداد می‌کند و سرکوب آن‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

از این رو، رژیم آل سعود از دهم ماه می ۲۰۱۷ با تخریب منازل شیعیان به بهانه‌های واهی مانند نوسازی بافت فرسوده، مبارزه با تروریسم و دیگر موارد مطرح شده تخریب کرده و به سرکوب اقلیت شیعه‌ی عربستان شکلی تازه‌تر بخشید تا جنایات‌های‌شان ابعاد وسیع‌تری پیدا کند.

در ماه‌های گذشته نیز فشار بر شیعیان بیش از هر زمان دیگری شده است. دولت عربستان برای سرکوب شیعیان از هیچ‌گونه اقدامی ممانعت نمی‌کند. ورود غیرقانونی به منازل، دستگیری شیعیان، اعدام شخصیت‌های شیعی و تخریب برخی منازل را در سطحی وسیع انجام می‌دهد تا از این راه بتواند جامعه شیعیان شرق عربستان را سرکوب کنند.

شاید یکی از مهم‌ترین اهداف محمد بن سلمان و آل سعود از فشار بر شیعیان ساکن عوامیه، از بین بردن زمینه‌های قدرت‌گیری جنبش اعتراضی شیعیان علیه خاندان فاسد سعودی است. تلاش‌های شهید «نمر باقر النمر» در سال‌های گذشته، ظرفیت انقلابی و اعتراضی بزرگی را در میان شیعیان عربستان شکل داده است. هسته این جنبش اعتراضی پس از شهادت شیخ النمر در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ نه تنها تضعیف نشد، بلکه در سطحی گسترده‌تر نیز تقویت شد. ولیعهد جوان سعودی قصد دارد از قدرت‌گیری هر چه بیشتر جنبش‌های شیعی در این کشور ممانعت به عمل آورد و در این مسیر، با توجه به قدرت غالب جنبش شیعیان در عوامیه، تنها راه را در سرکوب شهروندان این شهرک می‌بیند.

سرکوب شیعیان در عربستان و علی‌الخصوص سرکوب شهروندان عوامیه دلیلی دیگر دارد و آن هم حذف تدریجی شیعیان در جامعه اهل سنت عربستان است. بن سلمان برای اجرایی کردن این هدف، ۲ روش را در پیش گرفته است. ترغیب علمای تندروی وهابی به این‌که نسل‌کشی شیعیان را مشروع جلوه دهند تا کشتار آن‌ها، رنگ و بوی مذهبی به خود گیرد و دیگری اینکه اعدام و کشتار شیعیان در زندان‌های سعودی با روندی روبه‌رشدی در پیش گرفته شود.

در سمت مقابل محمد بن سلمان قصد دارد با ویران کردن منازل و تخریب اماکن تاریخی و مذهبی شیعیان به ویژه در شهرک عوامیه، آن‌ها را به کوچ اجباری از سرزمین مادری خود ترغیب کند.

دولت سعودی در حال تلاش است که شیعیان را به صورت جماعت‌های پراکنده و کوچک به مناطق سنی‌نشین در دیگر استان‌های عربستان منتقل کند، تا از این طریق، روحیه انقلابی بودن آنها از بین برود و در بلندمدت هم زمینه گرایش آن‌ها را به تغییر مذهب فراهم آورد. همین اقدام آل سعود تاکنون بار‌ها از سوی شخصیت‌های آزادی‌خواه و نهاد‌های تحقیقاتی مستقل در سطح جهانی مورد انتقاد واقع شده است و رژیم آل‌سعود را به کشتار و نسل‌کشی متهم کرده‌اند.

یکی دیگر از دلایل و انگیزه ولیعهد جوان سعودی در این اقدام، تسویه حساب داخلی در درون خاندان سعودی است. وی پس از انتخاب شدن به عنوان ولیعهد عربستان سعودی می‌خواهد توانایی‌ها و قدرت خود را به رخ خاندان سلطنتی و شاهزادگان معترض بکشاند. در همین زمینه، «اندرو هاموند» کارشناس مسائل عربستان در گفت‌وگو با «دویچه وله» اظهار داشت که «کشتار شیعیان در شهرک عوامیه و دیگر مناطق شیعه نشین با تغییر حقوق میراث قدرت در راس دولت پادشاهی عربستان سعودی مرتبط است. اندکی پیش از این «محمد نایف» ولیعهد پیشین سلب قدرت شد. به این ترتیب این شاخه خاندان سلطنتی دسترسی مستقیم به تاج و تخت را از دست می‌دهد. ولیعهد جدید محمد سلمان، پسر محبوب شاه سلمان است.»

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها