رییس جمهور:

مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است/ از رکود خارج شده‌ایم و در این زمینه هیچ تردیدی نیست

روحانی با اشاره به اینکه "وقتی در اقتصاد ثبات برقرار شود سرمایه گذاران و کارآفرینان خود به میدان می آیند "، گفت: همین مسئله باعث شد رشد منفی سرمایه گذاری در سالهای 91 و 92 به رشد 7/5 درصدی در سال 93 ارتقا یابد و این به معنای آن است که مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است.
کد خبر: ۳۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴ - 08October 2014

مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است/ از رکود خارج شده‌ایم و در این زمینه هیچ تردیدی نیست

به گزارش  گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس با بیان  اینکه امروز به حمدالله بسیار امیدوار تر از گذشته می توانیم درباره اقتصاد حرف بزنیم، گفت: دولت یازدهم دولت راستگویان است. طرح سوال کارشناسی مشکلی ندارد اما نباید درباره آمارهای رسمی دولت، تردید شود.

رییس جمهور با تشریح وضعیت اقتصاد دولت طی یکسال گذشته اظهارداشت: این دولت از روز اول گرفتار معضل رکود تورمی بود که عبور از آن در زمانی کوتاه بسیار صعب و دشوار می نمود.

 روحانی با بیان این که به غیر از یکی دو سال اول انقلاب آن هم به خاطر شرایط کشور تورم بالای 40 درصد در سالهای 91 و 92 به همراه رکود، بی سابقه بود، یادآور شد: برای عبور از این وضعیت لازم بود کشور در مسیر آرامش و ثبات اقتصادی در عرصه داخلی و کاهش تلاطم در روابط خارجی قرارگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: کاهش تلاطم در روابط خارجی و ایجاد ثبات در اقتصاد داخلی وضعیتی را به وجود آورد که همان نقدینگی که قبلا صرف خرید ارز و طلا می شد و بانک مرکزی را به پایگاهی برای تولید و عرضه سکه تبدیل کرده بود، این بار به سمت بازار بورس و سپس بانکها گردش کنند و این سرآغاز گشایش در اقتصاد کشور بود.

رییس جمهور با اشاره به این که جامعه در این شرایط به احساس آرامش و ثبات رسید و اطمینان یافت که دولت با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایتهای مجلس و مردم قادر است مسائل خارجی را در مسیر حل و فصل قرار دهد، گفت: مجموعه این شرایط باعث شد بتوانیم به مردم قول دهیم که قادر هستیم تورم را مهار کنیم .

روحانی با بیان اینکه در همان شش ماهه دوم سال 92 آثار اولیه خروج از رکود شروع به نمایان شدن کرد، افزود: همه آمار و ارقام در عرصه های مختلف از نفت تا گمرکات این نوید را می داد که خروج کشور از رکود آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه "وقتی در اقتصاد ثبات برقرار شود سرمایه گذاران و کارآفرینان خود به میدان می آیند "، گفت: همین مسئله باعث شد رشد منفی سرمایه گذاری در سالهای 91 و 92 به رشد 7/5 درصدی در سال 93 ارتقا یابد و این به معنای آن است که مسیر دولت در عرصه اقتصاد صحیح است.

رییس جمهور گفت: برخی دوستان می گفتند که کاهش تورم در هنگام اجرای سیاست های خروج از رکود به مثابه سمی کشنده است اما دولت در حالی که نمی توانست از سیاستهای انبساطی کمک گرفته یا منابع و درآمد های ارزی خود را افزایش دهد و یا از تسهیلات خارجی استفاده کند، همزمان با کاهش تورم سیاست های خروج از رکود را نیز اجرا کرد که این به هیچ وجه کار آسانی نیست.

روحانی کاهش تورم را بی سابقه عنوان کرد و اظهار داشت: همزمان با کاهش تورم ناچار بودیم در راستای مسیر توسعه ای کشور قیمت حاملهای انرژی را نیز اصلاح کنیم چرا که شرکتهای تولید انرژی دچار مشکل بودند و از سوی دیگر توازنی بین دریافتی ها و پرداختی ها در اجرای قانون هدفمند شدن یارانه ها برقرار نبود.

وی به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و افزود: اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی با وجود نظراتی که آن را با سیاست کاهش تورم ناهمخوان عنوان می کردند آغاز شد و نرخ حامل های انرژی به گونه ای اصلاح شد که تورم نیز همزمان کاهش یافت.

رییس جمهورگفت که امروز می توانیم قول دهیم تورم در پایان سال 93 زیر 20 درصد است و با اطمینان می توان گفت که از رکود خارج شده ایم و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد.

 روحانی به تشریح طرح تحول سلامت پرداخت و بیان کرد: دولت تصمیم گرفت از محل درآمد هدفمند کردن یارانه ها یکی از معضلات مهم اجتماعی را رفع کند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز در عرصه سلامت عمومی ورود کردند که  برخی از آنها  شکست خوردند اما دولت طرح تحول سلامت را با موفقیت اجرا کرد و علاوه بر کاهش قابل ملاحظه هزینه های درمان، نیازمندیهای بیماران را در خود بیمارستانها تامین کرد تا آسایش آنان بیش از پیش فراهم شود.

وی در ادامه گفت که امروز که با شما سخن می گویم همه بودجه عمرانی نیمه اول سال استانها پرداخت شده و تخصیص بودجه های عمرانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است .

رییس جمهور تصریح کرد: دولت بانکها را برای افزایش کمک به اقتصاد و صنعت تجهیز کرد تا بتوانند مشکل سرمایه در گردش بخش صنعت را رفع کنند و امسال تا به حال 59 درصد منابع بانکی به عنوان سرمایه در گردش و به صورت تسهیلات به تولید کنندگان و صنعتگران پرداخت شده است.

روحانی با تبریک مهار تورم همراه با خروج از رکود گفت: این کار عظیم با حمایت نمایندگان و همراهی مردم و کارآفرینان انجام شده و امروز استانی نیست که به آن سفر کنیم و سرمایه گذاران آن استان برای فعالیت و سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکنند.

وی با تشریح این که همه سرمایه گذاران بزرگ دنیا به دنبال مهیا شدن شرایطی هستند تا به ایران به عنوان مرکز ثبات سرازیر شوند، اظهارداشت: ایران کشوری برخوردار از سرمایه های عظیم انسانی و فن آوری های پیشرفته است.


رییس جمهور به مذاکرات 5+1 اشاره کرد و افزود: ایران و ۱+۵ درباره مسایل اصولی با یکدیگر اتفاق نظر دارند و اختلاف آنها در جزییات است. در اینکه در اراک نیروگاه ساخته شود یا ایران از فنآوری غنی سازی برخوردار باشد یا درباره مرکز فردو و ادامه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران و اینکه مسایل ادعایی نظامی باید تمام شود، اختلاف نظری بین دو طرف نیست.

روحانی با بیان این که همه جهان خواستار گسترش روابط و همکاری با ایران هستند، خاطرنشان کرد: هیچ کس امروز از اینکه ایران باید از معادلات و تحولات حذف شود سخن نمی گوید. همه کشورها گفته اند که ایران باید نقش خود را در مبارزه با تروریسم ایفا کند و در این باره تردیدی وجود ندارد، دیگر هیچ کس تردید ندارد که ایران پیشتاز مبارزه با تروریسم است و اگر کسی خلاف این را بگوید حرفش خریدار ندارد.

وی درخواست ملاقات های زیاد در نیویورک را نشانه عظمت ملت ایران دانست و گفت: به حول و قوه الهی در حل معضلات اقتصادی گام های مهمی در شرایط تحریم به پیش برداشته ایم تا دنیا بداند دولت و ملت ایران قادر است حتی در شرایط تحریم مشکلات خود را حل کند.

رییس جمهور اختلاف نظر در کشور را امری طبیعی دانست و تصریح کرد: همه باید نسبت به مسایل ملی و کلی کشور با یک صدای واحد سخن بگویند .

روحانی به تشریح سفرهای اخیر خود به کشورهای دیگر گفت:  طرف ملاقات معترف بودند که یک حرکت بزرگ مثبت و رو به جلو در عرصه های مختلف در ایران جریان دارد که به اعتقاد بنده با همت همه در دولت و مجلس و پشتکار حمایت مردم رخ داده است.

وی با اشاره به وعده ای که در سیاست خارجی به مردم داده بود، خاطرنشان کرد: به اندازه یکسالی که از شروع به کار دولت سپری شده است موفق عمل کرده ایم و  امروز با همه همسایگان روابط دوستانه را گسترش داده ایم و تنش هایی که بعضا وجود داشت کاهش یافته و به غیر از یکی دو کشور با بقیه روابط صمیمی داریم و این روابط دوستانه به همه قاره های مختلف و کشورهایی که علاقه مند به گسترش روابط با ایران هستند تعمیم یافته است.

رییس جمهور تاکید کرد که باید به گونه ای عمل کنیم که مردم احساس آرامش کنند و نقد سازنده را بر روی چشم می گذاریم، بیان کرد: اما تاکید می کنیم که در مسایل ملی باید دست دردست یکدیگر و در کنار هم باشیم.

روحانی با بیان این که از رکود خارج شده ولی تا رونق فاصله داریم خاطرنشان کرد: این تازه آغاز راه است، همچنین سیاست کاهش تورم را تا رسیدن به تورم یک رقمی ادامه و سیاست ایجاد رونق را تا رسیدن به یک رشد مداوم و ثابت بالای ۸ درصد ادامه خواهیم داد تا به نقطه ای که مطلوب دولت و مردم و درچارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر انقلاب است برسیم.
 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار