دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آشنایی با مختصات موشک‌های ایرانی «توسن» و «تندر»

«توسن» و «تندر» 2 نوع موشک ضدزره بومی با قابلیت انهدام اهداف زمینی و دریایی هستند که توسط صنعت دفاعی کشور طراحی و تولید و در اختیار یگان‌های زمینی نزاجا و نزسا قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۰۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ - 27August 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، حدود یک قرن است که جنگ در حوزه زمینی بدون بهره‌گیری از تانک‌ها و نفربرهای زرهی امکانپذیر نیست و این شرایط ایجاب می‌کند تا جهت مقابله با انواع نفربر‌ها، تانک‌ها و سامانه‌های زرهی و کسب برتری نسبی در این بخش از منازعات تمهیدات تسلیحاتی لازم ایجاد شود.

بر همین اساس، صنعت دفاعی و سازمان جهادخودکفایی نیروهای مسلح ایران نیز جهت بروزرسانی و بومی‌سازی تسلیحات زمینی، انواع سلاح‌های ضدزره را متناسب با جنگ‌های نیابتی و ناهم‌تراز در کالیبر‌های مختلف طراحی و تولید کرده و در رزمایش‌های تخصصی و مشترک مورد استفاده قرار می‌دهد.

آشنایی با مختصات موشک‌های ایرانی «توسن» و «تندر»

برای نمونه می‌توان به موشک «توسن» که برای نخستین‌بار در کشور روسیه طراحی و تولید شده است، اشاره کرد. این سلاح که برای انهدام انواع هدف‌های زرهی ثابت و متحرک مجهز به زره‌های واکنشی و غیر واکنشی استحکامات بتنی و اهداف دریایی قابل استفاده است، در واقع نوع بهینه سازی شده موشک ضدزره «کنکورس» است.

«توسن» چندین سال است که وارد چرخه دفاعی ایران شده و در نقاط مرزی نیز مورد استفاده مرزداران ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. این موشک دارای 2 سرجنگی اصلی و پیشرو است و در فاصله 75 متر پس از شلیک از موشک‌انداز مسلح می‌شود.

نوع هدایت آن saclos و قابل شلیک از روی نفربر زرهی bmp2 و لانچر زمینی 9p135m است. این لانچر قابل نصب برو روی خودروی جیپ و قابل تجهیز به دوربین حرارتی دید در شب نیز می‌باشد. برد نسبتا زیاد، هدایت مطمئن، احتمال اصابت فزاینده، سبک بودن، سرعت عمل در شناسایی هدف و امکان هدایت و کنترل آن در شب از ویژگی‌های برجسته آن بوده و در عملیات آفندی، پدافندی و جنگ‌های نامنظم نیز قابل استفاده است. چنانچه این موشک دارای سر جنگی 2 مرحله‌ای باشد با عنوان 9m113m خوانده می‌شود.

آشنایی با مختصات موشک‌های ایرانی «توسن» و «تندر»

طول این موشک حدود 130 سانتیمتر، قطر آن 135 میلیمتر، وزن آن 26/5 کیلوگرم، نوع سرجنگی آن heat و نوع سوخت آن جامد دو پایه است. سبک بودن، امکان حمل موشک‌انداز، سرعت عمل در شناسایی اهداف، به لحاظ امکان تغییر سریع 360 درجه‌ای، این سلاح را از حالت دفاعی به حالت تهاجمی و نفوذی تبدیل کرده است.

موشک توسن مخصوص عملیات‌های نفوذی، تهاجمی و جنگ و گریز تعبیه شده و کاملا منطبق با اصول نبرد ناهمگون است.

موشک «تندر»

«تندر» نوع ارتقا یافته موشک ضدزره 9m119 روسی است که با کالیبر 125 میلیمتری توانایی انهدام اهداف را تا فاصله 4 کیلومتری دارد.

این موشک در واقع موشک سازمانی تانک تی 72 اس است که ماموریت انهدام تانک‌ها و زره پوش‌های ساکن و متحرک دارای زره‌های واکنشی و غیره و نیز انواع استحکامات است.

آشنایی با مختصات موشک‌های ایرانی «توسن» و «تندر»

این سلاح همچنین قابلیت انهدام اهداف هوایی با سرعت و ارتفاع کم را دارد. با اشعه لیزر هدایت و از لوله تانک شلیک می‌شود. منبع تولید کانال لیزر دستگاه 1k13 که در داخل تانک نصب شده است. سرعت این موشک مافوق صوت بوده و هدایت آن به روش سوار بر موج (beam riding) است. سیستم هدایت آن طوری طراحی شده که در برابر جنگ الکترونیک آسیب ناپذیر است. این موشک همچنین قابلیت شلیک و هدایت در شب را نیز دارد و برد آن در شب محدود به قدرت دوربین تانک است که حدود 1500 متر است، با داشتن سر جنگی دو مرحله‌ای قادر است انواع زره‌های واکنش‌گر را منهدم کند.

طول این موشک 695 میلیمتر، وزن آن 17 کیلوگرم و نوع سوخت آن جامد دو پایه عنوان شده است و سرعت پرواز آن 310 متر بر ثانیه است.

نوع سرجنگی این سلاح heat بوده و قادر به نفوذ 700 میلیمتری در اهداف زرهی می‌باشد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها