رسوایی‌های ترامپ و مساله استیضاح او

اگر طرح استیضاح ترامپ جدی باشد انتخابات ششم نوامبر کمک زیادی به این موضوع می‌تواند بکند. اگر در این انتخابات دموکرات‌ها پیروز شوند شاید طرح استیضاح ترامپ جدی شود.
کد خبر: ۳۰۶۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ - 28August 2018

کار بازرس مولر راحت تر شده استرسوایی های ترامپ و مساله استیضاح اوبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، «مایکل کوهن»، وکیل پیشین دونالد ترامپ در دادگاه فدرال منهتن، ترامپ را به  پرداخت حق السکوت در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ به دو زنی که با وی رابطه جنسی داشتند متهم کرد. بعد از این افشاگری که توسط وکیل ترامپ انجام شد، بسیاری این موضوع را  عامل خوبی برای استیضاح ترامپ دانستند. اما بعید به نظر می رسد در  شرایط فعلی استیضاح ترامپ  انجام شود. دلیل این موضوع هم محبوبیت ترامپ در بین نمایندگان دو مجلس آمریکاست که در حال حاضر بیشتر کرسی ها متعلق به جمهوری خواهان، حزب طرفدار ترامپ است. نمایندگانی که در طول این دو سال با اکثر سیاست های ترامپ هم نظر بودند.

اگر طرح استیضاح ترامپ جدی باشد انتخابات ششم نوامبر کمک زیادی به این موضوع می تواند بکند. اگر در این انتخابات دموکرات ها پیروز شوند شاید طرح استیضاح ترامپ جدی شود. اما با روی کار آمدن دموکرات ها هم،  به طور جد  نمی توان گفت  استیضاح ترامپ با اکثر آرا انجام می شود. مشابه این پرونده را در گذشته در امریکا داشته ایم. در سال 1998 هم  طرح استیضاح کلینتون به دلیل اتهام ادای شهادت دروغ و ممانعت از اجرای عدالت مطرح شد اما رای کافی نیاورد. 

رحمان قهرمان‌پور با اشاره به استیضاح احتمالی رئیس جمهوری آمریکا اظهار نظر کرده است که «در روزهای اخیر اتفاقات مهمی افتاده است و وکیل آقای ترامپ پذیرفته که با اصرار موکلش به هنرپیشه‌ها رشوه داده که در انتخابات ساکت باشند. همچنین وکیل دیگر وی نیز اعتراف کرده که با اطلاع ترامپ با مقامات روسی و با هدف تاثیرگذاری در انتخابات آمریکا دیدار کرده است. این اتفاقات بسیار مهمی هستند.

اما به نظر می رسد که فعلاً احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود ندارد و با توجه به محبوبیتی که ترامپ در میان جمهوری خواهان و هواداران خود دارد، برکناری‌اش بر اساس قانون اساسی آمریکا، نیازمند دو سوم آرای کنگره این کشور است که در شرایط فعلی شاید او استیضاح شود، اما برکنار نخواهد شد. دو تحلیل درباره عملکرد اقتصادی ترامپ در میان اقتصاددانان وجود دارد. تحلیل اول معتقد است با اینکه اقدامات ترامپ در حوزه اقتصادی در کوتاه مدت موثر بوده و باعث کاهش بیکاری و رشد اقتصادی آمریکا شده، اما در بلندمدت به ضرر اقتصاد این کشور خواهد شد.»

وی ادامه می دهد: «مبنای استدلال این گروه حائز اهمیت است. آنها معتقدند علت اینکه آقای ترامپ توانسته این رشد اقتصادی را ایجاد کند، ابتکار عمل نبوده، بلکه برداشتن برخی محدودیت های صنایع و اعمال تعرفه هایی بوده که روسای جمهور قبلی با آنکه می توانستند این کار را انجام دهند، اما انجام ندادند؛ زیرا معتقد بودند که اقتصاد و تجارت آمریکا باید جهانی شود.»

اما با مصاحبه ای که ترامپ با فاکس نیوز انجام داده به نظر می رسد، رئیس جمهور آمریکا موضوع استیضاح را جدی گرفته است. ترامپ در صورت استیضاح خود سقوط بازار آمریکا را مطرح کرده است. کاهش مالیات، افزایش تعرفه های گمرکی برای چین و کاهش پرداخت هزینه نظامی امریکا به کشورها و ... از جمله مواردی است که ترامپ  برای تقویت بازار آمریکا، در این دو سال اجرا کرده است که به باور خود و اطرافیانش باعث تقویت اقتصاد آمریکا شده است. 

در همین خصوص داوود هرمیداس باوند تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا می گوید: «این موضع‌گیری ترامپ به نوعی به پروژه‌هایی که او و تیم اقتصادی و سیاست‌گذاری‌اش مصوب کرده‌اند، باز‌می‌گردند. او بارها اعلام کرده که سیاست‌هایش نه تنها بیکاری را به حداقل رسانده بلکه موجب رونق اقتصادی ایالات متحده شده و از این جهت است که چنین سخنانی را در حالت فعلی بیان می‌کند.»

وی ادامه می دهد: «ترامپ به این سمت رفته است که سیستم مالیاتی را بهبود ببخشد و حتی هزینه‌های خارجی را کاهش دهد. به عنوان مثال هزینه‌های ناتو را به گردن سایر شرکاء انداخته و تعرفه‌هایی را در این راستا برای چین و کشورهای اروپایی مانند آلمان وضع کرده است. در طرف دیگر  قرار بر این شده است تا عربستان سعودی ۴۰۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه‌گذاری کند و چیزی در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار تسلیحات به ریاض فروخته شود. این در حالی است که قطر هم رقمی در حدود ۱۰ میلیارد دلار تسلیحات از واشنگتن خریداری خواهد کرد. مجموع این موضوعات باعث شده تا ترامپ استیضاح خود را در راستای سقوط منافع اقتصادی آمریکا و به بن‌بست رسیدن پروژه‌هایش اعلام کند.»

هرمیداس باوند همچنین می گوید: «یکی دیگر از پرونده‌هایی که در این راستا باید مد نظر قرار بگیرد بحث سوریه و هزینه آمریکا در این کشور است. اگر به خاطر داشته باشیم می‌بینیم که ترامپ اعلام کرده بود که هزینه جنگ در سوریه را باید شرکای منطقه‌ای او پرداخت کنند و این موضوع هم یکی از مسائلی است که ترامپ آن را در راستای همان پروژه‌های اقتصادی خود برآورد کرده است تا بتواند هزینه کشورش در سوریه را به حداقل برساند.» 

با اتهاماتی که در هفته گذشته  به پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و  اتهاماتی که به خود وی  زده شده است، شاید دست رابرت مولر در تهیه گزارش و تحقیقات (دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا) باز تر شود. مولر که بعد از این سمت رابطه خوبی با ترامپ ندارد با توجه به اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا،  می تواند مسیر استیضاح ترامپ را بعد از انتخابات مجلس آمریکا و به کرسی نشستن دموکرات ها هموار تر کند. 

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها