با اشاره به شروع بررسی شکایت ایران از آمریکا در لاهه؛

خرم: جهان حرف ایران در بدعهدی آمریکا را تایید می‌کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران به بدعهدی آمریکا معترض است و جهان هم حرف ایران را تایید می‌کند و این موضوع در جهان از جایگاه برخوردار است.
کد خبر: ۳۰۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ - 28August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید علی خرم در گفت‌وگویی در ارزیابی خود از بررسی شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه، اظهار داشت: ایران در واکنش به عمل دونالد ترامپ در خروج از برجام بدون هیچ‌گونه دلیل حقوقی، از آمریکا شکایت کرده و این موضوع محکمه‌پسندی است که در هر دادگاهی می‌تواند قابل طرح باشد و احتمالا هم رأی به نفع ایران خواهد بود.

وی افزود:، اما از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم که ایران سعی کرد پشت در دادگاه به توافق برسد، زیرا در دوره‌های قبلی هم ایران و آمریکا به همین طریق با یکدیگر توافق کرده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: آمریکا اطمینان دارد که نتیجه به نفع او است، به همین دلیل به میدان آمده، از سوی دیگر تصور می‌کند که خروج از برجام برای ترامپ تا این حد مهم است، اما حاضر نیست انعطافی نشان دهد در حالی‌که از نظر پرستیژ بین‌المللی، ایران به بدعهدی و نقض قول آمریکا معترض است و از آن‌جایی که جهان هم حرف ایران را تایید می‌کند، این مساله در جهان از جایگاه برخوردار است و آمریکا از این بابت بیش‌تر صدمه می‌بیند، اما باید منتظر نتیجه دادگاه باشیم.

وی اظهار کرد: البته اگر قبل از دادگاه نتیجه‌ای طرفین می‌گرفتند، آمریکا باید قبول می‌کرد که به برجام برگردد در حالی که او نمی‌خواهد این کار را انجام دهد، از ابتدا هم تصمیم آمریکا این بوده که از برجام خارج شود.

این استاد دانشگاه همچنین ابراز کرد: آمریکا با این قصد به دادگاه آمده که شاید بتواند نتیجه را به نفع خود تغییر دهد، اما بعید است که به نفع آمریکا رأی دهند و در دادگاه به نتیجه عجیب غریبی برسند، در هر صورت برگزاری این دادگاه یک فرصت است.

دیوان بین المللی لاهه از روز گذشته بررسی شکایت ایران از ایالات متحده آمریکا در مورد خروج غیر قانونی از معاهده برجام و نقض عهد و اعمال تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است که روند رسیدگی به این شکواییه تا پنج شنبه ادامه دارد و طرفین دعاوی خود را در جلسات دادگاه ارائه می‌دهند.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها