سردار نوروزی در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آماده عملیات‌ هستند/ جوانان به مباحث دفاع مقدس اشتیاق دارند

رئیس سازمان نظام وظیفه ناجا با بیان اینکه پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آماده عملیات‌های مختلف هستند، گفت: سرداران شهید همدانی، تقوی و دائی‌پور نمونه‌ای از پیشکسوتانی بودند که به عنوان مستشار به سوریه و عراق اعزام شدند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
کد خبر: ۳۰۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 23September 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، دفاع مقدس برهه‌ای پر رنگ و متمایز در تاریخ ایران است؛ علت این وجه تمایز حضور همه‌جانبه مردان و زنان با تفاوت سنی و قومی برای دفاع از خاکشان است.

جوانان با انگیزه در دفاع مقدس به پیام رهبر خود لبیک گفتند و بدون هیچ چشم‌داشتی در جبهه‌ها حضور پیدا کردند؛ از رزمندگانی که به دفاع مقدس اعزام شدند تعدادی شهید، جانباز و اسیر شدند.

رزمندگان دیروز دفاع مقدس امروز تبدیل به پیشکسوت و یادگاران آن دوران شدند و شاهد هستیم که در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف حضور دارند؛ یکی از این پیشکسوتان سردار «بهرام نوروزی» رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا است که با او به گفت‌وگو نشستیم. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

دفاع پرس: پیشکسوتان دفاع مقدس چه نقشی در ادامه یافتن راه شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند؟

پیشکسوتان دفاع مقدس در حقیقت اساتید دانشگاهی هستند که قبل از انقلاب، پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را درک کردند و در حال حاضر به عنوان پیشکسوت در عرصه‌های مختلف در حال فعالیت و جزو موثرترین انسان‌ها هستند؛ بعضی از آن‌ها مدرس و در حال انتقال تجارب به نسل جوان و برخی‌ها نیز آماده حضور در صحنه‌های مختلف هستند.

ما امروز می‌بینیم که سردار همدانی، سردار تقوی و سردار دائی‌پور زمانی که احساس کردند حضور آن‌ها به عنوان نیرو‌های مستشاری در سوریه نیاز است، همه چیز را رها کردند و برای اقدامات مختلف راهی این کشور شدند.

پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آماده عملیات‌های مختلف هستند/ جوانان امروز تشنه مباحث دفاع مقدس هستند

پیشکسوتان دفاع مقدس ذخیره‌هایی هستند که در هرجا لازم باشد و نظام نیاز داشته باشد، جان‌برکف آماده خدمت هستند؛ پیشکسوتان دفاع مقدس امروز با همراهی کردن کاروان‌های راهیان نور در یادمان‌های دفاع مقدس در حال بازگو کردن خاطرات دفاع مقدس برای جوانان هستند.

پیشکسوتان دفاع مقدس ادامه‌دهنده راه شهدا هستند. آن‌ها خاطره عظمت و از خودگذشتگی رزمندگان را حفظ و به جوانان منتقل می‌کنند.

دفاع پرس: سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف و به خصوص سازمان‌های مسؤول چه وظایفی در قبال پیشکسوتان دفاع مقدس دارند؟

اگر بخواهیم به پیروزی‌های هشت سال دفاع مقدس بپردازیم، می‌بینیم که با کمترین امکانات کار‌های بزرگی صورت گرفته است؛ در طول سال‌های جنگ کشور ما در برابر تمامی دنیا و در راس آن آمریکا جنگیدیم و هر کسی به نوعی کمک می‌کرد و بیانگر این موضوع زمانی بود که در عملیات فتح المبین زمانی که 35 هزار نفر اسیر گرفته شد، این‌ها از کشور‌های مختلف بودند. صرفا با صدام نجنگیدیم، بلکه تمام دنیا پشت سر صدام بود. پیروزی ما در جنگ با پیروزی دیگر کشور‌ها اصلا قابل مقایسه نیست؛ در کشور‌های دیگر برای کسانی که در جنگ‌ها حضور داشتند و زنده ماندند، هر سال جشن بزرگداشت برگزار می‌کنند. نسل جوان، مردم، خانواده شهدا، خانواده آزادگان و کسانی که پیشکسوت هستند، باید برای دفاع مقدس آنچنان مراسم بزرگداشتی برگزار کنند که زبانزد عام و خاص باشد و تمام دستاورد‌های دفاع مقدس را برای نسل جوان بیان کنند که چه‌ها شده تا این انقلاب به اینجا رسیده است.

پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آماده عملیات‌های مختلف هستند/ جوانان امروز تشنه مباحث دفاع مقدس هستند

پیشکسوتان دفاع مقدس کسانی هستند که مردم باید قدر آن‌ها را بدانند؛ چرا که آن‌ها شهدای زنده هستند و در رأس آن‌ها مقام معظم رهبری قرار دارد. منافقین بمبی را در ضبط صوت جاسازی کرده بودند و در مسجد لولاگر بنا داشتند مقام معظم رهبری را به شهادت برسانند؛ اما خداوند متعال ایشان را حفظ کرد. یکی دیگر از شهدای زنده ما حاج قاسم سلیمانی است که همراه با پیشکسوتان دفاع مقدس امروز یار مقام معظم رهبری هستند.

پیشکسوتان جدا از تعهدی که در گذشته داشتند، امروز هم متعهد و مطیع امر هستند و هر جا نیاز باشد، اعلام آمادگی می‌کنند. از این نمونه‌ها زیاد داریم به عنوان مثال شهید شوشتری که در دفاع مقدس حضور داشت، ولی بنا به ماموریتی که به ایشان می‌دهند در شرق کشور در سیستان و بلوچستان حضور پیدا می‌کند و در مرز «پیشین» به دست گروه‌های تروریستی به شهادت می‌رسد.

پیشکسوتان ما امروز وظایف مهمی ازجمله انتقال تجربیات و فرهنگ دفاع مقدس، تدوین خاطرات، آماده نگه‌داشتن خود برای هرگونه ماموریت و عملیات و آگاه کردن نسل جوان را بر عهده دارند. ما باید از طریق راویان، دستاورد‌های دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و از همه مهم‌تر دستاورد‌های چهلمین سال انقلاب را برای نسل جوان بیان کنیم. باید به جوانان یادآوری کنیم که در دنیا و منطقه چه جایگاهی داشتیم و امروز چه جایگاهی داریم که این می‌تواند جوانان را به آینده امیدوار کند.

دفاع پرس: راه بهره گیری از تجربیات پیشکسوتان دفاع مقدس و استفاده از آن تجربیات توسط جوانان چیست؟

امروز جانبازانی داریم که زمان خنثی‌سازی مین دو دست و چشمان خود را از دست داده اند، باید خاطرات این جانبازان را ضبط و پیاده سازی کرد. امروزه باید برای جانبازانی که در دفاع مقدس حضور داشتند ساز و کاری معرفی کنیم تا آن‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و به سوالات دانش‌آموزان و دانشجویان پاسخ دهند که چرا جانباز شدند و هدفشان از حضور در جبهه‌ها چه بوده است؟ زمانی که مقام معظم رهبری به دیدار خانواده‌های شهدا و جانبازان می‌روند، برای همه ما پیام دارد و آن نیز حفظ ارزش‎هاست.

دفاع پرس: در دوره کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو است، پیشکسوتان چه نقشی دارند؟

پیشکسوتان امروز همچون آهن مستحکم هستند و این استحکامات را در زمان اسارات در زندان‌های عراق نشان دادند؛ پیشکسوتان بیدی نیستند که با این باد‌ها بلرزند؛ لذا می‌توانند بهترین سخنگو باشند و شرایط سخت آن دوره را برای مردم بازگو کنند که با دست خالی و کمترین امکانات در برابر دشمن بعثی سربلند شدند. باید در برابر دشمنی مثل آمریکا برای مردم روشنگری کنیم که هدف آمریکا چیست؟ جوانان باید بدانند امروز آمریکا با استفاده از گروهک‌های مختلف از جمله منافقین به دنبال سرنگونی ماست و هیچ‌گاه آمریکایی‌ها برای ما دلسوزی نخواهند کرد و صحبت‌هایی که می‌کنند فریب‌کاری است.

پیشکسوتان دفاع مقدس همچنان آماده عملیات‌های مختلف هستند/ جوانان امروز تشنه مباحث دفاع مقدس هستند

جوانان ما باید بدانند که آمریکا صدام و منافقین را به‌هم پیوند زدند و پس از آن آمریکا و صدام عملیات‌های متفاوتی برای منافقین طراحی کردند که یکی از آن‌ها عملیات «فروغ جاویدان» بود که با عملیات متقابل رزمندگان اسلام با عنوان «مرصاد» به شکست و نابودی تعداد زیادی از منافقین انجامید. پیشکسوتان ما باید به جوانان ما بگویند که چرا امروز آمریکا جرات جنگ رو در رو با ایران را ندارد و در عرصه‌های دیگری با ما وارد جنگ شده است.

وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم می‌بینیم که آمریکا از قبل از انقلاب به دنبال کشتار مردم ایران بود و دست‌نشاندگان آمریکا در میدان شهدا چهار هزار نفر را به شهادت رساندند که همه این‌ها به دستور آمریکا بوده است.

دفاع پرس: از تجربیات پیشکسوتان نیروی انتظامی در این سازمان چه استفاده‌هایی می‌شود؟

در دانشگاه علوم انتظامی امین درسی به نام دفاع مقدس هست که دانشجویان در این درس با عملیات‌ها و مباحث مختلف دفاع مقدس آشنا می‌شوند؛ در سال گذشته هزار نفر از دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین در قالب کاروان‌های راهیان نور به یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب کشور اعزام شدند و پیشکسوتان نیروی انتظامی که در هشت سال دفاع مقدس در قالب لشکر 28 روح‌الله در دفاع مقدس حضور داشتند، برای این جوانان روایت‌گری کردند که خوشبختانه تاثیرات خوبی در روحیه این جوانان داشت؛ باید بدانیم که جوانان ما امروز تشنه این مباحث هستند؛ چرا که همه چیز مستند است و وقتی جوانان وارد یادمان‌های دفاع مقدس می‌شوند، دلباخته این مکان‌ها می‌شوند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار