معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تجد‌یدنظر در طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی‌

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: از بزرگترین دستاوردهای شورای عالی معماری و شهرسازی، تجدیدنظر در طرح بافت پیرامونی حرم مطهررضوی بود که در ماه گذشته ابلاغ شد و رویکرد مواجهه با این بافت شهری تغییر یافت.
کد خبر: ۳۰۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳ - 28August 2018

اشرافی‌گری برخی مسوولان معضل بزرگ اقتصادی کشوربه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، محمد سعید ایزدی امروز در نشست خبری ارائه گزارش اقدامات انجام شده معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: احیای طرح جامع سرزمینی از طریق اقدام مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از سه دهه از انجام اقدامات موازی با هدف تدوین سند آمایش توسعه کشور انجام شد. 

وی ادامه داد: به زودی وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه سندی به کشور تقدیم می‌کند که در حوزه طرح جامع سرزمینی خواهد بود و تکالیف در این بخش مشخص می‌شود. 

ایزدی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی درگیری مسائل روزمره شده بود، گفت: ارتقای جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه توسعه شهری و سرزمینی با تأکید و تمرکز بر سیاستگذاری و طرح موضوعات کلیدی، توسعه در شورای عالی و پرهیز از روزمرگی در دستورکار قرار گرفت. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:‌ از سال گذشته ۵۰ درصد مباحث مطرح در شورای عالی شهرسازی، به سیاست‌های شهری اختصاص یافت و موضوعات مهمی را به تصویب رساندیم.

وی توضیح داد: به عنوان مثال؛ رودخانه‌های شهری که ثروت‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شود، دچار تعرضات فراوانی شده است که در شورای عالی شهرسازی مصوبه‌ای داریم که بازآفرینی رودخانه‌ها را مشخص می‌کند.

ایزدی گفت: مصوبه رویکرد عدالت جنسیتی در طرح‌های توسعه شهری و مصوبه شناسایی بناهای شاخص از دیگر مباحث مطرح در شورای عالی معماری و شهرسازی بود. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی از رد دیون به مهندسان مشاور خبر داد و گفت: سالهای ۹۶ و ۹۷ با تخصیص صددرصدی اعتبار، همه دیون خود را به مهندسان مشاور پرداخت کردیم. 

وی تجدیدنظر در ساختار، محتوا و فرایند برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شهری به ویژه در مقیاس طرح جامع با رویکردهای نوین منطبق با شرایط کنونی شهرهای کشور را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت شهرسازی و معماری عنوان کرد. 

ایزدی با بیان اینکه متأسفانه معماری کشور مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: توجه ویژه به ارتقای ویژه معماری، از طریق تشکیل کمیته اعتلای معماری، برگزاری مسابقات معماری، مستندسازی و ترویج معماری خوب، اصلاح دستورالعمل‌ها و ضوابط ساختمانی از دیگر دستاوردها در معاونت شهرسازی و معماری است. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی همچنین به ترویج گفتمان‌سازی به منظور افزایش مطالبه‌گری در جامعه به خصوص در مسائل شهری و سرزمینی از طریق راه‌اندازی گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی خبر داد و گفت: در این حوزه، خانه گفتمان شهری در شهرهای تهران، کرمان و گرگان تأسیس شد. 

وی افزود:‌ تقویت نظارت و پایش تحولات شهری از طریق حمایت از دیده‌بان شهری و تشکیل نهاد برنامه‌ریزی و توسعه کلان‌شهرهایی نظیر کرج، تهران، اصفهان و همدان توسط معاونت شهرسازی و معماری انجام شد. 

ایزدی با بیان اینکه ادغام وزارت راه و شهرسازی و موضوعات مرتبط با آن همیشه مورد توجه بوده است، گفت: در این معاونت از ظرفیت موجود ادغام دو حوزه راه و شهرسازی با راه‌اندازی کمیته‌های مشترک، تدوین و اجرای برنامه‌های مشترک با حوزه‌های حمل و نقل (معماری راه، منظر ریلی، کمیته ایستگاه‌های راه‌آهن، ترمینال‌های فرودگاه و غیره) در دستورکار قرار گرفته و انجام شد. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی افزود: اولویت‌بخشی و حمایت از سیاست بازآفرینی شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای کشور از طریق تجدیدنظر در شیوه شناسایی محدوده‌های هدف، تصویب سیاست بازآفرینی رودکنارها،‌ نظارت و مراقبت از ثروت‌های فرهنگی و تاریخی و حمایت از باغات و زیست‌بوم‌های شهری و روستایی از دیگر مواردی بود که در این معاونت اجرا شد. 

وی تأکید کرد: در یک سال گذشته سه پادگان در شهرهای ارومیه، خرم‌آباد و اصفهان تعیین تکلیف شدو  شهروندان آن شهرها صاحب عرصه مناسب شدند. 

ایزدی گفت: همچنین موضوع جنجالی جابه جایی پادگان‌های آموزشی ۰۶ تهران و لشکر ۷۷ مشهد هم در حال پیگیری است. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی از تشکیل شورای ساماندهی پایتخت و ارائه راهکارهای اجرایی برای ارتقای کیفیت زندگی در کلان‌شهر تهران خبر داد و گفت: این موضوع در سه ماه گذشته انجام شد و هدف توجه به مسائل کلیدی کلان‌شهر تهران و پایتخت است. 

وی افزود: همچنین سیاست‌گذاری و نظارت بر تحقق برنامه‌های حفاظت از بافت‌ها و آثار فرهنگی و تاریخی و تجدیدنظر در طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، پیگیری جلوگیری از تخریب کارخانه حریربافی چالوس و اصلاح طرح تعریض و تخریب محله بلاغی شهر قزوین همچنین مصوبه حفاظت گورستان‌های تاریخی دنبال و اجرا شد. 

ایزدی همچنین به راهبری پروژه‌های طراحی فضای شهری در راستای ارتقای کیفیت فضاهای شهری اشاره کرد و گفت: در این‌باره می‌توان به طراحی شهری رودخانه شهر خرم‌آباد، طراحی شهری خیابان امام خمینی چابهار، طراحی فضای شهری خیابان چهار مردان قم و ... اشاره کرد. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ از بزرگترین دستاوردهای شورای عالی معماری و شهرسازی، تجدیدنظر در طرح بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) بود که در یک ماه گذشته ابلاغ  شد و رویکرد مواجهه با این بافت ارزشمند تغییر یافت. 

وی با بیان اینکه شهر مشهد ۱.۲ میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین دارد، گفت: در طرح تجدیدنظر در بافت پیرامونی حرم امام رضا(ع) از ایجاد خیابان‌های جدید، بلندمرتبه‌سازی، لوکس‌سازی پیرامون حرم جلوگیری شد و حفاظت از بافت اطراف حرم مطهر انجام شد. 

وی ادامه داد: در شهر اصفهان کارخانه ریزبافت به عنوان باقیمانده آثار معماری صنعتی کشور از بانک ملی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان خریداری کردیم و مانع تخریب آن شدیم. 

ایزدی افزود: در شهر شیراز دو مشکل تخریب باغات و تخریب بافت تاریخی در قلب بافت شهر شیراز وجود دارد.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی افزود: در این راستا طرح منطقه تاریخی شیراز تصویب و دو ماه پیش ابلاغ شد. 

ایزدی گفت: با سند حفاظت از بافت‌های ۳۶۰ هکتاری مرکز شهر شیراز ما قانونا می‌توانیم از تخریب بافت‌های تاریخی جلوگیری کنیم، در این حوزه کمیسیون اصل نود مجلس و کمیسیون امنیت ملی نیز با ما همکاری می‌کنند. 

وی تأکید کرد: همچنین مصوبه‌ای در شورای عالی شهرسازی و معماری برای جلوگیری از تخریب باغات قصرالدشت شیراز داریم. 

ایزدی با اشاره به تعامل مناسب با شهرداری تهران گفت: در حال حاضر دو پرونده ۴ هزار موردی و ۴۴۶ موردی را بررسی می‌کنیم و در کمیته مشترک، مغایرت‌ها را در ساخت رد می‌کنیم. 

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در منطقه ۲۲ از خاص‌ترین مناطق شهر تهران است، روند ساخت و ساز آن را بالاتر از طرح تفضیلی منطقه است و عرصه‌های ذخیره که قرار بود شهر از آنجا استفاده کند، مورد استفاده قرار گرفته است. 

بنا بر این گزارش، در هفته دولت، روز چهارشنبه هفته جاری معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی از ساعت ۱۲ تا ۱۴ با شماره تلفن‌های: ۸۲۲۴۴۴۰۴ و ۸۸۶۴۶۳۰۸ آماده پاسخگویی تلفنی به سؤالات مردم خواهد بود. 

انتهای پیام/ 120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار