یادداشت/ استفن لندمن

سرکوب صدا‌های مستقل در آمریکا

شبکه‌های اجتماعی، گوگل و دیگر غول‌های فناوری با همدستی یکدیگر، کارزار گسترده‌ای را برای سرکوب محتوایی که روایت رسمی را به چالش می‌گیرند، آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۳۰۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ - 29August 2018

سانسور در آمریکا: سرکوب صدا‌های مستقلبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، استفن لندمن در یادداشتی نوشت: در آمریکا آزادی بیان، رسانه‌ها و آزادی‌های آکادمیک به طور جدی به مخاطره افتاده است.

شبکه‌های اجتماعی، گوگل و دیگر غول‌های فناوری با همدستی یکدیگر، کارزار گسترده‌ای را برای سرکوب محتوایی که روایت رسمی را به چالش می‌گیرند آغاز کرده‌اند.

آنچه که به طور فزاینده‌ای در جریان است، از مشخصه حاکمیت تمامیت خواه به شمار می‌رود: کنترل پیام‌ها و امحای هر چیزی که با پیام رسمی، به خصوص در مسائل ژئوپلتیک اساسی از جمله سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در تضاد قرار دارد.

از دست رفتن حق آزادی بیان تمام چیز‌های دیگر را به مخاطره می‌اندازد. زمانی که حقیقت گویی و ابراز مخالفت تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد شوند، جوامع باز و آزاد دیگر وجود نخواهند داشت: سراشیب تندی که آمریکا و دیگر جوامع غربی به سمت آن پیش می‌روند.

تیتر‌های خبری زیر باید هر کسی را به وحشت بیندازند:

نیویورک تایمز: «فیس بوک می‌گوید که صفحات مرتبط با «رفتار ناموثق» را حذف کرده است.»
واشنگتن پست: «عملیات گسترش نفوذ ایران، جنگ فناوری با اطلاعات نادرست را به گستره جهانی کشاند.»
وال استریت جورنال: «فیس بوک حساب‌های کاربری را که اطلاعات نادرست ارائه شده توسط ایران و روسیه را منتشر می‌کنند مسدود می‌کند.»

سی ان ان: «فیس بوک بعد از کشف کارزار‌های ارائه اطلاعات نادرست که ایران و روسیه آن را اداره می‌کنند 652 صفحه را مسدود کرد.»

شبکه بی بی سی تحت مالکیت و کنترل انگلیس: «فیس بوک و توئیتر حساب‌های کاربری مرتبط با شرکت‌های روسی و ایرانی را حذف کرده‌اند.»

دیگر رسانه‌های بزرگ غربی نیز با عناوین مشابهی این اخبار را پوشش دادند. مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک گفت که صد‌ها صفحه را به دلیل به نمایش گذاشتن نشانه‌هایی از «ارتباط با رسانه‌های تحت تملک دولتی» از جمله «فعالیت‌هایی که دولت آمریکا می‌گوید با اطلاعات نظامی روسیه و ایران مرتبط هستند» از این پلتفرم حذف کرده است.

فیس بوک حساب‌های کاربری را بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سیا و وزارت خانه‌های خارجه و خزانه داری آمریکا که به عنوان یک عامل برای حاکمیت امپریالیستی عمل می‌کنند، حذف کرده است.

همین اتفاق در مورد توئیتر، گوگل، یوتیوپ، مایکروسافت و دیگر غول‌های فناوری نیز در همدستی با واشنگتن علیه بنیادین‌ترین آزادی‌های اساسی رخ داده است.

فیس بوک 652 صفحه را حذف کرده است. توئیتر 284 حساب کاربری را به خاطر مشارکت در چیزی که آن را «دستکاری هماهنگ شده» نامیده – نام رمزی حقیقت گویانی که واشنگتن خواهان سرکوب آنهاست – به حالت تعلیق درآورده است.

گوگل– بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی موسسه «فایر آی سایبر سکیوریتی» که سیا بودجه آن را تامین می‌کند و این سازمان آن را یک «بازوی حساس برای سرمایه گذاری‌های راهبردی ما درزمینه فناوری‌های امنیتی می‌نامند- برخی از محتوای گوگل پلاس و یوتیوپ را حذف کرده است.

به گفته فیس بوک صفحاتی که ادعا می‌شود به روسیه، ایران و دیگر کشور‌های تحت تحریم آمریکا مرتبط هستند با این ادعا هدف حذف شدن قرار گرفته‌اند که آن‌ها به دنبال اثرگذاری بر انتخابات‌های میان دوره‌ای آمریکا هستند، بی آنکه کوچک‌ترین شواهدی دال بر دخالت هیچ یک از این صفحات در فعالیت‌های غیرقانونی یا نامناسب ارائه شود.

فیس بوک با شورای آتلانتیک متحد شده است. این شورا یک اندیشکده نئوکان است که کار آن تبلیغ برای ماشین کشتار ناتو، ارتش آمریکا، مجموعه صنعتی، امنیتی و رسانه‌های بزرگ و البته اسرائیل است.

فیس بوک در دستورکار ژئوپلتیک امپریالیستی شورای آتلانتیک برای سانسور هر محتوایی که برچسب «مداخله خارجی» به آن زده می‌شود، مشارکت دارد و این کار را با همکاری آزمایشگاه تحقیقات حقوقی دیجیتال شورای آتلانتیک انجام می‌دهد که در زمینه به اصطلاح «کنترل داده ها» کار می‌کند که یک نام رمزی برای سانسور آشکار است.

فایرآی مرتبط با سیا گفته است به اصطلاح «رفتار ناموثقی» که هدف حذف محتوا قرار گرفته‌اند شامل چنین موضوعاتی است: «ضدیت با عربستان سعودی، ضدیت با اسرائیل و طرفداری از فلسطینیان» و نیز حمایت از برخی سیاست‌های مشخص آمریکا درارتباط با ایران نظیر قرارداد هسته‌ای آمریکا- ایران.

به اصطلاح «واحد جرایم دیجیتال» مایکروسافت در تبانی با نیرو‌هایی درواشنگتن، 84 وب سایت را که این شرکت مدعی همکاری با هکر‌های روسی شده‌اند- بدون ارائه هیچ گونه مدارک و شواهدی برای اثبات آن- تعطیل کرده است.

اکانت گارد متعلق به مایکروسافت حفاظت امنیت سایبری رایگان را برای نامزد‌های سیاسی آمریکا و دفاتر کارزار‌های آنان در سطوح فدرال، ایالتی و محلی عرضه می‌کند.

هیچ یک از شواهد موجود حکایت از این ندارد که تهدیدی متوجه روند‌های سیاسی آمریکاست، البته جز تهدیداتی که برای زیر ضرب گرفتن روسیه ابداع شده‌اند.

هنجار جدید در آمریکا و دیگر جوامع غربی هر چیزی را که با روایت رسمی در موضوعات اساسی در تضاد باشد، «رفتار ناموثق» تلقی می‌کند.

آیا این کشورها - با این ادعای دروغین که این کار را برای محافظت از امنیت ملی خود انجام می‌دهند - درحال حرکت به سمت از میان برداشتن تمام و کمال حق آزادی بیان هستند؟

به نظر می‌رسد آنچه که در غرب جریان دارد نابودی احتمالی جوامع باز و آزاد باشد که تا پیش از این نیز مورد تهدید جدی قرار داشت.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار