رئیس پلیس آگاهی ناجا:

میزان سرقت با راه اندازی قرارگاه سرقت کاهش یافته است/ عدم کاهش آمار قتل‌های خانوادگی

رئیس پلیس آگاهی ناجا از کاهش میزان سرقت همزمان با راه اندازی قرارگاه سرقت در سراسر کشور خبر داد
کد خبر: ۳۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱ - 08October 2014

میزان سرقت با راه اندازی قرارگاه سرقت کاهش یافته است/ عدم کاهش آمار قتل‌های خانوادگی

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس، سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری که به مناسبت هفته دفاع ناجا در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، اظهار داشت: با تلاش جهادی نیروی انتظامی، پلیس آگاهی در نوروز سال 91 و 92 شهدایی را از روسای پلیسهای جنائی به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

 وی ادامه داد: مجموعه جرایم جناحی ناجا نسبت به مجموعه های دیگر از لحاظ عملیاتی در سطح پایینی قرار دارد اما از لحاظ محتوایی و اولویت در مرحله بالا و پراهمیتی قرار دارد.

سردار مقیمی با بیان این مطلب که در سال گذشته به توفیقات خوبی دست یافتیم افزود: سال 92 سالی بود که  سرقت در اوج قرار داشت و در سال 88 وقوعات به صورت تساعدی بالا می رفت در صورتی که کشفیات را نمی توانیم تساعدی بالا ببریم از همین رو فاصله زیادی بین کشف و وقوع اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال 92 نسبت به 91 ، 30 درصد افزایش وقوعات داشتیم در صورتی که در پایان سال، در دو ماهه پایانی توانستیم رشد سرقت را کنترل کنیم.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که تشکیل قرارگاه سرقت کمک زیادی به ما در کنترل سرقت ها کرد گفت: با تشکیل قرارگاه سرقت در تهران و چهارده استان دیگر که از اردیبهشت و خرداد ماه فعالیت خود را آغاز کرد، در 6 ماهه نخست امسال وضعیت خوبی در انجام سرقت داشتیم.

وی ادامه داد: در بحث جناحی بالغ بر 95 درصد از جرایم کشف، نزدیک به 26 درصد از پروندهای متعلق به سنوات گذشته بود. هیچ پرونده ای در پلیس آگاهی بسته یا بایگانی نمی شوند و خاتمه کار در پرونده ما صرفا کشف است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که چرخه جرم فقط دستگیری نیست، گفت: مال خری یک واقعیت است و دستفروشی و خریدن توسط مردم به یک فرهنگ تبدیل شده است که باید برای رفع آن کارهای فرهنگی صورت گیرد.

سردار مقیمی خاطرنشان کرد: ما جلسات زیادی را با سازمان خودروسازها برگزار کرده ایم و کمیته ارتقاء ضریب ایمنی وسایل نقلیه را تشکیل دادیم که  67 درصد سرقت خودروها متعلق به یک خودرو بود و با تعویض سویچ این خودرو سرقت در مدل 86 به بعد کم شد.

وی با بیان این مطلب که قتل های خانوادگی هنوز کاهش نیافته، گفت: ای کاش به جای این که درمورد قتل ها صحبت کنیم به چگونگی شکل گیری این جرایم بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه مقابله با جرائم باندی و سریالی یکی دیگر از اهداف ما است گفت: امسال اولویت ما بر این گذاشته شد که پرونده های جرایم را سریعا به دستگاه های قضایی منتقل نکنیم و با شیوه و شگردهای به روز خود تمام جرم های مجرم را شناسایی کنیم و با پیگیری های علمی تر پرونده های کاملی را به مراجع قضایی بفرستیم و با تکنولوژی که در تشخیص هویت داریم کشف علمی آن را بالا برده و به مقابله با جرایم باندی و سریالی به صورت هدفمند بپردازیم.

مقیمی ادامه داد: در پشتیبانی عملیات های خود اطلاعات جنایی و تشخیص هویت خود را تقویت کرده ایم و در تامین کردن تکنولوژی به روز نیز موفقیت های داشته ایم . مبنای کشف علمی جرم در پلیس آگاهی تشخیص هویت است و آن چه که موجب زیبایی پلیس آگاهی می شود تشخیص هویت است.

وی ادامه داد: سامانه ی جامعه اطلاعاتی پلیس آگاهی که پارسال کلید خورد امسال تکمیل می شود و بهره وری خوبی در بحث مقابله با مجرمین خواهیم داشت.

مقیمی افزود: مدیریت بر مجرم مورد نظر ما نیست، ما با خود مولفه جرم مقابله کردیم و به همین دلیل به موفقیت های خوبی دست یافتیم.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که حدود 75 درصد از وقوعات ما در 14 استان بود که 9 استان از سرقت های خرد و لوازمات خودرو جز اولویت در سرقت هایشان بود.

سردار مقیمی تصریح کرد: در 6 ماه نخست سال 92 بیست و چهار درصد افزایش سرقت از منزل داشتیم، در صورتی که در 6 ماهه نخست امسال 2/1 درصد افزایش داشتیم و نزدیک به 13 درصد افزایش کشف بوده است که این ایدآل ما نمی باشد چرا که به صفر رساندن جرایم هدف اصلی پلیس اگاهی می باشد.

وی با بیان این مطلب که مقابله با سرقت های مسلحانه چه با سلاح گرم و چه با سلاح سرد از دغدغه های اصلی ما به حساب می آید و ما با پیگیری های مستمر در این موضوع توانسته ایم به موفقیت های خوبی دست یابیم اما در آموزش این موضوع کاری صورت نگرفته است.

رییس پلیس آگاهی ناجا افزود: در حادثه ای که برای هواپیمای 140 اخیرا رخ داد، نمایندگان ما سریعا خود را به محل حادثه رساندند و به دلیل توانمندی پلیس آگاهی این پرونده به ما سپرده شد و ما در دنیا جز نفرات مطرح شناخته شده ایم.

سردار مقیمی با اشاره به اولویت های پلیس آگاهی گفت: یکی از اولویت های ما مشارکت سایر سازمان ها است. مقابلعه با جرایم اقتصادی، جعل و کلاه برداری به ویژه شرکت های هرمی و سازمان های لیزینگی و زمین خواری از اولویت های دیگر ما به حساب می آیند.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها