دولت ترامپ و تناقض درباره خصوصی‌سازی جنگ افغانستان

در حالی که برخی مقامات در کاخ سفید بدنبال خصوصی جنگ در افغانستان هستند، ژنرال «جیمز ماتیس» در نشست خبری پنتاگون اعلام کرد که واگذاری جنگ افغانستان به بخش خصوصی برای وزارت دفاع آمریکا پذیرفتنی نیست.
کد خبر: ۳۰۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ - 29August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اخیرا «اریک پرنس» بنیانگذار شرکت امنیتی «بلک واتر» اعلام کرد که ترامپ از وزارت دفاع آمریکا در جنگ افغانستان ناامید شده است.

زیرا ترامپ تمام ابزار مورد نیاز برای پیروزی در جنگ افغانستان را در اختیار پنتاگون قرار داده است، اما وزارت دفاع آمریکا آنچه را ترامپ می‌خواهد نتوانسته ارائه دهد.

وی بار دیگر خواستار واگذاری جنگ افغانستان به شرکت‌های امنیتی آمریکا شد.

ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به این موضوع در نشست خبری تصریح کرد که واگذاری جنگ افغانستان به بخش خصوصی پذیرفتنی نیست، زیرا این اقدام را موثر نمی‌دانیم.

وی افزود: هنگامی که آمریکایی‌ها اعتبار کشورشان را در افغانستان در معرض آزمون قرار داده‌اند به همین دلیل خصوصی سازی جنگ در افغانستان مفکوره معقولی نیست.

وزیر دفاع آمریکا در این نشست استراتژی ترامپ در افغانستان را موثر خواند و آتش‌بس اخیر طالبان با دولت افغانستان را یکی از دستاورد‌های این استراتژی دانست.

ژنرال ماتیس گفت: نشانه‌های مثبتی از پیشرفت در افغانستان وجود دارد بنابر این باید استراتژی کنونی ادامه یابد تا زمینه مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان فراهم شود.

وی اظهار داشت: در این استراتژی آغاز گفت‌وگو‌های صلح هدف نهایی ماست و این تغییری نخواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت که از مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کنیم. تلاش برای متقاعد ساختن طالبان و کشاندن آن‌ها به مذاکرات صلح ادامه دارد، طالبان در جنگ برنده نمی‌شوند و باید مذاکره کنند.

وزارت دفاع افغانستان نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که از موضع وزیر دفاع آمریکا درباره عدم خصوصی سازی جنگ در افغانستان حمایت می‌کند.

«محمد رادمنش» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: نیرو‌های امنیتی افغان توانایی دفاع از کشورشان را دارند و به واگذاری جنگ به شرکت‌های خارجی نیاز نیست.

وی افزود: اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره عدم ضرورت خصوصی سازی جنگ افغانستان را تائید می‌کنیم.

این در حالی است که دولت افغانستان، پارلمان، رهبران سیاسی و کارشناسان افغان بار‌ها مخالفت خود را با واگذاری جنگ به بخش خصوصی اعلام کرده است.

با این حال، «اریک پرنس» در یک سال گذشته بار‌ها خواستار واگذاری جنگ افغانستان به شرکت‌های امنیتی آمریکا شده است تا سربازان اجیر جایگزین نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها