سفیر اسبق ایران در کویت:

ایران، اروپا و عمان برای یمن به دنبال راهکار سیاسی هستند

رضا میرابیان گفت: اتحادیه اروپا و عمان هم در کنار ایران به دنبال پیدا کردن راه حلی سیاسی در یمن هستند و ایران هم نشان داده در این خصوص هر کاری که توانش را داشته باشد، انجام می‌دهد.
کد خبر: ۳۰۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ - 29August 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رضا میرابیان سفیر اسبق ایران در کویت در گفت‌وگویی درباره دورنمای مذاکرات سیاسی یمن از سوی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی اظهار داشت: گرچه نسبت به مذاکرات سیاسی نباید ناامید بود، اما باید دانست که آمریکا و رژیم سعودی مخالف این روند هستند و شاید یکی از دلایل مخالفت آمریکایی‌ها هم این باشد که حجم فروش اسلحه‌ای که بواسطه موضوع جنگ در یمن دارند، برای آن‌ها بسیار سودآور است.

وی گفت: از طرف سازمان ملل تلاش‌های مختلفی در به نتیجه رساندن مذاکرات سیاسی و به پای میزمذاکره کشاندن نمایندگان انصارالله و دولت در تبعید عبدربه منصورهادی انجام گرفته که از جمله قرار بود در ۶ آگوست مذاکراتی یمنی یمنی را در ژنو ترتیب دهند که به سپتامبر، یعنی تقریبا یکی دو هفته آینده موکول شد، این تلاش‌ها خوب و مفید است و امیدوارم نشست ژنو که پس از سه سال توقف مذاکرات صورت می‌گیرد بتواند نتیجه مثبتی را به همراه داشته باشد.

میرابیان افزود: سعودی‌ها و اماراتی‌ها همچنان در فکر و رویای پیروزی در یمن هستند و مایل به گفتگو‌های سیاسی نیستند، از طرفی آمریکا هم به فکر فروش تسلیحات خود و سودآوری از آن است، لذا تنها امیدی که در این چارچوب برای مذاکرات سیاسی در خصوص یمن جای امیدواری را باقی گذاشته تلاش‌های سازمان ملل و عمان است.

سفیر اسبق ایران در کویت در خصوص نقش ایران در این مساله تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود راهکار حل مشکل در یمن سیاسی است، نه نظامی؛ و خوشبختانه هم اکثر کشور‌های دنیا و هم شورای امنیت سازمان ملل با این موضوع موافق هستند که راه حل مشکلات یمن سیاسی است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا و عمان هم در کنار ایران به دنبال پیدا کردن راه حلی سیاسی در یمن هستند، ایران هم نشان داده در این خصوص هر کاری که توانش را داشته باشد انجام می‌دهد، اما تمامی این تلاش‌ها منوط به این هست که طرف مقابل یعنی دولت مستعفی عبدربه منصور هادی با مذاکره موافقت کند که خُب البته این‌ها هم از خود اراده‌ای ندارند و امارات و سعودی برایشان تصمیم می‌گیرند.

میرابیان گفت: انصارالله بار‌ها گفته که دولت مستعفی جدی نیست و از خود اراده‌ای ندارد وگرنه ما می‌خواهیم با شما گفتگو کنیم که با توجه به شرایط فعلی احتمال آن کم است.

سفیر اسبق ایران در کویت بیان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت می‌کنند، ولی همه کشور‌های اتحادیه اروپا اینطور نیستند و شما دیدید که آلمان‌ها نسبت به این مهم مواضع شدیدی داشتند و همین دلیل هم فروش تسلیحات خود را به ائتلاف قطع کردند و حتی برای این مساله روابطشان با عربستان به سردی گراییده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران تلاش‌های خود را در راستای حل سیاسی یمن محدود به کشور‌های اروپایی نکرده، همانطور که گفتم عمان هم الان به میدان آمده و اقدامات خوبی را انجام داده و جمهوری اسلامی ایران هم ثابت کرده که با هر کشوری که بتواند در این حوزه قدمی بردارد، همکاری خواهد داشت کمااینکه آمادگی خودش را هم اعلام کرده و بر همه روشن است که در زمینه پیدا کردن راه حلی سیاسی در بحران یمن جدی است.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها