آیت‌الله سید احمد خاتمی:

بینش امانت‌داری در مسئولان باعث کاهش فساد می‌شود/ مسئولان در خط مقدم عمل به قانون قرار دارند

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امانت‌داری را در مقابل لقمه چرب دانست و گفت: اگر بینش امانت‌داری در نظام اسلامی رعایت شود، حقوق‌های نجومی، رفتارهای حزب‌مدارانه و باند‌مدارانه جایگاهی نخواهند داشت؛ چون مسئولیت «امانت» است.
کد خبر: ۳۰۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ - 29August 2018

دشمنان نظام اسلامی اصلاح طلب واصول گرا را نمی خواهد ،هدفش نظام استبه گزارش دفاع پرس از رشت، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش «بررسی ویژگی‌های کارگزاران جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» که در رشت برگزار شد، با اشاره به اهمیت عید غدیر خم، اظهار داشت: در بین ایام سال، هیچ روزی به‌اندازه عید بزرگ غدیر خم اهمیت ندارد و این بیان‌گر بزرگی حضرت علی (ع) است.

وی با اشاره به سالروز شهادت «محمد علی رجایی» و «محمد جواد باهنر» و گرامی‌داشت هفته دولت، افزود: ریاست و مقام، شهیدان «رجایی» و «باهنر» را عوض نکرد که این بیان‌گر قداست شهیدان هفته دولت است.

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با بیان این‌که انقلاب اسلامی باید تماماً در چارچوب نظام اسلامی باشد، گفت: طی ۴۰ سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، طراز‌های برجسته از اسلامی بودن قوا و ادارات را در جمهوری اسلامی دیده‌ایم و امید این است که این طرازهای اسلامی استمرار داشته باشند.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به نامه‌های فراوان در نهج‌البلاغه در خصوص نظام اداری و منشور‌های آن برای کارگزاران اسلامی، خاطرنشان کرد: بینش امانت‌داری کارگزاران اسلامی از جمله مفاهیمی است که حضرت علی (ع) در ۷۹ نامه خود به کارگزاران نظام اسلامی نسبت به آن تأکید داشته‌اند و مهم‌ترین نامه ایشان به «مالک اشتر» است که در بیش از ۱۰ مورد اسم مسئولیت را «امانت» گذاشته‌اند؛ لذا هرگاه بینش امانت‌داری رعایت شد، قانون رعایت می‌شود و شایسته‌سالاری تحقق پیدا می‌کند.

آیت‌الله خاتمی، امانت‌داری را در مقابل لقمه چرب دانست و افزود: اگر بینش امانت‌داری در نظام اسلامی رعایت شود حقوق‌های نجومی، رفتارهای حزب‌مدارانه و باند‌مدارانه جایگاهی نخواهند داشت؛ چون مسئولیت «امانت» است.

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری، دومین معیار دولت‌مردان در نظام اسلامی را به میدان آوردن دین در جامعه دانست و بیان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم، مردان خدا کسانی هستند که وقتی قدرت پیدا می‌کنند، تمام توجهات‌شان معنوی کردن جامعه و دور کردن آن از رذایل است.

وی گفت: نگاه دولت‌مردان نظام اسلامی به مردم این است که مردم مخدومند و مسئولان خادم آن‌ها هستند و رفتار دولت‌مردان تابلو نظام اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که در مفاهیم دین، ما به‌دنبال استقرار دولت کریمه هستیم، گفت: در دولت کریمه، جامعه در سایه اسلام، آرام می‌شود و این آرامش را برای سایرین نیز مسئلت می‌کند.

وی با بیان این‌که استکبار جهانی با اسلام جوامع بشری مشکل دارد، افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی دل‌شان به حال بشریت نمی‌سوزد؛ چون هم‌اکنون صد‌ها موشک و کلاهک کشتارجمعی از سوی آن‌ها ساخته می‌شود.

امام‌جمعه موقت تهران با اذعان به این‌که شواهد حاکی از اداره داعشی‌ها توسط آمریکا و هم‌پیمانانش است، بیان کرد: استکبار جهانی حتی دلش برای تروریست‌ها خودپرورش‌داده نیز نمی‌سوزد و در صورت لزوم و در شرایط خاص آن‌ها را نیز به هلاکت می‌رساند.

آیت‌الله خاتمی، خدمت‌گزاری دولت به مردم را رکن دیگر حکومت اسلامی در نظام اسلامی برشمرد و افزود: در نظام اسلامی تأکید امیرالمؤمنین (ع) بر «مالک اشتر»، گوش دادن به حرف و دغدغه‌های مردم است و کسب رضایت مردم و فراهم کردن شرایط برای اسلامی زیستن، از دستورات دین است.

وی جنگ اقتصادی در جامعه کنونی را فشاری برای در مقابل نظام قرار گرفتن مردم از سد استکباری دانست و گفت: بصیرت مردم و عملکرد درست مسئولان، لازمه عبور از جنگ‌ها و بحران‌ها از جمله در جنگ اقتصادی است.

امام‌جمعه موقت تهران با بیان این‌که اگر گفته می‌شود تار و پود نظام را فساد گرفته، ظلم به این انقلاب است، افزود: انسان‌های پاکی در بین قوا کار می‌کنند که با بزرگنمایی کردن‌ مفاسد از سوی برخی‌ افراد، نوعی ظلم به نظام اسلامی می‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رانت‌خواری‌ها و نحوه مقابله با آن، اظهار کرد: مسئولین در خط مقدم عمل به قانون قرار دارند، پس قبیله‌سالاری، باندسالاری، حزب‌بازی و اقوام‌سالاری در نظام اسلامی راهی ندارد و بیت‌المال می‌بایست به تمام معنا رعایت شود.

وی به جمله شهید بهشتی در مدرسه عالی شهید مطهری در سال ۵۸ اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین دلیل سقوط نظام شاهنشاهی و «محمدرضا شاه» فساد نظام اداری بود که در جامعه کنونی باید به این مسئله هوشیارانه توجه کرد و جلوی این‌گونه فساد‌ها را گرفت.

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این‌که مسئولین در نظام اسلامی نباید از بیت‌المال بر مال خود بیافزایند، خاطرنشان کرد: خداوند از امامان خود خواسته است تا سطح زندگی خود را با سطح مردم جامعه خود هم‌طراز کنند.

وی با بیان این‌که مسئولان در نظام اسلامی پرچم‌داران اسلام هستند، تصریح کرد: مسئولان باکمال افتخار در نظام اسلامی خدمت می‌کنند و تنها مسئولان و دولتمردانی می‌توانند در نظام اسلامی خدمت کنند که بصیرت کافی داشته باشند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور گرایش‌های سیاسی در ایران و تضاد منافع آن‌ها با دشمنان ایران اسلامی، گفت: دشمنان نظام اسلامی هیچ‌کدام از شما اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را نمی‌خواهد و چیزی از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نمی‌فهمند و اصل هدف‌شان سرنگونی نظام اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی آخرین شاخصه دولت‌مردان در نظام اسلامی را تأکید بر نگاه وحدت‌گرایانه امام علی (ع) دانست و افزود: جامعه‌ای که با وحدت زندگی کرد، عزیز می‌شود؛ اما اگر تفرقه باشد، نظام اسلامی سست شده و آبروی آن خواهد رفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار