جواد افشار در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سینما برای ثبت فرهنگ دفاع مقدس بی تاثیر نبوده است

کارگردان سریال کیمیا گفت: سینما برای ثبت فرهنگ دفاع مقدس بی‌تاثیر نبوده اما همچنان سینماگران این عرصه با مشکلات عدیده در تولید روبرو هستند.
کد خبر: ۳۰۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷ - 26September 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر‌ دفاع‌پرس، با فرا رسیدن هفته گرامیداشت دفاع مقدس و تجدید یاد و خاطره‌ی روزگاران حماسه و جهاد و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی مردم ایران، بر آن شدیم تا پاسخ هنرمندان را به سوالی در اهمیت این موضوع جویا شویم.

دفاع پرس: فرهنگ دفاع مقدس چه نقش و تاثیری در جریان فرهنگی و هنری کشور داشته است؟

«جواد افشار» کارگردان سریال تلویزیونی کیمیا: آموزه‌های بسیار حیاتی در سال‌های گذشته از دفاع مقدس استخراج شد و به نسل‌های بعدی منتقل شد که روح حماسه، ایثار و فداکاری از مهمترین مولفه‌های آن بود. این چیزهایی بود که در دفاع مقدس در نزد خانواده‌ها و جوانان نهادینه شد.

مردم ما به این باور رسیدند که برای سرزمین و دفاع از کشور و دین، همه‌گونه جانفشانی می‌کنند و این به اثبات رسید و در تاریخ ثبت شد. این چیزی نبود جز اینکه مردم این فرهنگ را از عاشورا یادگرفته بودند و تا آخرین قطره خون از آرمان‌ها و ارزش‌ها دفاع کردند.

همین قدر بس که امروزه مردمان ما از این جانفشانی‌ها به نیکی یاد می‌کنند و آن را با ارزش می‌دانند. و این نشان می‌دهد این فرهنگ ثبت شده و تاثیرگذار بوده و ماندگار و در فرهنگ ما نهادینه شده است. بلاخره در این فرهنگسازی همه آحاد مردم نقش و سهمی دارند.

سینما نیز برای ثبت فرهنگ دفاع مقدس بی تاثیر نبوده است. سینما آثار شگفت‌انگیزی درباره دفاع مقدس داشته است اما شاید می‌شد بهتر از این نیز عمل کرد در حالی که نیاز به زمان بیشتری بود تا به‌دور از هیاهو و هیجان خلق اثر کرد. امروزه شاهدیم اگر اثری درباره دفاع مقدس خلق می‌شود با پختگی و جانمایه قوی و خوبی همراه است درحالی که نباید فراموش کنیم آثار تولید شده سال‌های دفاع مقدس نیز در ارتقا فرهنگ عمومی بی تاثیر نبوده است.

آثار احمدرضا درویش، رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی‌کیا از جمله آثار ارجمند سال‌های دفاع مقدس هستند که ای کاش بیشتر بودند و این راه بیشتر ادامه پیدا می‌کرد.

من فکر می‎‌کنم سینما و تلویزیون در زمینه دفاع مقدس موفق بوده است. در زمینه مستند و سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی نیز خوب کار کرده‌‌ایم اما در سایر زمینه‌های هنری مانند شعر و داستان و رمان نقش آفرینی وجود داشته است و جمعی این هنرها باعث ماندگاری این فرهنگ شده است.

انتقال سینه به سینه مفاهم و ارزش‌ها اتفاق مهم و تاثیرگذاری است. اگر نسل‌ها و آدم‌ها ارتباط مستمر این انتقال مفاهیم را حفظ کنند آفت عدم موفقیت انتقال مفاهیم کمتر رخ می‌دهد.

حجم آثار تولید شده درباره انقلاب و دفاع مقدس کمتر از سایر ژانرهای سینمایی است. این مسئله به دلیل هزینه‌های زیاد و سختی کار است اما نباید به خاطر کیفیت، از کمیت تولیدات صرف نظر کرد. می‌توان در آثار دفاع مقدس ترکیبی از موضوعات را طراحی کرد که توامان بتوان به عنوان ژانرهای مختلف از این اثر نام برد.

مشکلات زیادی پیش روی تولیدکنندگان سینمای دفاع مقدس وجود دارد که عمده این مشکلات بحث بودجه و امکاناتی است که باید در اختیار سازندگان قرار گیرد که متاسفانه در این زمینه شاید نبود برنامه مدون و عدم تدبیر لازم موجب مشکلات زیادی برای فیلمسازان شده است.

فرهنگ دفاع مقدس بسیار برای جامعه امروز لازم و ضروری است. دفاع مقدس علاوه بر ابعاد تربیتی، روایت بخشی از تاریخ سرزمین و گذشته ما است که مردم سختی‌های زیادی کشیدند و در کنار آن حماسه‌های زیادی خلق شد که برای نسل‌های آینده بسیار می‌تواند مفید باشد.

انتهای پیام/ 121

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار