لاوروف در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه:

از سلاح شیمیایی به بهانه حمله جدید به سوریه استفاده می‌شود

وزیر امور خارجه روسیه گفت: منطقی نیست نقش سازمان منع سلاح‌های شیمایی سیاسی شود. از مساله سلاح شیمیایی به بهانه حمله جدید به سوریه استفاده می‌شود.
کد خبر: ۳۰۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵ - 31August 2018

از مساله سلاح شیمیایی به بهانه حمله جدید به سوریه استفاده می‌شودبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس به نقل از المیادین، ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه گفت: ما با روسیه در روند سیاسی شریک هستیم و به ویژه در سایه اوضاع میدانی در سوریه، به پیشرفت در روند سیاسی پایبندیم. ما در گام اخیر برای پایان دادن به بحران و آزادسازی تمامی اراضی‌مان از تروریسم به سر می‌بریم.

ولید معلم گفت: این سفر به مسکو در زمانی مناسب برای بررسی آخرین تحولات سیاسی پیرامون سوریه و همچنین همکاری سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی میان سوریه و روسیه انجام شده است. همانطور که ما شرکایی در مبارزه با تروریسم بوده‌ایم، خواهان این هستیم که در بازسازی کشور نیز شریک باشیم.

معلم با بیان اینکه علی‌رغم تهدیدهای غرب، تصمیم رهبری سوریه ادامه دادن به مبارزه با تروریسم است، عنوان داشت: ما به هرگونه تجاوزی که سوریه را هدف قرار دهد، پاسخ خواهیم داد و تبعات این تجاوز به سازش سیاسی و همه چیز ضربه خواهد زد.

وزیر امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه از این مساله خوشحال نیستند که ببینند طرح‌هایشان در سوریه شکست خورده است؛ به همین دلیل می‌خواهند در خارج از چارچوب شورای امنیت به سوریه تجاوز کرده و روند سیاسی را ناکام بگذارند و به النصره کمک کنند.

ولید معلم تصریح کرد: زمانی که ارتش سوریه غوطه شرقی را آزاد کرد، واشنگتن بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مطرح نمود و دست به حمله‌ای علیه سوریه زد. هرگونه حمله‌ای به سوریه پیامدهای سیاسی خود را خواهد داشت که بر روند سیاسی تاثیر می‌گذارد.

معلم گفت که واشنگتن برای تکرار سناریوی شیمیایی در ادلب تلاش می‌کند تا دست به حمله‌ای علیه سوریه بزند.

وی با تاکید بر اینکه سوریه نیازی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ندارد و هیچ سلاح شیمیایی در اختیار ندارد، گفت: در شرایطی که ما در نبردها علیه تروریسم پیروز هستیم، دلیلی ندارد که ما از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنیم و در نتیجه دست تمامی متجاوزان در بهانه تراشی‌شان رو شده است.

وی تاکید کرد: تصمیم دمشق مبارزه با النصره در ادلب است؛ حال این امر هرچقدر هم جان فشانی‌ها را بطلبد. اولویت ما با آشتی‌های داخلی است.

معلم با بیان اینکه حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است، گفت: هیچکس از واشنگتن نخواست که سربازان خود را به سوریه بفرستد.

ولید معلم درخصوص روابط کشورش با ایران نیز گفت: روابط ما با ایران از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ برقرار است و ما مصمم هستیم که به روابطمان با ایران ادامه دهیم؛ به ویژه اینکه ایران با تعدادی از مستشاران خود در مبارزه با تروریسم به ایفای نقش می‌پردازد.

وی گفت که طبیعی است که سوریه و ایران به توافق مشترکی جهت تحکیم همکاری‌ها میان ارتش دو کشور دست یابند.

در همین حال، سرگئی لاوروف نیز گفت: بعد از آنکه روند ریشه کن کردن تروریسم در آستانه پایان خود قرار گرفته، زمان آن فرا رسیده است که ما دست به روند بازسازی در سوریه بزنیم.

لاوروف در آغاز دیدارش با ولید معلم گفت: باید خروجی‌های کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی برای حل بحران اجرایی شود. موضع روسیه و سوریه شفاف است و موضع این دو کشور متکی به قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه قطعنامه ۲۲۵۴ است که تاکید دارد سوری‌ها خودشان آینده خود را تعیین کنند.

لاوروف گفت: تروریست‌ها از مناطق کاهش تنش با استفاده از پهپادها برای حمله به پایگاه‌های روسیه استفاده می‌کنند. اینکه تروریست‌ها از منطقه کاهش تنش در ادلب برای حمله به پایگاه روسیه در سوریه استفاده می‌کنند، قابل قبول نیست.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: ما به شرکای غربی خود نسبت به حمایت از اقدامات تحریک آمیز شیمیایی جدید در ادلب هشدار داده‌ایم.

وی افزود: سازمان کلاه سفیدها نمایش ساختگی را با استفاده از سلاح شیمیایی تدارک می‌بیند و این بهانه غرب برای محکوم کردن سوریه است.

وی گفت: منطقی نیست نقش سازمان منع سلاح‌های شیمایی سیاسی شود. از مساله سلاح شیمیایی به بهانه حمله جدید به سوریه استفاده می‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که سازمان ملل باید در طرح بازگشت آوارگان سوری به کشورشان مشارکت کند.

وی همچنین گفت که واشنگتن از وعده‌های خود مبنی بر خروج از سوریه پا پس کشیده است و این امر هربار با یک بهانه‌ای مطرح می‌شود. واشنگتن چندین بار وعده داده بود که از منطقه التنف عقب نشینی کرده و نمایندگان سازمان ملل وارد اردوگاه الرکبان که داعش از آن استفاده می‌کند می‌شود.

لاوروف گفت: روسیه و ترکیه برای گذاشتن موعدهای نهایی ساختگی جهت جدا کردن مخالفان و تروریست‌ها در ادلب کار نمی‌کنند.

وی گفت که باید هرچه سریع‌تر تمایزی بین مخالفان و تروریست‌ها در ادلب حاصل شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار