انتشار روایت ایران، ممنوع؛

«ردیت» هم به کارزار سانسور علیه ایران پیوست

در ادامه اقدامات رسانه‌های اجتماعی در حذف حساب‌های کاربری مرتبط با ایران، وبگاه «ردیت» (Reddit) هم جمعه اعلام کرد ۱۴۳ حساب مرتبط با ایران را حذف کرده است.
کد خبر: ۳۰۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ - 01September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، در ادامه اقدامات رسانه‌های اجتماعی در حذف حساب‌های کاربری مرتبط با ایران، وبگاه «ردیت» (Reddit) هم جمعه اعلام کرد ۱۴۳ حساب مرتبط با ایران را حذف کرده است.

شرکت‌های گوگل، فیسبوک و توئیتر در روزهای گذشته، در اقدامی هماهنگ و با همکاری یک شرکت وابسته به «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا)، اقدام به حذف حساب‌های کاربری مرتبط با ایران کرده‌اند.

«گروه نفوذ ایران»

ردیت که یک وبگاه برای جمع‌آوری و به اشتراک گذاری اخبار است هم جمعه اعلام کرده ۱۴۳ حساب کاربری مرتبط با «گروه نفوذ» وابسته به ایران را «کشف» کرده است.

در بیانیه این وبگاه آمده است: «هفته گذشته فایرآی بیانیه‌ای درباره کشف یک عملیات مشکوک اثرگذاری (نفوذ) از مبدأ ایران که با برخی دامنه‌های مشکوک مربوط بود، منتشر کرد».

این بیانیه تصریح کرده، ردیت بعد از این بیانیه به تحقیق درباره این «دامنه‌های مشکوک» روی وب‌سایت خودش پرداخته و این تحقیقات کماکان ادامه دارد.

ردیت اعلام کرد: «تا امروز ما ۱۴۳ حساب کاربری را کشف کرده‌ایم که معتقدیم با این گروه نفوذ مرتبط است. بیشتر این حساب‌ها (۱۲۶) بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ایجاد شده و برخی نیز مربوط به قبل از ۲۰۱۱ است».

جرم کاربران؛ انتقاد از آمریکا، رژیم‌های سعودی و صهیونیستی

این وبگاه درباره فعالیت‌های حساب‌های کاربری مرتبط با ایران نوشت: «تمرکز این گروه روی جهت‌دهی به روایت‌ها در موضوعات مهم برای ایران بود، مانند انتقاد از سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و ابراز نگرش‌های منفی از عربستان سعودی و اسرائیل. این حساب‌ها در بحث‌های پیرامون سوریه و داعش هم شرکت داشتند».

ردیت گفته که ۵۱ درصد از این حساب‌های کاربری قبل از آغاز تحقیقات و مطابق با «رویه‌های اعتماد و ایمنی» مرسوم این شبکه حذف شده است.

«ردیت» هم به کارزار سانسور علیه ایران پیوست

این وبگاه، نمونه‌ای از مطالبی را که کاربران تعلیق‌شده منتشر کرده‌اند، به عنوان نمونه روی وب‌سایت خود قرار داده است. نگاهی به این نمونه نشان می‌دهد حساب‌های کاربری تعلیق‌شده، اخباری را منتشر کرده‌اند که در سایر رسانه‌های انگلیسی زبان منتشر شده‌ است، اما احتمالا در آنها رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا به اندازه کافی مورد تمجید قرار نگرفته‌اند.

تعطیلی دولت آمریکا بعد از عدم موافقت سنا با بودجه جدید (نقل از یورونیوز)، انتقاد از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام (نقل از روزنامه ایندیپندنت)، شوکه شدن هیلاری کلینتون از ادعاها درباره تجاوزهای جنسی هاروی وینستاین (نقل از روزنامه گاردین)، کشته شدن عضو یک گروه تروریستی توسط پهپاد آمریکایی (رویترز) نمونه برخی از اخبارهایی است که کاربران حذف شده منتشر کرده‌اند.

انتشار اخبار موثق اما همسو با ایران ممنوع؛ مثلا خبر کشتار مردم یمن

خود ردیت هم در بیانیه جمعه اعتراف کرده که نگرانی‌اش از این بوده که برخی از این کاربران با انتشار اخبار «واقعی و قابل‌اطمینان» که منطبق با روایت‌های ایران بوده‌ در توزیع روایت‌های سیاسی جمهوری اسلامی موفقیت به دست بیاورند.

در این بیانیه آمده است: «با آنکه قدرت اثرگذاری این حساب‌ها در کل اندک بود، برخی از آنها ممکن بود توجه بیشتری را به خود جلب کنند. آنها این کار را با انتشار اخبار واقعی و موثقی انجام می‌دادند که با روایت سیاسی ایران مطلوب ایران همسو بود. مثلا گزارش‌‌هایی که درباره کشتار غیرنظامیان در یمن تبلیغ می‌کرد».

کارزار سانسور علیه ایران

اقدام ردیت پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت گوگل 39 کانال یوتیوب، شش وبلاگ در بلاگر و ۱۳ حساب در گوگل پلاس را که با رادیو و تلویزیون دولتی ایران ارتباط داشتند، مسدود کرد.

مدتی پیشتر فیسبوک اعلام کرد که ۶۵۲ صفحه، گروه و حساب در این شبکه اجتماعی که مردم را در غرب آسیا، آمریکای لاتین، بریتانیا و آمریکا هدف قرار می‌داد، حذف کرده است. بخش ایمنی شبکه اجتماعی توئیتر نیز اعلام کرد که ۲۸۴ حساب کاربری را که دست به اقدامات «مخدوش سازی هماهنگ» می‌زد، مسدود کرده است.

این شرکت‌ها حساب‌های فوق را با همکاری شرکتی به نام «فایر آی» مسدود کرده‌اند. شرکتی که در سال‌های اخیر در حوزه مقابله با حملات سایبری فعال شده و مدیر عامل آن از بازنشستگان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار