نبویان در گفتگو با دفاع پرس مطرح کرد:

نمایندگان خواستار تغییر رفتار دیپلماسی ایران در برابر غرب هستند

عضو فراکسیون اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی خطاب به دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم گفت: نمایندگان از دستگاه دیپلماسی در خواست دارند تا روند برخورد خود با غرب را تغییر دهد.
کد خبر: ۳۰۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸ - 15October 2014

نمایندگان خواستار تغییر رفتار دیپلماسی ایران در برابر غرب هستند

سید محمود نبویان، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، در خصوص مذاکرات اخیر ایران و کشورهای عضو 1+5 گفت: آنچه که دارای اهمیت است و باید به آن توجه ویژه شود این است که تعامل با آمریکا و کشورهای عضو 1+5 همچون انگلیس، آلمان و فرانسه همواره به ضرر ما تمام شده است.

وی در ادامه افزود: دولت یازدهم در یک سال اخیر با اصرار زیاد تلاش کرده است تا از طرف نظام مجوز بگیرد تا خصوصی با آمریکا که عضو کشورهای 1+5 است جلساتی را در زمینه بررسی بحث هسته ای برگزار کند و تا کنون بیش از ده جلسه خصوصی با آمریکا در رابطه با مذاکرات هسته ای برگزار شده، اما باید بررسی کرد که حاصل این جلسات چه مواردی بوده است.

این نماینده مردم تهران در خانه ملت در ادامه به توافق نامه میان ایران و گروه 1+5 در سوم آذر 92 اشاره کرد و اظهار داشت: در گام اول توافق نامه ایران با اعضای 1+5 بیش از 95 درصد  فعالیت های هسته ای کشور به غرب واگذار شد و آمریکا از تیم مذاکره کننده ایران تعهد می گیرد که دولت یازدهم در راستای مذاکرات نیمی از مرکز تاسیسات نطنز و بیش از سه چهارم فردو خاموش و رآکتور 40 مگاواتی اراک کاملا برچیده و سانتر فیوژ از در ایران تولید نشود.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس در ادامه با اشاره به یک بند که مثلا به نفع ایران در گام اول توافق نامه منعقد شده است، بیان داشت: تیم مذاکره کننده ایران در توافق نامه سوم آذر سال 92 امضا کرده اند که آمریکا باید تشخیص دهد که جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی نیاز دارد یا خیر و به ما بگوید که سطح غنی سازی ما به چه میزان باشد.

نبویان گفت: در این توافق نامه همچنین مقرر شده است که اگر آمریکا تشخیص داد که ایران به غنی سازی آن هم سه و یا پنج درصد نیاز دارد، آمریکا همچنین باید برای ما تصمیم بگیرد که غنی سازی مورد نیاز کشورمان در کدام کشور تولید شود.

وی افزود: امروزه آمریکا و دیگر کشورهای گروه 1+5 پای خود را از توافق نامه سوم آذر سال 92 فراتر گذاشته اند و بیان میکنند که فردو باید کاملا تعطیل شود و نظارت های بی سابقه از تأسیسات هسته ای ایران انجام شود بطوری که آمانو در نامه خود به شورای حکام می گوید؛ "تا کنون ما 500 هزار یورو برای بازدید از غنی سازی نیازمند هستیم اما امروز برای بازدید نیاز به 6000 هزار میلیون یور نیازمند هستیم".

نبویان در ادامه به رفع پولهای بولکه شده، بیمه کشتیرانی، ارائه قطعات هواپیما و پتروشیمی ها که همراه با توافق نامه سوم آذر می بایست صورت گیرد، اشاره کرد و گفت: ما در این توافق نامه چه چیزی را بدست آورده ایم با توجه به این که تحریم اصلی ایران، تحریم نفتی و بانکی است. بیست سال آینده برداشته می شود و این لغو تحریم نیز در صورتی برداشته خواهد شد که آژانس هسته ای، صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای ایران را تأیید کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این مطلب که جنگ امروز کشورها بحث آب است، تأکید کرد:  قبل از انقلاب آمریکا به رژیم پهلوی قول داده بود که وسایل آب شیرین کن هستهای را در اختیار ایران قرار دهد و ما امروز به این وسایل و تأسیسات نیاز داریم پس چرا امروز این وسایل در اختیار کشورمان قرار نمی دهند؟.

وی همچنین یاد آور شد: آمریکا 103 رآکتور تولید برق دارد اما ایران تنها یک رآکتور در اختیار دارد قبل از انقلاب موسسه استفورد برای ایران مصوب کرده بود، "ایران باید 20 هزار برق هسته ای داشته باشد" و نمایندگان مجلس هشتم نیز در صحن علنی این 20 هزار برق هسته ای را به تصویب رساندند، اما امروز برای نسل اول برق هسته ای نیاز به 54 هزار سانترفیوژ نیاز داریم و آمریکا در مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 میخواهد که کشورمان  4 هزار سانترفیوز داشته باشد.

نبویان در ادامه گفت: در مذاکرات با غرب حقوق هسته ای خود را در اختیار غرب قرار دادهایم ولی هیچ تحریمی از تحریم های ایران برداشته نشده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس به تحریم های بعد از توافق نامه سوم آذر سال 92 اشاره و بیان داشت: بعد از توافق نامه آمریکا شرکت هایی را که با ایران مراودات داشتند 9 میلیارد جریمه کرد و 16 شرکت، 5 بانک و چند نفر از نمایندگان مجلس را نیز در لیست تحریم های خود قرار داد.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با بیان این مطلب که توهین های مقامات کشورهای غربی بعد از گام اول توافق نامه علیه ایران افزایش یافته است، گفت: بعد از گام اول توافق نامه شرمن بیان می کند "دی ای ان" ایرانیان فریبکاری است و دانشجویان ایرانی را از دانشگاههای کشور فنلاند و نروژ اخراج می کنند و ایران در طول تأسیس سازمان ملل هشت ماه است که نماینده در سازمان ندارد و اگر نماینده ملت بخواهد به کشوری سفر کند از وی انگشت نگاری می گیرند اما توهین ها در صورتی رخ می دهد که "کاترین اشتون" در سفرش به ایران بدون این که انگشت نگاری از وی صورت گیرد بدون اجازه وزارت اطلاعات و خارجه با هر فرد و گروهی که خود صلاح می داند گفتگو می کند.

وی در خاتمه خطاب به دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم گفت: نمایندگان از دستگاه دیپلماسی در خواست دارند تا روند برخورد خود با غرب را تغییر دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها