ائتلاف سعوی به کشتار کودکان یمنی در صعده اذعان کرد

ائتلاف سعوی پس از تشکیل کمیته تحقیق درباره حادثه اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی در منطقه «ضحیان» استان صعده، به کشتار کودکان یمنی در این منطقه اذعان کرد و آن را یک حمله «اشتباه» ائتلاف خواند.
کد خبر: ۳۰۶۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱ - 01September 2018

ائتلاف سعوی به کشتار کودکان یمنی در صعده اذعان کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، ائتلاف سعودی پس از فشارهای بین المللی و منطقه‌ای درباره کشتار کودکان یمنی در صعده حاضر به تشکیل کمیته برای بررسی این حادثه شد.

ائتلاف سعودی امروز شنبه با صدور بیانیه‌ای به «اشتباهی» بودن این حمله اذعان و درباره «خطای» رخ داده ابراز تاسف کرده است.

به گزارش العربیه، کمیته تحقیق حادثه منطقه ضحیان اعلام کرد که ائتلاف باید تدابیر قانونی علیه عاملان حادثه صعده اتخاذ کند.

تیم تحقیق ائتلاف در توجیه جنایت خود در ضحیان که در آن ۵۵ کودک یمنی کشته شدند، اظهار داشت: هدفی که به آن حمله شده، تهدیدی علیه ما نبود که بخواهیم آن را (به صورت عمدی) بمباران کنیم.

این در حالی است که ‏ائتلاف سعودی ابتدا از حمله به اتوبوس دانش آموزان یمنی که منجر به کشته و زخمی‌شدن ده‌ها تن شده، دفاع کرد و آن را یک «اقدام نظامی قانونی» خواند.

سرهنگ «ترکی المالکی»، سخنگوی این ائتلاف پنجشنبه بعد از حملات جنگنده‌های سعودی به شمال یمن، گفت که این حمله «اقدامی نظامی و مشروع» بوده است و حمله به غیر نظامیان و دانش آموزان یمنی براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر صورت گرفت.

 ائتلاف سعودی -آمریکایی در تاریخ هجدهم مرداد ماه به شهر ضحیان واقع در استان صعده یمن حمله کردند که در پی آن حدود ۵۵ نفر از دانش‌آموزان و کودکان یمنی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

یک هفته بعد، در جنایتی مشابه که در پی حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به شهرستان الدریهمی استان الحدیده به وقوع پیوست، ۲۷ کودک دیگر یمنی کشته شدند که در این خصوص با وجود محکومیت‌های بین‌المللی، کمیته‌ حقیقیت یاب از سوی ائتلاف متجاوز تشکیل نشده است.

بُعد رسانه‌ای و حقوق بشری و محکومیت بین‌المللی این دو «جنایت» که در آن مجموعا بیش از ۸۰ کودک یمنی کشته شدند، به حدی است که حتی واکنش سناتورهای آمریکایی را به دنبال داشته است.

 به عنوان نمونه، «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کنتاکی گفت: «برای من غیرقابل تصور است که ما با میل خودمان در کشتار کودکان یمنی مشارکت کنیم؛ به ویژه وقتی که هیچ منفعتی برای امنیت آمریکا وجود ندارد. این موضوع واقعا دیوانه کننده است».

او در صحن سنا در کنار تصویری از بقایای حمله ائتلاف سعودی به یک مراسم خاکسپاری در یمن ایستاد و با انتقاد از ادامه حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف سعودی گفت: «آمریکا در کارزار این حملات (به یمن) بازیگری کلیدی است.»

سناتور ایالت کنتاکی به حمله به اتوبوس حامل کودکان یمنی در منطقه «ضحیان» استان «صعده» هم اشاره کر و گفت: «واکنش ابتدایی سعودی‌ها این بود که (این اتوبوس) یک هدف مشروع نظامی بود. اصلا هیچ امکانی نیست که یک اتوبوس مدرسه هدف مشروع نظامی باشد. این اتوبوس حامل ده‌ها کودک بود کودکانی که به خاطر یک بمب ۵۰۰ پوندی کشته شدند؛ بمبی که در آمریکا ساخته و به ائتلاف (سعودی) فروخته شد.»

مورفی افزود: «ما به جای باور به گزارش‌هایی که دولت (آمریکا) ارائه داده و می‌گوید هدف‌گیری (اهداف در یمن توسط ائتلاف سعودی) دارد بهتر می‌شود، باید چیزهایی را که در جلوی چشمانمان دارد اتفاق می‌افتد، باور کنیم. مشکل این است که اهداف ائتلاف (سعودی) اتوبوس مدرسه، مراسم خاکسپاری، تاسیسات تصفیه آب و ... هستند.»

سناتور آمریکایی تصریح کرد: «حقیقت آن است که عامل بیشتر تلفات غیرنظامیان (در یمن) طرفی است که ما از  آن حمایت می‌کنیم.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار