وزرای امور خارجه ایران و فرانسه درباره مسائل دوجانبه، برجام و منطقه گفت‌وگو کردند

محمدجواد ظریف و ژان ایو لودریان درباره مسائل دوجانبه، برجام و منطقه تلفنی گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۳۰۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱ - 01September 2018

وزرای امور خارجه ایران و فرانسه درباره مسائل دوجانبه، برجام و منطقه گفت‌وگو کردندبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، محمدجواد ظریف و ژان ایو لودریان وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه عصر امروز شنبه 10 شهریورماه در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه، برجام و تحولات منطقه ای رایزنی و تبادل نظر کردند. 

اظهارات اخیر لودریان درباره برنامه موشکی ایران واکنش تهران را به همراه داشت به نحوی که بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز جمعه در واکنش به این اظهارات بار دیگر تصریح کرد که برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

لودریان در این باره عنوان کرده بود که ایران باید درباره مسئله موشکی و منطقه‌ای و همچنین وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، با غرب گفت‌وگو کند.

وی گفت: «در ارتباط با ایران، از تلاش‌هایمان برای حفظ برجام مطلع هستید. با اراده به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم، چراکه بحث ثبات بین‌المللی و استقلال اروپا مهم است. هنوز چند مسئله فنی باقی مانده که باید حل شوند، اما اراده لازم وجود دارد.»

لو دریان سپس ادامه داد: «اما، رژیم ایران هم باید وقتی ما درخواستی مطرح می‌کنیم، این خواسته‌ها را بشنود. من این را در جریان سفری که بهار امسال به تهران داشتم هم مطرح کردم. من آنجا گفتم که اگر سوریه از خط قرمزهای ما عبور کند، با تبعاتی مواجه می‌شود. این تبعات هم اتفاق افتاد.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه صحبت‌هایش درباره ایران، گفت: «من گفتم که اقدامات ایران نهایتا ریسک تقابل و درگیری را افزایش می‌دهد. ما در راستای منافع همه، همچنان از ایجاد یک چارچوب گفت‌وگوی جامع که به مسئله هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵، موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای رژیم ایران در آن منطقه بپردازد، حمایت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه فرانسه پیش از نشست مشورتی غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در وین اتریش هم اظهاراتی مشابه مطرح کرد و گفت ایران از مذاکره با اروپایی‌ها درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای «راه گریزی» ندارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی گفت: «ایران از مذاکره درباره سه موضوع مهم مایه نگرانی ما، راه گریزی ندارد... لازم است که گفت‌وگو صورت گیرد، لازم است که ایرانی‌ها از این مسئله مطلع باشند.»

محمدجواد ظریف امروز نیز در جمع خبرنگاران بار دیگر خواستار اقدام عملی اتحادیه اروپا در حمایت از برجام شد و عنوان کرد: همانطور که جمهوری اسلامی در این زمینه هزینه پرداخته، جامعه بین الملل و گروه ۱+۴ اگر خواستار بهره مندی از اجرای برجام هستند، باید هزینه آن را بپرازند. 

ظریف بر اقدام عملی اروپا در راستای حفظ برجام تأکید کرد و گفت: اگر کشورهای مختلف می‌خواهند از منافع برجام بهره‌مند شوند و معتقدند این توافق دستاوردی مهم است، همچون ایران هزینه لازم را بپردازند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار