سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد؛

جزئیات گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لودریان/ انتظار داریم اروپا خلأ خروج آمریکا از برجام را جبران کند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین روند مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام، گفت: انتظار داریم که اروپا بتواند خلأ خروج آمریکا از برجام را جبران کند و طرف‌های عضو برجام تعهداتی را که در این قرارداد نسبت به ایران به خصوص در حوزه اقتصادی دارند، اجرایی و عملیاتی کنند.
کد خبر: ۳۰۷۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶ - 02September 2018

جزییات گفت‌وگوی تلفنی ظریف و لودریان/ انتظار داریم اروپا خلاء خروج آمریکا از برجام را جبران کندبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، بهرام قاسمی امروز (یکشنبه 11 شهریور ماه) در حاشیه نشست پیام 40 سالگی انقلاب اسلامی در آیینه دیپلماسی رسانه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته ظریف با وزیر امور خارجه فرانسه، وزیر امور خارجه در ارتباط با اظهارنظرهای اخیر لودریان در مورد ایران گفت‌وگویی داشته است یا نه، اظهار داشت: عموما متن مذاکرات دیپلماسی منتشر نمی‌شود و این امر مرسوم در دنیاست.

وی با بیان این که فرانسه از شرکای مهم ایران در حوزه اروپاست و جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با این کشور و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد، تاکید کرد: البته داشتن روابط خوب به معنای یکسان بودن دیدگاه‌های دو کشور در مورد همه مسائل نیست. دو کشور می‌توانند روابط خوبی داشته باشند ولی در مورد برخی مسائل اختلاف دیدگاه داشته باشند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: برای حل این اختلاف‌نظرها و یا کاهش آن عموما دولت‌ها از ابزارهای مختلفی که در چارچوب دیپلماسی از آن برخوردارند استفاده می‌کنند. مثلا سفارتخانه‌های دو کشور به ایفای نقش می‌پردازند و یا هیات‌هایی بین دو کشور مبادله می‌شود و مذاکرات تلفنی صورت می‌گیرد تا اشتراکات افزایش پیدا کرده و از میزان اختلافات کاسته شود.

قاسمی در همین چارچوب خاطرنشان کرد: تماس شب گذشته وزیران امور خارجه و فرانسه در ادامه تماس‌های مکرری است که بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه وجود دارد. ما از این فرصت استفاده می‌کنیم. مواضع و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنیم و طرف مقابل نیز نظرات خود را در مورد مسائل مختلف مطرح می‌کند و این کار دیپلماسی است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین روند مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا در ارتباط با برجام، گفت: در این ارتباط باید کمی صبر کرد و منتظر ماند اروپایی‌ها دارای اراده سیاسی جهت استمرار برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق هستند. درواقع ما انتظار داریم که اروپا بتواند خلاء خروج آمریکا از برجام را جبران کند و طرف‌های عضو برجام تعهداتی که در این قرارداد نسبت به ایران به خصوص در حوزه اقتصادی دارند اجرایی و عملیاتی کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که مذاکرات ادامه دارد و پیشنهادات متعددی دریافت کردیم، افزود: این پیشنهادات کافی نیست و ما هنوز ضمانت‌ها و تعهدات لازم و عملی را دریافت نکردیم. ما منتظر هستیم پیشنهادات عملی دریافت کنیم که از ضمانت‌های لازم اجرایی برخوردار باشند. بعد از دریافت این پیشنهادات ایران تصمیم مقتضی در ارتباط با موضوع برجام خواهد گرفت.

وی در مورد سفر اخیر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و دیدارش با سید عباس عراقچی و همچنین ادعای برخی از رسانه‌های انگلیسی مبنی بر این‌که یکی از محورهای مذاکرات بین مقامات دیپلماتیک ارشد تهران و لندن موضوع نازنین زاغری بوده است، گفت: ما با کشورهای مختلف اروپایی از جمله انگلیس تماس‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی داریم. با برخی از این کشورها این گفت‌وگوها به صورت دوره‌ای و هر شش ماه یک‌بار صورت می‌گیرد که در مورد انگلستان چنین موضوعی صدق می‌کند. دور قبلی مذاکرات بین دو کشور لندن بود و این بار دیپلمات‌های انگلیسی برای شرکت در مذاکرات به تهران آمدند.

قاسمی افزود: هیات انگلیسی مذاکرات مفصلی را با آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه داشت. دو طرف پیرامون طیف وسیع از موضوعات مورد علاقه بحث و گفت‌وگو کردند. در مورد مسائل دوجانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، کنسولی رایزنی شد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای رایزنی مقامات دو کشور بود، گفت: در مورد برجام و وظایفی که در این توافق‌نامه متوجه کشورهای اروپایی است نیز بحث و رایزنی  شد و در مجموع فکر می‌کنم از این رایزنی‌ها دستاورد خوبی حاصل شده است.

انتهای پیام/ 120

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
اروپایی ها دنبال وقت خریدن و تحمیل شرایط شون به کشور هستن بعد انتظار داری اروپا به وعده هاش عمل کنه،من نمیدونم رو چه حسابی همچین فکر میکنید اروپا تا به حال چند بار به ما خیانت کرده این دفعه هم میکنه،پس از برجام خارج بشید و به این اجنبی های بی وجدان باج ندید،اروپا و آمریکا دستشون تو دست همدیگه هست نگاه به اختلاف های که بینشون پیش اومده دل خوش نکنید.
اروپا آمریکا رو رها نمیکنه و طرف ما رو بگیره،من که یه آدم ساده هستم این موضوع رو متوجه شدم شماها که درس خونده اید و حالیتون میشه درس عبرت نگرفتید لااقل از خیانت هایی که در حق ما کردند و اگه ساده لوحی در پیش بگیریم دوباره متحمل خسارت میشیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار