پنهانی انفاق کنیم یا آشکارا؟

انفاق از جمله موضوعاتی است که در آیات مختلف قرآن کریم و احادیث اهل‌ بیت (ع) به آن اشاره شده است؛ حال موضوعی که مطرح است، این است که آیا پنهانی انفاق کنیم یا آشکارا؟
کد خبر: ۳۰۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ - 03September 2018

جواب قرآن به مخفیانه یا آشکارا اِنفاق‌کردنبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، انفاق از جمله موضوعاتی است که در آیات مختلف قرآن کریم و احادیث اهل‌ بیت (ع) به آن اشاره شده است؛ حال موضوعی که مطرح است این است که آیا پنهانی انفاق کنیم یا آشکارا؟ البته با کمی تامل شاید بتوان حدس زد که هر کدام از این نوع انفاق مزایایی دارد. پس می‌توان این سوال را این‌گونه هم مطرح کرد که انفاق نهانی بهتر است یا انفاق آشکار؟

به کرار در آیات قرآن کریم مى‌خوانیم که مومنان راستین، انفاق یا صدقه‌هایشان در «سر و علن» یعنى پنهان و آشکار است و به این ترتیب، علاوه بر بیان انفاق به معنى وسیعش، به کیفیت آن هم توجه شده است، زیرا گاه انفاق پنهانى موثرتر و آبرومندانه‌تر است و گاه اگر آشکارا باشد سبب تشویق دیگران و الگویى براى نشان دادن برنامه‌هاى اسلامى و بزرگداشتى براى شعائر دین محسوب مى‌شود.

به این آیه توجه کنید:

قُل لِّعِبَادِىَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یُقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَیُنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَهُمْ سِرّاً وَعَلَانِیَةً مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِىَ یَوْمٌ لَّا بَیْعٌ فِیهِ وَ لَا خِلَلٌ (ابراهیم ۳۱)

ترجمه

(اى پیامبر) به بندگان من (آنان) که ایمان آورده‌‏اند، بگو: نماز را برپا دارند، و از آنچه به آنان روزى داده‌‏ایم، پنهان و آشکار انفاق کنند قبل از آن که روزى فرا رسد که در آن نه دادوستدى باشد و نه دوستى و رابطه‌‏اى.

انفاق آشکار، سبب تربیت نسل و تشویق دیگران و رفع تهمت از خود است و انفاق پنهانى عامل رشد و اخلاص است. البته بعضى مفسران گفته‏‌اند: انفاق علنى مربوط به انفاق‏‌هاى واجب است، مثل خمس و زکات و انفاق مخفى، مربوط به موارد مستحب است، مثل صدقه.

با این که هر یک از انفاق آشکار و پنهان آثارى دارند، ولى شاید بتوان گفت، انفاق پنهان بهتر است، چون در این آیه کلمه‏ «سرّاً» بر «علانیةً» مقدم شده است.

منابع: تفاسیر نور و نمونه

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار