در برنامه انتهای خیابان سرو بیان شد؛

نمایش شهادت طلبی نسل جوان در «به وقت شام»

شهبازی گفت: حاتمی‌کیا در به وقت شام این پیام را می‌دهد که نسل جدید در حال جایگزینی نسل قبل بوده و مانند آنها شهادت طلبی و مقاومت را با خود به ‌همراه دارند. حاتمی کیا در این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساخته و تکنیک مخصوص خود را در همه آنها بکار گرفته و زبان سینمایی مخصوص این فیلم‌ها را نیز یافته است.
کد خبر: ۳۰۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ - 03September 2018

نمایش شهادت طلبی نسل جوان در «به وقت شام»به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نمایش فیلم یکی از برنامه‌های فرهنگی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در زمینه ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار است. برنامه «انتهای خیابان سرو» میزبان فیلم به وقت شام جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا بود. در پایان نمایش فیلم، نشست نقد تخصصی به وقت شام با حضور شهبازی منتقد سینما و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد.

شهبازی در این نشست در ارتباط با فاصله فیلم حاتمی کیا از ایدیولوژی و حرکت به سمت تکنیک، بیان کرد: در ابتدا خیلی خوشحالم که این هفته هم در جمع شما هستم. در ارتباط با این فیلم، نکته‌ای که وجود دارد این است که حاتمی کیا تو این سال‌ها فیلم‌های زیادی ساخته و تکنیک مخصوص خود را در همه آنها به کار گرفته و زبان سینمایی مخصوص این فیلم‌ها را یافته است. در واقع این فیلم تریلر است و 20 دقیقه اول فیلم به شدت شعاری بوده و در حقیقت ایدیولوژی ندارد. البته هر چقدر جلوتر می‌رویم، فیلم به سمت حادثه و حادثه پردازی پیش می‌رود.

وی در ادامه افزود: در برخی از بخش‌ها، دیالوگ به جای این که نجات دهنده باشد، نابود کننده است. مخصوصا آن صحنه شب که این پدر و پسر راجع به آرمان‌های خود صحبت میکنند. در برخی از بخش‌ها، حرف‌های عامه پسند زده می‌شود که دقیقا اینجا حاتمی کیا فضا را خراب کرده است.

شهبازی در ارتباط با فیلمبرداری، گفت:  فیلمبرداری این کارگردان، خوب و سنجیده است اما در برخی از قسمت‌ها اطاله کلام خراب می‌شود. در این جنس از فیلم‌ها، آدم‌ها زیاد صحبت نمی‌کنند و درگیر کنش می‌شوند، آدم ها در گیر عمل می‌شوند. حاتمی‌کیا همانطور که خود سخن می‌گوید، آدم‌های فیلم هم صحبت می‌کنند. در واقع همه ما در این سال ها، اگر علاقه‌مند و پیگیر سینما بوده باشیم، یاد گرفته‌ایم که سینما عرصه نشان دادن و عرصه صحبت کردن نیست.

وی ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما به عنوان مخاطب وقتی که مقابل یک فیلم نشسته‌ایم باید تشخیص داده شود که چگونه فیلم را درک می‌کنیم. این که ما هیچ تصوری از داعش نداریم، اول فیلم با آن مواجه می‌شویم و تصورات ما را شکل می‌دهد، اما در ابتدا با یک فیلم حادثه‌ای رو برو هستیم، یک عده دشمن وجود دارند که ما اتفاقا اصلا اول فیلم آنها را نمی‌بینیم و قرار است آنها، یک هواپیما را با همه سرنشینانش ربوده و به تسخیر در بیاورند و این هیچ ارتباطی با شام و سوریه ندارد. ما در اینجا با یک فیلم حادثه‌ای روبرو هستیم که حاتمی کیا سعی کرده به قوانین ژانر متعهد باقی بماند.

شهبازی درباره شخصیت فیلمسازی حاتمی‌کیا، گفت: یک چیزی رو نمی‌شود در ابراهیم حاتمی کیا حذف کرد و آن آرمان خواهی است. او این پیام را در فیلم خود می‌دهد که نسل جدید در حال جایگزینی نسل قبل هستند و مانند آنها شهادت طلبی و مقاومت را با خود دارند. در انتهای این جلسه ضمن تقدیر از ساخت چنین فیلم‌های ارزشی، حاضرین بر نمایش این فیلم‌ها در موزه انقلاب اسلامی و دفاع ‌مقدس تاکید داشتند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار