رئیس قوه قضاییه:

صرف برخورد قضایی مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود/ برخی با انتقاد در پی ساختن عمارت سلطانی هستند

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به سخنان برخی افراد در پی استجازه رئیس قوه قضاییه از رهبر معظم انقلاب، چنین اظهاراتی را علاوه بر نسبت‌های خلاف، توهین به دستگاه قضایی، مسوولان قضایی و بالالتزام رهبر معظم انقلاب دانست.
کد خبر: ۳۰۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ - 03September 2018

صرف برخورد قضایی مشکلات اقتصادی حل نمی شود/ برخی با انتقاد در پی ساختن عمارت سلطانی هستندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با تبریک میلاد مسعود هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت موسی ابن جعفر (ع)، ائمه اطهار را شموس طالعه و انوار مضیئه توصیف کرد و اظهار داشت: هر چه بیشتر به ساحت ائمه هدی (ع) اقتراب یابیم، به ساحت حق تعالی نزدیکتر خواهیم شد زیرا ائمه معصومین (ع)، نور متلالی حق تعالی هستند و راه تحصیل این اقتراب نیز پاکی و نزهت از معاصی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر باور کنیم که اهل بیت (ع) واسطه فیض برای خلایق هستند، متوجه می شویم که هر قدر بیشتر با وجود نورانی آن بزرگواران انس بیابیم و در پاکی روح از دَنَس و اقذار اخلاق رذیله تلاش کنیم، اقترابمان به ساحت حق تعالی بیشتر خواهد شد.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: محبت و معرفت اهل بیت (ع)، نعمتی بزرگ برای شیعیان است که در واقع راه انس با حق تعالی است و از خدا می خواهیم که در هر لحظه عمرمان، این راه گشوده تر باشد و طریق الی الحق را با گامهایی بلندتر بپیماییم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سپری شدن هفته دولت، بار دیگر این ایام را به دولت و رئیس جمهور محترم تبریک گفت و تصریح کرد: خدمت به مردم در جامعه اسلامی، نعمت بزرگی است که اگر قدر آن شناخته شود، ارزشمندتر از بسیاری توهمات و تخیلات در دنیاست. البته ممکن است که در مسیر خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی با مشکلاتی مواجه شویم ولی همه این مشکلات را به چشم یک نعمت باید ببینیم و فراموش نکنیم که اگر اخلاص در عمل تحصیل کنیم، خدمت به مردم یکی از بزرگترین عبادت ها است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه باید در این نظام قدر چنین نعمتی را بدانیم، خاطرنشان کرد: حق تعالی برای خادمان حقیقی مردم که اخلاص در عمل دارند، عنایات خاصه ای خواهد داشت و بر این اساس هر چه ممکن است باید در حد مقدورات خود تلاش کنیم که با خدمت به مردم، رضایت حق تعالی را تحصیل کنیم.

اتکا به داخل و قطع امید از بیگانگان، جان کلام رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت بود

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به فرمایش های مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت، این بیانات را برای دولت و سایر قوا بسیار راهگشا دانست و گفت: جان کلام رهبر معظم انقلاب در این دیدار و سایر سخنرانی هایشان به ویژه برای فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، اتکا به استعدادهای درونی و قطع امید از کشورهای دیگر است. البته این قطع امید به معنای قطع مذاکره و تعامل نیست اما نباید چشم امیدمان به مساعدت و کار آنها باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه هر زمان به اجانب اتکا کردیم در پیشبرد اهداف خود با مشکل مواجه شدیم، «برجام» را یک تجربه تاریخی بزرگ برای ملت و نظام جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: نکته مهم، توجه به استعدادهای درونی و هوشیاری در عرصه سیاست خارجی است که باید محاسبات دقیقی داشته باشیم و با لحاظ کردن دشمنی های بیگانگان، به هیچ عنوان از مواضع اصولی خود کوتاه نیاییم. در این مسیر، نهراسیدن از دشمن یک اصل اساسی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا در راس دشمنان ایران و اذناب منطقه ای آن تمام تلاش خود را برای ترساندن مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته اند، افزود: میلیون‌ها دلار هزینه کرده اند و ضدانقلاب را گرد هم آورده اند تا با فشار اقتصادی و روانی، ملت ایران را به زانو درآورند؛ خواب باطلی دیده اند و این رویایشان هرگز محقق نخواهد شد زیرا جمهوری اسلامی 40 سال است که در مقابل چنین دشمنی هایی مقاومت کرده و امروز قدرتمندتر از هر زمان دیگری در مسیر تاریخی خود به حرکت ادامه می دهد.

مشاوران شیطانی ترامپ، توهمات او را تشدید می کنند

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه روسای جمهور آمریکا مخصوصا رئیس جمهور فعلی که تعادل روحی ندارد و مدام در توهم است، همواره در ارزیابی اقتدار جمهوری اسلامی دچار اشتباه محاسباتی بوده اند، تصریح کرد: آقای ترامپ زمانی منتظر تماس مقامات ایران بود و اخیرا مدعی شده است که جمهوری اسلامی تا دیروز به دنبال فتح منطقه بوده اما امروز به فکر این است که آیا جان سالم به در می برد یا خیر! البته علاوه بر توهمات آقای ترامپ، مشورت های مشاوران شیطانی که دور خود جمع کرده نیز در تشدید این توهمات بی تاثیر نیست.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جمهوری اسلامی تسلیم این فشارها نخواهد شد، ادامه داد: ایران در برجام، منطق، اقتدار و تلاش خود برای تعامل با جهان را نشان داد اما بدعهدی آمریکا در این ماجرا، به افکار عمومی دنیا ثابت شد. آمریکا مطمئن باشد که مردم ما همانند 40 سال گذشته، در برابر فشارها مقاومت خواهند کرد و از این عقبه تاریخی نیز به سلامت عبور می کنند.

آیت الله آملی لاریجانی، مقاومت مردم را نافی مسوولیت مسوولان در به کارگیری تدبیر برای رفع مشکلات ندانست و اظهار کرد: امروز دولت و رئیس جمهور محترم در برهه حساسی قرار دارند و باید همه همت خویش را در  تدبیر امور و اصلاح معیشت مردم به کار گیرند و دیگر قوا هم با همه مقدورات در این هدف به کمک دولت بشتابند. مقام معظم رهبری هم همواره تاکید کرده اند که امروز، روز کار مسوولان است و از هیچ جهادی نباید فروگذار کرد. مطمئنیم اگر امکانات وسیع و نیروی انسانی کشور به تدبیر مسوولان ضمیمه شود و همه کارگزاران نظام با صراحت و خلوص با مردم صحبت کنند، مردم نیز کمال همکاری را خواهند داشت؛ چنانکه تجربیات تاریخی نظیر مقاومت 8 ساله در دوران دفاع مقدس، موید همین امر است. امروز هم جهاد دیگری است منتها مردم باید از مسوولان خود، صدق، تلاش و تدبیر ببینند. ان شاء الله با به کارگیری این تدبیر، جمهوری اسلامی مانند همیشه بر اهوای باطل دشمن فائق خواهد آمد.

در اینجا مناسب می بینم از رئیس جمهور محترم بابت سخنان متین و هوشمندانه شان در مجلس، تشکر کنم. این سخنان موافق مصالح نظام جمهوری اسلامی بود و دشمنان این نظام را که در پی آتش افروزی بودند، مایوس ساخت.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اظهارات در پی استجازه رئیس قوه قضاییه از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: درکشور در ماه های اخیر بر اثر فشارهای دشمن و سودجویی برخی افراد، تلاطمهایی در بازار ارز، سکه، طلا و ... پدید آمد و طبیعتاً موجب نگرانی مردم شد. برخورد ما با مفاسد اقتصادی نیز هیچگاه متوقف بر امر خاصی نبوده و جریان داشته اما در این شرایط احساس شد که باید برای تسریع در رسیدگی ها، برخی صلاحیت ها و تشریفات رسیدگی ها تغییر کند.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: برخی پس از این استجازه و پاسخ رهبر معظم انقلاب، شروع کردند به ایراد گرفتن و اتهام زدن و توهین کردن که چرا دستگاه قضایی با وجود این همه قوانین و مقررات، برای برخورد با مفاسد اقتصادی از مقام معظم رهبری اجازه گرفته است. عربها تعبیر کوتاهی دارند که می گوید «عُذرُکَ جَهلُک». اصل همه این اتهامات و توهینها بر یک اساس باطل است و آن اینکه ما برای برخورد با مفاسد استجازه کرده ایم در حالیکه چنین نسبتی کاملا کذب و خلاف و نوعی فرافکنی است.

عده ای برای مطرح کردن خود، به قوه قضاییه نسبت خلاف می‌دهند

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: کجای بندهای این استجازه دال بر این است که در اصل برخورد با مفاسد اجازه گرفتهایم؟ این نسبت ها و سخنان حاشیه ای آن، علاوه بر اینکه سخن خلاف واقعی است، توهین به دستگاه قضایی، مسوولان عالی قضایی و بلکه بالالتزام توهین به مقام معظم رهبری است. گویی ایشان امروز به دستگاه قضایی اجازه داده اند که با مفاسد اقتصادی برخورد کنید. واقعا چرا عده ای خود را عقل کل حساب می کنند و دیگران را فاقد حداقل ادراک؟ این چه خودخواهی و خودپسندی قبیحی است که عده ای دچار آن شده اند؟ آیا اساسا ممکن است که عده ای دور هم جمع شوند و بعد با مشورت یکدیگر به این نتیجه برسند که برای برخورد با مفاسد اقتصادی از مقام معظم رهبری اجازه بگیریم؟ چرا عده ای تلاش می کنند برای مطرح کردن خود و اهوای فاسده ای که بر مردم پوشیده نیست و رسیدن به آرزوهای دور و دراز خود به قوه قضاییه نسبتهای خلاف بدهند؟

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: آنچه ما در خصوص آن از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم عبارت است از یک سری صلاحیتها و امور مربوط به شکل رسیدگی ها تا تسریع در رسیدگی ها در این مقطع خاص میسر شوند. کسانی که می گویند این همه قوانین و آیین نامه داریم، بفرمایند مواردی که در این استجازه آمده است، در کدام یک از قوانین و آیین نامه ها وجود دارد؟ دلالتهای قانون کاملا روشن است، اما آنچه ما استجازه کردیم در قوانین نبوده است.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، برخی از مواد قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، نسخ شده بود که با استجازه اخیر، در واقع این مواد را احیا کردیم. ما در مورد صلاحیت دادگاهها استجازه کردیم. کجای قوانین داشتیم که بدون احاله، یک پرونده را به عنوان مثال از سیستان و بلوچستان به تهران بیاوریم؟ کجای قوانین داشتیم که رسیدگی، یک مرحله‌ای باشد؟ واقعا برخی انتقادات اگر نگوییم مغرضانه است، دست کم از روی جهالت است.

تسریع در رسیدگی به مفاسد اقتصادی براساس مصلحت کشور و خواست مردم بود

آیت الله آملی لاریجانی با ابراز تاسف از اینکه برخی با انتقاد از دستگاه قضایی تلاش دارند برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند و عمارت سلطانی برپا سازند، یادآور شد: شاید کسی بپرسد اساسا دلیل شما برای تسریع در رسیدگی ها چیست؟ این سوالی است که قابل پاسخ دادن است. تسریع در رسیدگی ها با توجه به شرایط اقتصادی کشور، یک تصمیم مدیریتی براساس خواست مردم و مصلحت کشور بوده است زیرا تلاطم در بازار، علاوه بر ایجاد نگرانی برای مردم، موجب برخی سودجویی ها شده بود و اعتماد مردم را هدف می گرفت. ما حتی گزینه های دیگری مانند ارائه لایحه به مجلس یا درخواست طرح دو فوریتی از ناحیه نمایندگان محترم مجلس را بررسی کردیم اما از آنجا که احتمال دادیم زمانبر باشد یا مشخص نباشد که خروجی آن چه خواهد بود، منتظر نماندیم. گزینه دیگر نیز طرح موضوع و رسیدن به راهکار در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا بود که متاسفانه در آنجا هم با موانعی برخورد کرد و نهایتا تنها راه تسریع در رسیدگی ها را استجازه از مقام معظم رهبری دیدیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نباید عده ای با فریبکاری، اذهان مردم را مشوش و اقدام به موج سواری کنند، تصریح کرد: برخی سخنان، خلاف تقوا، عدالت، انصاف و مروت است و حکایت از جهل گوینده دارد که امیدوارم مطلعان امر به تبیین مسائل بپردازند.

آیت الله آملی لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه برخورد با مفاسد اقتصادی وظیفه ذاتی قوه قضاییه است، در عین حال یادآور شد که حل مشکلات اقتصادی را نباید به استجازه اخیر و رسیدگی های قضایی پیوند زد.

رئیس قوه قضاییه گفت: جهت پیشگیرانه برخوردهای قضایی مشخص است اما مشکلات اقتصادی با برخوردهای صرفا قضایی حل نمی شود. وقتی بستر اقتصادی نادرست باشد، عده ای به دنبال سودجویی و رانت خواری خواهند بود. باید این بسترها با تدبیر دستگاههای اجرایی و همه قوا به سامان شود.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی انتقادات محتمل از رسیدگی های قوه قضاییه به پرونده های اقتصادی اظهار کرد: ممکن است عده ای راه بیفتند و بگویند مگر فلان متهم چقدر سوءاستفاده کرده بود که با این کیفیت به جرم او رسیدگی کرده اید؟ نباید فراموش کرد که دستگاه قضایی به دنبال ارتزاق نظام رسانه ای از فعالیت های خود نیست و وظیفه خود را صرفا حسب شرع و قانون انجام می دهد. گرچه به رسانه برای اطلاع رسانی اعتقاد داریم اما کار ما یک کار رسانه ای نیست که بخواهیم سر و صدا کنیم بلکه وظیفه ما رسیدگی قضایی در چارچوب شرع و قانون است و معتقدیم این برخوردها نیز جلوی برخی سوءاستفاده‌ها را می گیرد و نشان می دهد که نظام نسبت به این قبیل موضوعات حساس است.

مشکل اقتصادی را باید با تدبیر اقتصادی حل کرد

رئیس قوه قضاییه بار دیگر تاکید کرد: مشکل اقتصادی را باید با تدبیر اقتصادی حل کرد و البته همه مشکلات نیز ناشی از سوءتدبیر نیست. بخشی از آن هم به جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن بازمی گردد که امیدواریم قدرت، اقتدار و حضور مردم در صحنه و عزت ملت، موجب  فائق آمدن بر مشکلات شود اما همه باید کار هر قوه را در چارچوب وظایف خود ببینیم و انتظار ناصحیح از دستگاه ها نداشته باشیم.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد: مفاد استجازه اخیر از رهبر معظم انقلاب، برای همین برهه خاص بوده و حالت موقت دارد و علی القاعده اگر بخواهیم چنین مواردی دائمی شود، تشریفات تقنینی خود را طی خواهد کرد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار