لاریجانی:

ائتلاف ضد داعش نمایشی امنیتی است/دست‌اندازان به صندوق توسعه ملی تحت پیگرد قرار می‌گیرند

رئیس مجلس با بیان اینکه عدالت در سایه رقابت به دست می‌آید، گفت: امروز شرایط کشور بر خروج از حالت دولتی متمرکز شده است.
کد خبر: ۳۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹ - 09October 2014

ائتلاف ضد داعش نمایشی امنیتی است/دست‌اندازان به صندوق توسعه ملی تحت پیگرد قرار می‌گیرند

به گزارش دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (پنجشنبه) در سفری یک روزه به مازندران، در اولین همایش فرصتهای سرمایهگذاری استان مازندران که در محمودآباد برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه امروز شرایط کشور بر خروج از حالت دولتی متمرکز شده است، اظهار داشت: امروز کشور میخواهد فرصتها را در اختیار مردم قرار دهد تا رقابت به وجود آید.

وی افزود: بدون رقابت نه آبادانی داریم و نه عدالت به وجود خواهد آمد، چرا  که عدالت در سایه رقابت به دست میآید.

رئیس مجلس در ادامه با یادآوری اینکه ما امروز از دوره سبکها و خلایق مدیریتی که نگاههای مختلف به تولید داشتند و در مقطعی نیز شبه سوسیالیستی بودند، عبور کردهایم، تصریح کرد: امروز سیاستهای کشور در بخشهای مختلف تدوین شده و توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شدهاند، مانند سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که به مجلس هم ابلاغ شده است، اما خوب اجرا نشد.

وی با تأکید بر اینکه نباید اینگونه همایشها حالت دکوری پیدا کند، اظهارداشت: دستاندرکاران باید به گونهای فضا را فراهم کنند که کارآفرینان مشکلات خود را بیان کنند و آنچه نیاز به تقنین داشته باشد ما در مجلس به آن توجه میکنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی از فرصت ارائه پیشنهادات و اضافه کردن آنها در لوایح دولت که هنوز به مجلس نیامده است سخن گفت و افزود: یکی از این مباحث مقررات تولید است که ما در نظر داریم یک جا آنها را برای همیشه حل کنیم و لایحه دیگری نیز دولت برای حل مشکل رکود در کشور ارائه داده که در کمیسیون در حال بررسی است.

وی با یادآوری جلسات مداوم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با مجلس گفت: امروز سمتگیری کشور به سمت اقتصاد مردمی صورت گرفته است و در مجلس نیز قانونهایی برای تسریع فضای کسب و کار تصویب شده است از جمله تشکیل تالارهای گفتوگو میان بخشهای خصوصی و دولتی. مضافا اینکه ما حتی آییننامه را نیز به گونهای تغییر دادیم که در بررسی لوایح و طرحها به غیر از نماینده دولت نماینده بخش خصوصی هم در جلسات حضور داشته باشد.

لاریجانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت نیروی متخصص انسانی گفت:اگر متناسب با ظرفیت سرمایهگذاری نکنیم اتلاف منابع کردهایم و طرح اقتصاد مقاومتی نیز با تکیه به این ظرفیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی از توجه همه وزرای دولت به نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین سخن گفت و تأکید کرد: باید از طریق کاردادن و میدان دادن به آنها از این ظرفیت صیانت کرد.

وی با اشاره به شرایط منطقه گفت: امنیت ایران ناپایدار نیست و با مشاهده این شرایط در سه دهه اخیر و نیز شرایط امروز منطقه که بسیار پرفراز و نشیب است میبینیم که وضعیت ایران پایدار است؛ ما بر ناامنیهای کشور فایق آمدیم و حتی یک زمانی این تروریستها در کشور منتشر شدند اما ما آنها را جمع کردیم.

لاریجانی بحران کنونی منطقه را دستساز برخی کشورها خواند و بیان کرد: شرایط شلوغی را ایجاد کردند و عدهای نیز بر روی آتش این بحران بنزین میریزند اما خیلی از متخصصان غربی اذعان دارند که ایران قدرت تأثیرگذاری بر روی امنیت منطقه را دارد. البته ما به توصیههای آنان عمل نمیکنیم چون برداشت ما از ائتلاف آنها این است که بیشتر شباهت به یک شوی امنیتی دارد.

وی ادامه داد: آنها به جای برخورد دقیق و فنی با یک گروه پارتیزانی فقط بمباران میکنند. این چه تأثیری بر روی تروریستها دارد که به داخل خانهها میروند و سنگر میگیرند؟ مثل این است که در دشتی که گرگها در آن به مردم حمله کردهاند به بالای کوه رفته و چند سنگ رها کنیم که باعث فرار کردن گرگها و آسیب دیدن خانههای مردم میشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مبارزه با تروریسم طرح داریم و به آن نیز عمل کردیم و اگر در عراق وارد نمیشدیم شرایط خیلی از این بحرانیتر بود.

وی با اشاره به همگرایی و همفکری در درون کشور برای آبادانی اظهار کرد: این همگرایی هم در سطح قوا و هم در سطح نخبگان به ویژه در اهمیت دادن به بحث تولید زیاد است و با استفاده از آن میتوان یک حرکت باشتاب را آغاز کرد و توصیه من نیز به شما این است که با روحیه قوی وارد آن شوید.

لاریجانی با تأکید بر حل مشکلات بانکی در زمینه تولید گفت: هم در مجلس و هم در دولت مطرح است که باید بانکها در خدمت تولید باشند و همچنانکه در قوانین مختلف نیز بر آن تأکید شده است.

وی از اختصاص صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: البته یک دستاندازیهای جزئی نیز به آن شده است و کسانی که مرتکب این کار شدند مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز استفاده قوی از ظرفیت صندوق توسعه ملی نشده است و باید شرایط برتری برای بانکهای عامل در این زمینه فراهم شود تا بدین سمت ترغیب شوند.

وی در این باره گفت: من فرمت مربوطه را مطالعه کردم که یک مقدار سختگیرانه بود اما باید کمک کنیم که بخش خصوصی با انگیزه بیشتر وارد شود.

لاریجانی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان نباید به محض تأخیر در پرداخت بدهیهایشان به بانکها تحت پیگرد قرار گیرند، گفت: اگر کسی به اسم تولید وام گرفت اما در مسیر دیگری مبلغ را هزینه کرد باید تحت پیگرد قرار گیرد و به ویژه خود تولیدکنندگان باید در تعقیب و محاکمه او تأکید داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از تولیدگران به خاطر نوسانات بازار سرمایه در سالهای اخیر سرمایه در گردششان با مشکل مواجه شد و لذا باید بدهکاران بانکی را به دو دسته تقسیم کرد: آنها که سوءاستفاده میکنند و تولیدکنندگانی که قربانی شرایط ناپایدار اقتصادی کشور شدهاند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها