آیت‌الله جوادی‌آملی:

خون شهید جامعه را از اختلاس و احتکار تطهیر می‌کند

مفسر کبیر قرآن کریم گفت: اگر حوزه‌های علمیه شهید دادند مباشر تطهیر هستند و اگر شهید ندادند مبلغ تطهیر هستند، ایران اسلامی را شهدا طیب کردند؛ زیرا خون شهید جامعه را از اختلاس، احتکار، ایجاد بازار ملتهب و گران‌فروشی تطهیر می‌کند که این کار حوزه است.
کد خبر: ۳۰۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶ - 03September 2018

خون شهید جامعه را از اختلاس و احتکار تطهیر می‌کندبه گزارش دفاع پرس از ساری، آیت‌الله «عبدالله جوادی‌آملی» مفسر بزرگ قرآن کریم، در پیامی آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه مازندران را تبریک گفت و برای همه فعالان این عرصه آرزوی توفیق کرد.

وی در این پیام با بیان این‌که اصرار امام صادق (ع) که حوزه شیعه تعطیل نشود و جا‌هایی مدارس علمیه ساخته شود که ۱۲ ماهه فعال باشند، اظهار داشت: سعی بر آن شد تا طلاب فصل تابستان در اقلیم‌های مناسب به سر ببرند و تعطیلات حوزه‌ها به حداقل برسد.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به رسالت اهل بیت (ع) بر تأسیس حوزه‌های علمیه، اهمیت به‌سزای مدرسه‌های علمیه، حرمت نهادن به اعضای مدارس، حرمت به سکونت در آن و تحصیلات مستمر بدون تعطیلی، افزود: نه تنها این مهم برای حوزه علمیه اهمیت زیاد داشت، بلکه برای انجام آن افراد تشویق می‌شدند.

وی با اعلام این‌که به برکت انقلاب اسلامی علومی که در گذشته محجور بود، امروزه مشهور شده، شهرت یافته و دلپذیر شده است، تصریح کرد: کسانی که به حوزه‌های قبل انقلاب مأنوس بودند، می‌دانند که حوزه‌ها به طهارت، صوم، پاکی، حج و مانند آن خلاصه می‌شد و بحث‌های دیگر در آن کمتر مطرح بود، ولی به برکت نظام اسلامی بیش از ۵۰ کتاب بزرگ به صورت رسمی در حوزه‌ها تدریس می‌شود و بسیاری از مسائل قضایی که در رساله‌های قبلی نبود، در حوزه علمیه فعلی مطرح است.

استاد حوزه‌های علمیه بیان کرد: بسیاری از مسائل مربوط به حدود، دیات و دیگر بخش‌ها که گذشته در حوزه‌ها مطرح نبود در حوزه علمیه کنونی مطرح بوده و در جریان ولایت فقیه بسیاری از کتاب‌های فارسی و علمی نوشته شد؛ هر چند در جریان حکومت و سیاست اسلامی، روابط و حقوق بین‌الملل، محیط زیست و مباحثی که در گذشته مطرح نبود، کتاب‌های عمیق علمی نوشته شده است و مقالات علمی و نقد‌های عمیق مطرح شده که درباره علوم تجربی، انسانی و دیگر علوم به مسائل مختلف پرداخته شد.

آیت‌الله جوادی آملی با اعلام این‌که طرح مسائل علمی و دینی از دیگر نوآوری‌های حوزه‌های علمیه بود که بسیاری از علما این مسائل را تقویت کردند و در شکوفایی آن می‌کوشند، ادامه داد: بسیاری افراد جریان نماز جمعه را در گذشته یا حرام می‌دانستند و یا شبهه در آن ایجاد می‌کردند، ولی بعد از گشودن باب حکومت اسلامی و توسعه حوزه اسلامی بحث‌های عمیق در مورد نماز جمعه بیان شده و این امر واجب شد و سالیان سال هر جمعه جریان دارد تا بسیاری از مسائل علمی، مسائل ملی و منطقه‌ای در آن بیان شود.

وی افزود: نماز جمعه هم این روز‌ها در سراسر ایران اسلامی تریبون آن دست افرادی است که آن را بر پا می‌دارند و تمام کشور را با خطبه‌ها آگاه می‌کنند که از ره‌آورد و دستاورد حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه علمیه قم است و علوم فراوان و معارف بلند را در این مدت به عرضه رساند.

مفسر کبیر قرآن کریم تصریح کرد: در جریان کنونی آن‌چه که جامعه اسلامی را پویا نگه می‌دارد، سه اصل قرآنی تعلیم، تزکیه و تذکره است.

آیت‌الله جوادی آملی با اعلام این‌که تقلین عترت قرآن هستند و قرآن نخستین منبع بوده هر چند اول، میان و آخر آن هم محسوب می‌شود، گفت: آن‌چه که انسان و جهان را آفرید و پیوند انسان و جهان را ایجاد کرد همیشه حرف‌های تازه و نو دارد.

وی با اشاره به این‌که اگر کسی عالم شد حق توقف ندارد و باید به طهارت روح مشغول شود؛ زیرا این امر نباید راهزن او شود و باید راهبر باشد، ادامه داد: اصرار قرآن کریم این است که بفهمیم، عمل کنیم، بیابیم و ببینیم.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با بیان این‌که تذکره یادآوری است و شهدا افرادی هستند که به نخستین چیزی که نظر کردند وجه خدا بود، بیان کرد: اگر جایی در اثر کشتن حیوان خون ریخته شود، باران آن را پاک می‌کند، ولی اختلاس نجومی، احتکار و تزویر‌های سیاسی را فقط خون شهید پاک می‌کند.

وی افزود: اگر حوزه‌های علمیه شهید دادند مباشر تطهیر هستند و اگر شهید ندادند مبلغ تطهیر هستند، ایران اسلامی را شهدا طیب کردند؛ زیرا خون شهید جامعه را از اختلاس، احتکار، ایجاد بازار ملتهب و گران‌فروشی تطهیر می‌کند که این کار حوزه است.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که ایران با خون شهدا پاک شد پس لازم است که میوه پاک بدهد، گفت: مدیریت، عدل و عقل میوه طیب و طاهر یک مملکت است که با خون شهید پاک شد، حوزه باید این را بفهمد و محققانه منابع آن را ذکر کند، دلیل آن را به درستی ذکر کرده و تحلیل کند، باور کند و آن به جامعه منتقل کرده تا جامعه‌مان مهدوی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار