در گفت‌و‌گو با یک حافظ قرآن مطرح شد؛

کمبود بودجه و حمایت مالی دلیل کم‌فروغی طرح ملی «حفظ قرآن کریم»

مرتضی عنایتی گفت: من هر چه را که دارم، مدیون قرآن هستم؛ چنان که برادر همسر من حافظ کل قرآن بود و در یک دوره آموزشی مشغول به حفظ قرآن بودیم و از همین طریق نیز من با خانواده آن‌ها آشنا شدم و با همسرم ازدواج کردم.
کد خبر: ۳۰۷۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱ - 04September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مقام معظم رهبری در دیدار با جامعه قرآنی که در ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۰ برگزار شد، مطالبه مهمی از جامعه قرآنی کشور داشتند و فرمودند: «در کشور باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم» که در این راستا نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی را برای تحقق این مهم برنامه ریزی کردند که یکی از آنان سازمان اوقاف و امور خیریه بود که طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم را با هدف تربیت یک میلیون حافظ قرآن برنامه ریزی کرد و طی سال‌های اخیر موفق به تحقق این هدف شده است، در این راستا گفتگویی با «مرتضی عنایتی»، حافظ کل قرآن کریم و کارشناس مرکز تربیت مربی حافظان قرآن کریم داشته‌ایم تا از روند تربیت حافظان در این مرکز، اهمیت حفظ و تاثیرات آن برای خوانندگان بگوید که در ادامه می‌خوانید:

به منظور ورود به بحث لطفا خودتان را معرفی کنید و از سابقه همکاری تان با سازمان اوقاف و امور خیریه بگویید.

متولد ۱۹ فروردین ۶۱ و اهل خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند هستم که از زمان آشنایی با موسسه جامعه القرآن کریم در استان قم برای ابتدا حفظ قرآن و در نهایت تدریس ساکن هستم.

به مدت 2 سال مدیر یکی از شعب جامعة القرآن در شهر مقدس قم بودم و نزدیک به شش سال است که در ستاد مرکزی حفظ قرآن و مرکز تربیت مربی حفظ سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان کارشناس مشغول فعالیت هستم.

حفظ قرآن کریم را از چه سالی و به چه شیوه‌ای آغاز کردید؟

15 سال پیش زمانی که به قم مشرف شدم با موسسه جامعة القرآن الکریم که آن موقع بین مردم بواسطه معرفی محمدحسین طباطبایی علم الهدی معروف و مشهور بود آشنا شدم که برنامه‌های جذابی هم برای آموزش حفظ قرآن اجرا می‌کردند آشنا شدم و برای حفظ قرآن ثبت نام کردم.

برنامه ریز این مرکز به گونه‌ای بود تا طی چهار سال، قرآن را صورت کامل حفظ شود که البته بر اساس نظر بزرگان حفظ قرآن نیز استاندارد‌ترین روش حفظ قرآن، روش حفظ چهار ساله است که حافظ روزانه نیمی از صفحه قرآن را یعنی حدود هفت و نیم خط را باید حفظ کند که حدوداً این روش حفظ قرآن طی چهار سال به اتمام می‌رسد.

برای تثبیت آیات حفظ شده چه برنامه‌ای دارید؟

از همان زمان برگزاری کلاس هاف برنامه تثبیت حفظ قرآن و مرور محفوظات آغاز شد، به طوری که هر حافظ روزانه باید ده درسی که آخرین بار حفظ شده را تکرار کند، علاوه بر آن، جزء‌هایی را باید مرور کند و این‌ها را برای تثبیت محفوظات حتی مباحثه کند که به نظر بنده نیز بهترین روش تثبیت محفوظات، روش مباحثه کردن است، این که شخص از قبل یک آمادگی پیدا کند، مرور نماید و بعد بتواند در قالب مباحثه به شخص مقابل ارائه بدهد که در این روش حتی می‌تواند صفحه به صفحه یا جزء به جزء یا چند صفحه چند صفحه مباحثه کند.

به نظر بنده تثبیت محفوظات فقط با مرور کردن شاید میسر نشود یعنی شخص هم باید در قالب تدریس و هم در قالب مباحثه بتواند این‌ها را منظم و با برنامه مرور نماید که بعد از یک مدت بتواند محفوظات خود را حفظ کند و به یک تثبیت نسبی برساند.

حفظ قرآن و انس دائم با آیات نورانی الهی چه رهاوردی برای سبک زندگی فردی و اجتماعی شما داشته است؟

من هر چه را که دارم، مدیون قرآن هستم؛ چنان که برادر همسر من حافظ کل قرآن بود و در یک دوره آموزشی مشغول به حفظ قرآن بودیم و از همین طریق نیز من با خانواده آن‌ها آشنا شدم و با همسرم ازدواج کردم.

حفظ آیات الهی در سبک رفتاری و اخلاقی بنده تاثیرگذار بوده است، حفظ قرآن، هدف نیست بلکه وسیله‌ای است تا ما با قرآن مأنوس شویم و اخلاق و کردار ما قرآنی شود و این تاثیرگذاری هم در بعد فردی و هم اجتماعی مشهود است.

در تعامل با دوستان و همکاران سعی شده، آنچه که در حد توان است، رعایت سود و اخلاق قرآنی داشته باشم، شاید برای ما ملموس نباشد، اما انسان‌هایی که از دور مشاهده می‌کنند، اذعان دارند که حفظ قرآن همچون دژی مستحکم ما را در برابر بسیاری از سوء رفتار‌ها حفظ کرده است.

یکی از اساتید بنده نقل می‌کرد: من بار‌ها دیدم افرادی که با قرآن سر و کار دارند، چقدر ضریب خطایشان نسبت به بقیه کمتر است.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها