رئیس بسیج سازمان صدا و سیما:

آئین «گِل‌مالی» استان لرستان ثبت ملی می‌شود

«محمدمهدی رحمتی» گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های شانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، رونمایی از آیین «گِل‌مالی» و ثبت ملی این آیین است.
کد خبر: ۳۰۷۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ - 05September 2018

آئین «گل مالی» استان لرستان رونمایی و ثبت ملی می شودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم‌آباد، «محمد مهدی رحمتی» رئیس بسیج سازمان صدا وسیما، امروز (چهارشنبه) در شانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، با بیان این‌که لرستان از استان‌های مقاوم در دوران دفاع مقدس است، اظهار داشت: با وجودی که این استان از استان‌های مرزی نیست، ولی بار‌ها مورد حمله وحشیانه رژیم بعثی قرار گرفت و خاطرات بمباران‌های شهر خرم‌آباد در ذهن تک‌تک ما ماندگار است.

وی با اشاره به حضور مسئولین کشوری و لشکری در این همایش، افزود: اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، از جمله برنامه‌هایی است که در سطح کشور کار‌های آن به لطف خدا به نحوی پیش می‌رود که باور کردنی نیست.

رحمتی با بیان این‌که این اجلاس به صورت بین‌اللملی برگزار می‌شود، عنوان کرد: از مجموع ۲۰۰ نفر پیرغلام دعوت شده به این همایش، ۱۶۰ نفر پیرغلام ملی و ۴۰ نفر پیرغلام بین‌المللی هستند که از ۱۰ کشور‌های شیعه‌نشین جهان اسلام، در این مراسم حضور به‌‌هم رسانده‌اند.

وی تصریح کرد: در این همایش از ۱۶ نفر پیرغلام برگزیده ملی و از ۸ نفر پیرغلام بین‌المللی تجلیل خواهد شد.

رئیس بسیج صدا وسیمای با اشاره به نقش مؤثر خبرنگاران در پوشش خبری این همایش، خاطر‌نشان کرد: در پایان این همایش از فعالان بخش‌های خبری صدا و سیما تجلیل خواهد شد.

رحمتی گفت: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این همایش، رونمایی از آیین گِل‌مالی عزاداری استان لرستان و ثبت ملی این آیین سنتی است.

وی با اشاره به نقش شاعران در سرودن اشعار مرتبط با اهل بیت (ع)، گفت: تجلیل از ‌۲ تن از شاعران برجسته لرستان، «مهرداد اوستا» و «صامت بروجردی» از جمله برنامه‌های این همایش بین‌المللی است.

رئیس سازمان بسیج صدا و سیما با بیان این‌که لرستان سرزمین علما و بزرگان است، افزود: آیت‌االله «بروجردی» و سید جعفر شهیدی نیز در این مراسم مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

رحمتی بیان کرد: در این مراسم از هنرمند انقلابی لرستانی «محمد میرزاوند» که در دوران دفاع مقدس با سروده حماسی «دایه‌دایه» ماندگارشد، تجلیل خواهد شد.

وی در پایان به آیین تقدیم پرچم اجلاس بین‌اللملی پیرغلامان حسینی اشاره کرد و گفت: در پایان این مراسم پرچم پیر‌غلامان و خادمان حسینی به استاندار یزد اهدا خواهد شد که ان‌شاء‌الله در سال آینده در استان یزد شاهد برگزاری هفدهمین دوره این اجلاس باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار