دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

تاکتیک‌های «جنگ» در خلیج فارس

الگوهای مورد استفاده تاکتیکی و سلاح در 2 طرف درگیری مشخص می‌شود. جنگ خلیج فارس تا حدودی صحنه‌ی آزمایش سلاح‌های روسی عراق و سلاح‌های آمریکایی ایران است.
کد خبر: ۳۰۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 06September 2018

تاکتیک‌های جنگ در خلیج فارسبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران گرچه یکی از بزرگترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارده کرده است، اما به دلیل هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود؛ دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

نیویورک تایمز (The New York Times) روزنامه معتبر و مشهور آمریکایی است، که مرکز آن در شهر نیویورک قرار دارد و هر روزه به‌طور هم‌زمان در ایالات متحده آمریکا و در دیگر نقاط جهان، چاپ و منتشر می‌شود. این روزنامه یکی از ابزار‌های رسانه دشمن بود که در 27 مهرماه 59 گزارشی را با این عنوان « تاکتیک‌های جنگ خلیج فارس»، منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

تاکتیک‌های جنگ در خلیج فارس

پس از تقریبا یک ماه از سپری شدن جنگ، الگوهای مورد استفاده تاکتیکی و سلاح در 2 طرف درگیری مشخص می‌شود. این جنگ تا حدودی صحنه‌ی آزمایش سلاح‌های روسی عراق و سلاح‌های آمریکایی ایران است. عراق تا به حال تنها 2 بار از موشک‌های دوربرد زمین به زمین خود استفاده کرده است و نیروی هوایی ایران از هیچ یک از پنج هزار بمب ناپالم و بمب‌های خوشه‌ای خود استفاده نکرده است.

استفاده از برخی سلاح‌های پیشرفته

نیروی هوایی ایران اخیرا شروع به استفاده از برخی سلاح‌های پیشرفته، همچون موشک‌های ضد تانک «تاو» مستقر بر بالگردهای کبرا و موشک‌های هوا به زمین ماوریک، کرده است آن هم در حوالی دزفول، نه خرمشهر و آبادان.

 معمای (عدم) حملات هوایی از ارتفاع بالا

تحلیل‌گران آمریکایی و اروپایی از این‌که چرا عراق تنها یک بار از حملات هوایی از ارتفاع بالا توسط بمب افکن‌های توپولف ۲۲ استفاده کرده است، به آن هم عليه 2 کارخانه اتومبیل سازی در نزدیکی تهران در حیرت هستند.

مشکل جغرافیایی

مشکلات هر 2 طرف در مورد سلاح‌های ضدهوایی است. خلبانان ایرانی از تاکتیک‌‎های خلبان‌های آمریکایی در جنگ ویتنام استفاده می‌کنند، البته سیستم‌های دفاعی هر 2 طرف با مشکلات جغرافیایی مواجه‌اند.

بی‌نظمی در عملیات نظامی کمتر از عملیات هوایی است

در زمانی که نیروهای عراقی اشغال خوزستان را شروع کردند، یکی از منابع انگلیسی از لندن گزارش کرد که تانک‌ها و نیروهای پیاده‌ی عراق به سیستم‌های موشکی ضدهوایی سام-۷ مجهز هستند که ایرانی ها نیز به این سلاح مجهزند.

عملیات زمینی عراق همچنان با احتیاط روزهای اول جنگ همراه است. «آتش سنگین توپخانه قبل از هر پیشروی و استفاده از تانک‌ها و نفربرهای زرهی به جای پیاده نظام 2 طرف از تانک به صورت انبوه استفاده نمی‌کنند. برخی تحلیلگران معتقدند که اگر عراق به یک حمله‌ی همه جانبه با استفاده از تمام سلاح‌ها دست می‌زد، قبل از این‌که ایرانیان بتوانند دفاع خود را سازمان دهند می‌توانست خرمشهر را تصرف کند. تحلیلگران از این‌که چرا ایران توانسته دست به یک ضد حمله بزند دچار حیرت‌اند. دلیل این امر احتمالا عدم وجود یک سازمان فرماندهی، ناتوانی در جمع آوری سربازان کارآزموده و تعمیر و نگهداری ضعیف سلاح‌های پیشرفته است.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها