در دادگاهی در لاهه صورت خواهد گرفت؛

بررسی جنایت جنگی نظامیان میانمار علیه اقلیت روهینگیا

دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه اعلام کرد که اقدام نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در زمینه راندن آن‌ها از محل زندگی و نقض حقوق‌بشر را در دست بررسی قرار می‌دهد.
کد خبر: ۳۰۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۳ - 07September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، دادگاه جنایت جنگی می‌خواهد به رغم مقاومت دولت میانمار درباره جنایت علیه اقلیت روهینگیا، پیگرد این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، نظامیان میانمار متهم به جنایات جدی علیه اقلیت روهینگیا هستند، اما دولت میانمار دادگاه جنایت جهانی را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال دادگاه لاهه امروز جمعه اعلام کرد که دادگاه جنایت جنگی در این زمینه پیگرد این موضوع صلاحیت دارد و پیگیر اقدام در زمینه جنایاتی است که علیه اقلیت روهینگیا صورت گرفته است. این مورد شامل راندن اقلیت روهینگیا به بنگلادش و نقض حقوق‌بشر می‌شود.

این حکم که پیشتر سابقه نداشته است، راه را برای بررسی‌های بیشتر درباره شواهد کافی در مورد این پرونده هموار می‌کند و می‌تواند رهبری این کشور را در آینده تحت تحریم قرار دهد. همچنین «آنگ سانگ سوچی» برنده جایزه صلح نوبل که پیشتر فعال حقوق‌بشر بود هم متهم شده که از قدرت خود برای جلوگیری از اقدام نظامیان استفاده نکرده است.

این تصمیم یک هفته پس از آن اتحاذ می‌شود که یک هیأت حقیقت یاب سازمان ملل خواستار پیگرد قانونی مقام‌های ارشد ارتش میانمار به دلیل قتل عام و جرایم جنگی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا شد. این هیأت حقیقت‌یاب از شورای امنیت خواست عوامل کشتار مسلمانان در میانمار را هدف تحریم قرار داده و صادرات سلاح به میانمار را ممنوع کند.

اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار سالهاست که در این کشور تحت فشار و تبعیض قرار دارند. از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ بعد از حمله ارتش میانمار به خانه‌های اقلیت مسلمان در روهینگیا و به آتش کشیده شدن خانه‌هایشان، قتل و تجاوز، حدود ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان این استان با پای پیاده به بنگلادش گریختند و تا کنون با کمترین امکانات در کمپ به سر می‌برند.

انتهای‌پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار