پوتین در نشست خبری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه:

اجلاس تهران گامی برای صلح پایدار در سوریه/ انهدام تروریست‌ها در سوریه اولویت ماست

رئیس‌جمهور روسیه گفت: اطمینان داریم نتایج اجلاس امروز، می‌تواند به صلح پایدار و درازمدت کمک می‌کند.
کد خبر: ۳۰۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵ - 07September 2018

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، عصر امروز (جمعه ۱۶ شهریور) در نشست خبری اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه که با موضوع بررسی اوضاع کشور سوریه برگزار شد، با بیان اینکه مذاکرات اجلاس امروز، در فضای کاری و دوستانه انجام شد، اظهار داشت: مسائلی کلیدی را درباره راه‌حل سیاسی بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی به تصویب بیانیه پایانی سه کشور اشاره کرد و تصریح کرد: روسیه، ایران و ترکیه به طور فعالانه اقدامات خود را برای مبارزه با تروریست ادامه خواهند داد.

پوتین با بیان اینکه برای بهبود اوضاع انسانی و برای حل و فصل موضوعات، در نظر داریم که از روند «آستانه» استفاده کنیم، تصریح کرد: روند آستانه، یک ابزار بسیار مؤثر برای احیای کشور سوریه است و به نفع تمام سوری‌ها است.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: اولویت ما در حال حاضر، انهدام نهایی تروریسم در سوریه است. چندی پیش با حمایت نیروهای هوایی روسیه، منطقه جنوب غربی آزاد شده و هدف اصلی در حال حاضر، اخراج کردن تروریست‌ها از منطقه ادلب است که خطر مستقیمی برای مردم این کشور است.

پوتین با اشاره به توافقات اجلاس یک روزه تهران، خاطرنشان کرد: برای ایجاد آشتی‌، از تمام طرف‌های مخاصمه دعوت کردیم که سلاح‌ها را زمین بگذارند. ما فکر می‌کنیم به بهانه حمایت از مردم غیرنظامی، تروریست‌ها تلاش می‌کنند به دولت و نیروهای سوریه صدمه وارد کنند. به نظر می‌رسد هدف تلاش‌های آماده‌سازی استفاده از سلاح‌های شیمیایی همین است.

وی با بیان اینکه اطّلاعات دقیق داریم که تروریست‌ها در تدارک صحنه‌سازی و اقدامات تحریک آمیز هستند، اظهار داشت: دوستان را از کارهایی که روسیه در چارچوب سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی انجام می‌دهد مطلع کردم. این کمک می‌کند به افزایش پروسه راه‌حل سیاسی.

پوتین خاطرنشان کرد: ما روند کمیته قانون اساسی را بحث و بررسی گذاشتیم. توافق کردیم که با سازمان ملل در مورد تدوین اعضای این کمیته از طرف اپوزیسیون، دولت و سازمان‌های غیر دولتی مساعدت کنیم.

وی با بیان اینکه روسیه، ایران و ترکیه اهمیت زیادی برای هماهنگی‌ها و اقدامات هماهنگ شده در راستای بهبود اوضاع انسانی و حل و فصل مشکلات اجتماعی سوریه قائل هستند، تصریح کرد: ما انتطار داریم که در آینده بتوانیم شرایطی را فراهم سازیم که آوارگان و مهاجرین به کشور برگردند.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: در حال حاضر در سوریه، امکانات استقرار بیش از دو میلیون نفر وجود دارد. بدون تبعیض نژادی و برای تمام کسانی که می‌خواهند به کشورشان برگردند.

وی افزود: با دوستان ایرانی و ترکیه‌ای توافق کردیم تا هماهنگی بین خودمان را در زمینه انسانی و کمک به مردم سوریه افزایش دهیم.

پوتین درباره کمک‌های کشور خود به سوریه گفت: روسیه بیش از سه هزار تن کمک‌های انسای را برای مردم سوریه منتقل کرده است. بیش از شش هزار هکتار مربع و بیش از هزار و پانصد کیلومتر جاده مین‌زدایی شده است.

وی افزود: با توجه به ویرانی‌های هنگفت در سوریه فکر می‌کنیم یک برنامه بین‌المللی برای بازسازی سوریه نیاز داریم.

رئیس‌جمهور روسیه در پایان از روحانی بابت میزبانی اجلاس تهران تشکر کرد و گفت: اطمینان داریم نتایج اجلاس امروز، می‌تواند به صلح پایدار و درازمدت کمک می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار