سنگ‌اندازی «فتح» در برابر آشتی فلسطینیان

تلاش‌های مستمر مصر در چند روز گذشته با هدف نجات مذاکرات آشتی بین 2 جنبش فتح و حماس و خروج این پرونده از بن‌بست با شکست مواجه شده است.
کد خبر: ۳۰۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۶ - 07September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، برخی منابع برجسته حماس گزارش دادند که در سایه ابهام به وجود آمده در پرونده مذاکرات آتش‌بس بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در غزه، تلاش‌های قاهره طی چند روز گذشته برای نجات مذاکرات آشتی بین فتح و حماس نیز به شکست کشیده شده است.

به گفته این منابع مذاکرات آتش‌بس بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی در غزه متوقف شده و سفر اخیر هیأت امنیتی مصر به رام‌الله و دیدار با «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در سایه پافشاری این تشکیلات بر مواضع خود، بی‌نتیجه بوده است.

روزنامه قطری «العربی الجدید» نوشت که حماس پیش از این از طریق مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر پاسخ جنبش فتح درباره سند پیشنهادی مصر در خصوص آشتی را دریافت کرده و در رابطه با برخی دیدگاه‌های فتح انعطاف نشان داده بود اما این بار پاسخ فتح حاوی بندهایی است که به اذعان طرف مصری برای شکست کامل آشتی و نه تنها کارشکنی در برابر آن، وضع شده است.

طبق این گزارش، موضع فتح این بار شک‌برانگیز و فراتر از اختلافات سیاسی و در واقع یک نوع ماجراجویی و بازی با زندگی و منافع ملت و حاوی بندهایی است که تحت هیچ شرایطی همسویی با آن ممکن نیست این بندها نیز به امور اداری غزه مربوط نیست بلکه به مقاومت و سلاح آن مربوط است.

این روزنامه به نقل از منابع برجسته حماس نوشت که این جنبش به منظور نجات آرمان فلسطین تا جایی که امکان داشت امتیازاتی را داده است تا در سطح بین‌المللی نیز به عنوان طرفی که در برابر حل منازعه سنگ‌اندازی می‌کند، شناخته نشود و رژیم اشغالگر نیز از این اختلافات فلسطینی برای کسب دستآوردهایی به نفع خود بهره نبرد.

این منابع همچنین گفتند که حماس منتظر بازگشت سرلشگر «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر از سفر چین به قاهره است.

دعوت قاهره از فتح برای تکمیل گفت‌وگوها

یکی از رهبران جنبش فتح می‌گوید که این جنبش دعوتنامه جدیدی از قاهره برای سفر هیأتی از این جنبش طی روزهای آینده به مصر جهت تکمیل رایزنی‌ها در خصوص پرونده آشتی داخلی، دریافت کرده است.

وی در مصاحبه با روزنامه «العربی‌الجدید» گفت که «ما صاحب مشروعیتی هستیم که هیچ گونه اقدامی بدون حضور ما موفق نخواهد بود و این مسئله را برادران ما در مصر به خوبی درک می‌کنند و لذا هیچ مذاکراتی بدون حضور فتح و تشکیلات خودگردان موفقیتی نخواهد داشت.»

اشاره این رهبر فتح به مذاکرات آتش‌بس بین گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی است که اخیرا تشکیلات خودگردان حضور هیأت این تشکیلات در مذاکرات مذکور را شرط پذیرش آن قرار داده است و تغییر موضع مصر مبنی بر تسلیم شدن در برابر این خواسته تشکیلات خودگردان، باعث شده این مذاکرات به شکست کشانده شود.

«نیکلای ملادینوف» فرستاده سازمان ملل در امور سازش غرب آسیا نیز اخیرا اعلام کرد که برخی طرف‌ها برای وقوع جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند.

وی افزود که برخی‌ها در برابر تلاش‌های مربوط به آتش‌بس کارشکنی کرده و سعی دارند اوضاع بین حماس و رژیم صهیونیستی را تا حد وقوع درگیری نظامی متشنج کنند که بایستی جلوی این تلاش‌ها گرفته شده و ضروری است که اقداماتی برای تضمین ثبات در غزه صورت گیرد.

ملادینوف همچنین گفته بود که طی دو ماه گذشته تلاش‌های زیادی برای جلوگیری از وقوع جنگ در غزه صورت گرفت و وضعیت به حدی بود که تا چندین بار به مرز وقوع جنگ پیش رفت.

وی افزود که ما این بار تصمیم گرفتیم به جای تعامل با عواقب جنگ، مانع از وقوع آن شویم و لذا بایستی شبانه‌روز برای تضمین ثبات در غزه تلاش کنیم.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار