نویسنده حوزه دفاع مقدس:

جوانان برای کار در حوزه دفاع مقدس نیازمند حمایت هستند

«میثم بیرانوند» گفت: خیلی از جوانان امروزی علاقه‌مند به کار در حوزه دفاع مقدس هستند و برای مصاحبه و گردآوری خاطرات تلخ و شیرین دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی، نزد رزمندگانی که از نزدیک آن روز‌ها را لمس کرده‌اند، می‌روند و برای تدوین و چاپ آن‌ها نیاز به حمایت مالی ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دارند.
کد خبر: ۳۰۷۸۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ - 08September 2018

با کار فرهنگی، در برابرهجمه های فرهنگی و اقتصادی دشمن مقاومت کنیم.«میثم بیرانوند» از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس استان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس در خرم‌آباد، اظهار داشت: آزادی و امنیتی که امروز بر کشور ما حاکم است، حاصل ازخودگذشتگی و ایثار شهدا و رزمندگانی است که برای دفاع از ارزش‌ها، از همه دلبستگی‌های دنیوی خود گذشتند.

وی با اشاره به اهمیت ثبت و ضبط زندگی‌نامه و خاطرات رزمندگان، افزود: با وجودی که تحصیلاتم کارشناسی ارشد رشته «الکترونیک» است، اما علاقه خاصی به کار در حوزه دفاع مقدس دارم که البته حضور پدرم (افشین بیرانوند) در دوران جنگ تحمیلی به‌عنوان پاسدار وظیفه کمیته انقلاب در مناطق جنگی و بازگوی خاطرات آن روز‌ها در جمع خانواده و اقوام، در ایجاد این علاقه بی‌تأثیر نبوده است.

بیرانوند گفت: بخش «بیرانشهر» از توابع شهرستان خرم‌آباد، ۱۰۹ شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است که در طی سه سال، زندگی‌نامه و خاطراتی از آن‌ها را جمع‌آوری و در قالب کتاب «آشنا‌های غریب»، یادنامه‌ شهدای «بیرانشهر»، تدوین کرده‌ام و در سال ۱۳۹۴ در یادواره شهدای «بیرانشهر» از آن رونمایی شد.

این نویسنده جوان لرستانی عنوان کرد: در طی گردآوری اطلاعات برای نوشتن کتاب «آشنا‌های غریب»، زمانی که با خانواده‌های شهدا تماس می‌گرفتم و یا برای مصاحبه نزد آن‌ها می‌رفتم، خیلی اوقات خوشحال می‌شدند از این‌که قرار است زندگی‌نامه شهید آن‌ها در کتابی چاپ و منتشر شود، ولی مواردی هم پیش می‌آمد که به دلیل مشغله‌های زندگی خانواده‌ها، تمایلی به مصاحبه نداشتند که با صبر و حوصله و دیدار‌های مکرر، بالاخره موافقت می‌کردند و پای گفت‌وگوی صمیمانه‌شان می‌نشستیم.

وی با بیان این‌که خیلی از خانواده‌های شهدای بخش «بیرانشهر» از آن‌جا مهاجرت کرده و به شهر‌های خرم‌آباد و «بروجرد» نقل مکان کرده‌اند، گفت: خیلی از اوقات بین این ۲ شهر و روستا‌های بخش «بیرانشهر» در رفت و آمد بودم یا خانواده‌های شهدا مطالبی را که از آن‌ها خواسته بودم، از طریق ایمیل و... برایم می‌فرستادند.

بیرانوند با اشاره استقبال خوب خانواده‌های شهدا از کتاب «آشنا‌های غریب»، افزود: چند روز پس از رونمایی از کتاب آشنا‌های غریب، خانمی با من تماس گرفت و گفت: «من همسر شهید «رحیم دلفان» (ازشهدای شاخص «بیرانشهر» و برادر شهید «عزت‌الله دلفان»، که زندگی‌نامه ایشان هم در کتاب آمده است) از شنیدن رونمایی از کتاب «آشنا‌های غریب» خیلی خوشحال شدم و علاقه‌مند هستم که این کتاب را داشته باشم»، من هم شخصاً کتاب را به درب منزل ایشان بردم و تحویل دادم.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به نقش رزمندگان لرستانی در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس، گفت: در دومین کتابی که با عنوان «از ماؤوت تا گرده‌رش» تألیف کردم؛ نقش رزمندگان لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در عملیات‌های «نصر ۴» که منجر به آزادسازی شهر «ماؤوت» و «نصر ۸» که منجر به آزادسازی منطقه‌ «گرده رش» شد، و همچنین شرح این عملیات‌ها آمده است.

وی تصریح کرد: در راستای تدوین کتاب «از ماؤوت تا گرده رش» با ۴۰ تن از رزمندگان لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) که در عملیات «نصر ۴» و «نصر ۸» حضور داشته‌اند مصاحبه داشته‌ایم و علاوه بر آن، از اسناد و مدارک موجود در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نیز استفاده کرده‌ایم و گاهی مجبور می‌شدیم برای تکمیل اطلاعات، مجدداً از راویان خاطرات، مصاحبه بگیریم.

بیرانوند با اشاره به مشکلات سد راه برای جمع‌آوری اطلاعات رزمندگان دوران هشت سال جنگ تحمیلی، خاطرنشان کرد: سال‌ها از دوران طلایی دفاع مقدس می‌گذرد و بعضی از عزیزان رزمنده به خاطر کهولت سن، همه خاطرات را به یاد ندارند و بخشی از آن‌ها را به فراموشی سپرده‌اند که در چنین مواردی، باید با چند نفر که شاهد آن اتفاق مورد نظر بوده‌اند، مصاحبه کرد.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس یادآور شد: خیلی از جوانان امروزی علاقه‌مند به کار در حوزه دفاع مقدس هستند و برای مصاحبه و گردآوری خاطرات تلخ و شیرین دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی، نزد رزمندگانی که از نزدیک آن روز‌ها را لمس کرده‌اند، می‌روند و از طریق مصاحبه، خاطرات آنان را ضبط می‌کنند که برای تدوین و چاپ آن‌ها نیاز به حمایت مالی ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط دارند، که ان‌شاءالله این امر بیش از پیش مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر زمانی به کشور حمله نظامی شد و جوانان هم سن و سال ما برای دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌ها به میادین نبرد شتافتند و در برابر رژیم متجاوز بعثی قدعلم کردند، امرزه ما هم وظیفه داریم با کار فرهنگی، در برابر هجمه‌های فرهنگی و اقتصادی دشمن مقاومت کنیم.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ف٫بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
سلام
و خسته نباشید، بابت تمام زحماتی که برای ثبت این خاطرات ارزشمند کشیده اید، زنده باشید در پناه حق
عالی بود
بیرانوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
عالی بود
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار