یادداشت/

تاکتیک نخ‌نمای آمریکا در «ادلب»

کاهش نفوذ آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا با پایان حیات تروریست‌ها رابطه مستقیم دارد؛ لذا بعید نیست که آمریکایی‌ها برای استمرار حضور خود در این منطقه، تاکتیک نخ‌نمای خود را در عملیات ادلب تکرار کنند.
کد خبر: ۳۰۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 09September 2018

تاکتیک نخ‌نمای آمریکا در «ادلب»گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح‌اله؛ عملیات آزادسازی ادلب از لوث تروریست‌های تکفیری که سال‌هاست با حمایت غربی‌ها، آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای سرسپرده حاشیه خلیج فارس امنیت و آسایش ملت سوریه را برهم زده‌اند، توسط ارتش سوریه و با حمایت هم‌پیمانانش آغاز شد؛ اما گویا این عملیات به مذاق غربی‌ها و آمریکایی‌ها خوش نیامده و به دنبال بهانه‌های واهی هستند تا روند این عملیات را با کندی مواجه سازند.

آمریکایی‌ها هر کاری هم بکنند، نمی‌توانند ارتش سوریه و نیروهای مقاومت را که درصدد حمله تمام عیار به ادلب برای پاکسازی هستند، منصرف و دلسرد کنند.

تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بحران سوریه معتقدند آزادسازی ادلب از اهمیت فوق العاده‌ای در معادلات میدانی این کشور برخوردار است و می‌تواند نقش کلیدی در آینده بحران سوریه داشته باشد.

بر همین اساس، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند، مجددا تاکتیک نخ‌نمای خود را مبنی بر اینکه دولت سوریه در عملیات ادلب از تسلیحات شیمیایی استفاده خواهد کرد، فعال کنند و با راه اندازی جنگ روانی این عملیات را متوقف کند.

اگر عملیات آزادسازی ادلب طبق برنامه و با موفقیت انجام شود، برنامه پیچیده آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها که «اشاعه ترویسم» برای تداوم بحران منطقه است، با شکست روبرو شده و پایان حیات تروریست‌ها در ادلب نیز بیانگر پیروزی محور مقاومت بر محور شرارت و بی‌نتیجه ماندن هزینه میلیاردی غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در تغییر معادلات غرب آسیا خواهد بود.

پیروزی‌های به دست آمده در سوریه و عراق نیز نشان می‌دهد که تغییر معادلات سیاسی و میدانی در منطقه غرب‌آسیا فقط به دست محور مقاومت امکان‌پذیر است، لذا آمریکایی‌ها هر چقدر هم تلاش کنند، نمی‌توانند معادلات منطقه را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر دهند.

بنابراین پیروزی ارتش سوریه و متحدانش در ادلب و سایر کانون‌های بحران منطقه عرصه را بر صهیونیست‌ها که در پی اشاعه تروریسم در بین مسلمانان هستند تا مساله فلسطین فراموش شود، تنگ‌تر و تنگ‌تر خواهد کرد و آن‌ها دیگر قادر نخواهند بود نقشه‌های قلدرمآبانه ترامپ را درخصوص مساله فلسطین عملی کنند.

کارشناسان نظامی معتقدند که شکست تروریست‌ها در ادلب برای آمریکایی‌ها ضربه بزرگی تلقی می‌شود، چون با این شکست حوزه نفوذ و اثرگذاری آن‌ها در معادلات منطقه تقریبا به صفر خواهد رسید و راهبرد حفظ حیات تروریست‌ها که راهبرد مهم آن‌ها در منطقه محسوب می‌شود، به‌طور کلی با شکست مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، عملیات آزادسازی ادلب همچنین می‌تواند منافع مشترک روسیه و محور مقاومت را نیز تقویت کند؛ چرا که روسیه از همکاری با محور مقاومت طی سال‌های گذشته دستاوردهای زیادی را کسب کرده و این دستاوردها می‌تواند تا حدودی از نفوذ آمریکا در منطقه بکاهد.

اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه نیز بی‌تردید در جهت مخالفت با سیاست‌های تخریب‌گرایانه آمریکا در سوریه پیش خواهد رفت و به یک ائتلاف منطقه‌ای علیه آمریکا منجر خواهد شد.

به هر حال آمریکایی‌ها باید دست از حمایت تروریست‌ها در سوریه بردارند و اجازه بدهند، روند پاکسازی کامل این کشور با شتاب بیشتری ادامه یابد و مجددا از تاکتیک نخ‌نمای خود استفاده نکنند؛ چرا که دولت سوریه بیشتر از آمریکایی‌ها نگران سلامتی غیرنظامیان کشور خودش است و به هیچ عنوان از سلاح‌های نامتعارف علیه شهروندان خود استفاده نکرده و نخواهد کرد.

اگر تروریست‌ها از ادلب خارج می‌شدند یا اسلحه خود را تحویل می‌دادند، این مساله به راحتی حل می‌شد و نیاز به انجام عملیات نبود؛ اما به دلیل مانع تراشی برخی از طرف‌ها دولت سوریه مجبور شد که دست به عملیات بزند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار