چرا خداوند کعبه را در سرزمینی خشک و بی‌آب و علف قرار داد؟

کعبه قبله‌گاه و مهم‌ترین و مقدس‌ترین مکان مسلمانان است که همه‌ساله میلیون‌ها نفر به سمت آن رهسپار می‌شوند؛ حال سؤال است که چرا خداوند چنین مکان مهمی را در سرزمینی خشک و بی‌آب و علف قرار داده است.
کد خبر: ۳۰۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ - 09September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، کعبه به عنوان قبله‌گاه مسلمانان و محل تجمع سالانه آن‌ها مکانی است که خداوند امنیت آن را تضمین کرده و همه ساله میلیون‌ها نفر از اقصی نقاط جهان به سمت آن رهسپار می‌شوند.

حال سؤال اینجا است که چرا خداوند چنین مکان مهمی را در سرزمینی خشک و بی‌آب و علف قرار داده است.

به این آیه توجه کنید:

رَّبَّنَآ إِنِّى أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِى بِوَادٍ غَیْرِ ذِى زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لَیُقِیمُواْ الصَّلَوةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِى إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الَّثمَرَتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ‏ (ابراهیم ۳۷)

ترجمه:

پروردگارا! من (یکى) از ذرّیّه‌‏ام را در وادى (و درّه‏‌اى بى‏‌آب و) بى‏‌گیاه، در کنار خانه‏ گرامى و با حرمت تو ساکن ساختم. پروردگارا! (چنین کردم) تا نماز برپا دارند، پس دل‏‌هاى گروهى از مردم را به سوى آنان مایل گردان و آنان را از ثمرات، روزى ده تا شاید سپاس گزارند.

وقتى خداوند در زمان پیرى ابراهیم، اسماعیل را به او عطا کرد، او را فرمان داد که این کودک و مادرش را در مکّه اسکان دهد. ابراهیم فرمان الهى را اطاعت نمود و سپس براى آنان دعا کرد.

در روایات مى‏‌خوانیم که امام باقرعلیه‌السلام فرمود: ما اهل بیت رسول‏‌اللَّه‏ صلى الله علیه وآله، بقیه ذرّیّه ابراهیم هستیم که دل‏‌هاى مردم به سوى ما گرایش دارد، سپس این آیه را تلاوت فرمودند: «ربّنا انى اسکنت ... فاجعل افئدة من النّاس»

کعبه در منطقه‏‌اى خشک و بى‏‌آب و علف قرار گرفت تا مردم به واسطه‏ آن آزمایش شوند. چنانکه حضرت على‏‌علیه السلام در خطبه‏ قاصعه چنین بیان فرمود: اگر کعبه در جاى خوش آب و هوایى بود، مردم براى خدا به زیارت آن نمى‏‌رفتند. پس امتحان مسلمانان یکی از پاسخ‌های این سؤال است.

دعاى انبیاء مستجاب است. «و ارزقهم من الّثمرات»، «حَرَماً آمناً یجبى الیه ثمرات کل شى‏ء» (سوره قصص آیه ۵۷) حرمى امن که همه گونه ثمرات در آن فراهم مى‏‌شود.

امام باقر علیه‌السلام فرمود: هر میوه‏‌اى که در شرق و غرب عالم هست در مکّه یافت مى‏‌شود. پس یکی دیگر از دلایل قرار گرفتن مکه در سرزمین خشک و بی‌آب و علف حجاز فراهم شدن برکات و ثمرات برای مردم آن است.

پیام‌های آیه:

انتخاب مسکن انبیا بر اساس نماز و عبادت بود. «اسکنت، لیقیموا الصلوه»

دین‌دارى، گاهى با آوارگى، هجرت، دورى از خانواده و محرومیت از امکانات رفاهى همراه است. «اسکنت من ذریّتى بواد غیر زرع»

کعبه و اطراف آن در زمان حضرت ابراهیم نیز محترم و داراى محدودیت و ممنوعیت بوده است. «بیتک المحرّم»

محور و مقصد حرکت ابراهیم نماز است. «ربّنا لیقیموا الصلوه»

اهل نماز، باید محبوب باشد. «لیقیموالصلوه فاجعل افئدة من الناس»

نماز در ادیان قبل نیز بوده است. «لیقیمواالصلوه»

محبوبیّت و گرایش دل‏ها به دست خداست. «فاجعل افئدة...»

همه‏ مردم لیاقت دوست داشتن اولیاى خدا را ندارند. «من الناس»

مردان خدا، دنیا را براى هدفى عالى مى‏خواهند. «من الثمرات لعلّهم یشکرون»

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار