غلامی در «بدون توقف»:

برای فرهنگ‌سازی حجاب باید محور‌های گفت‌وگو را در جامعه تقویت کنیم

قسمت بیست و سوم برنامه «بدون توقف» با حضور رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) به‌عنوان کارشناس شب گذشته از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت.
کد خبر: ۳۰۸۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ - 09September 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «علی غلامی» رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) در این برنامه در خصوص شباهت پدیده دختران انقلاب در ایران با تبعیض نژادی در آمریکا که منجر به نافرمانی مدنی شد، اظهار داشت: ریشه تبعیض نژادی امری غیر مقبول با قانونی غیر عقلانی است در حالی که قانون حجاب از نظر عقل و شرع قابلیت دفاع دارد و در همه‌ی ادیان امر پوشش فرایندی پذیرفته شده است که در حد و چارچوب آن ملل مختلف با تفاوت‌های را دارند. در حالی که تبعیض نژادی آورده‌ای غیر منطقی بود که در حال حاضر طرد شده است؛ لذا قیاس شباهت این دو امر به دلیل ریشه در قانون قیاس خوب و مناسبی نیست.

وی با اشاره به امکان دفاع و تغییر قوانین در حوزه‌های مختلفی مانند حجاب در نظام مردم سالار گفت: در قانون جمهوری اسلامی ایران به جز قوانین مربوط به اسلام، جمهوریت و ... باقی قوانین قابلیت تغییر و بازنگری را دارد و در حکومت دیکتاتور ما شاهد چنین سازوکاری در تغییر قوانین نیستیم.

غلامی ضمن تاکید بر بازگشت غرب به سوی حجاب تصریح کرد: اسلام دین کاملی است که برای ارضای ابعاد مختلف نیاز‌های انسان بسته کاملی را معرفی کرده است که حجاب یکی از محور‌های این بسته است، لذا زمانی که در اجتماعی تمام نیاز‌های انسان تامین نشود و تنها بر گروهی از این نیاز‌ها مانند حجاب اجبار و تأکید صورت بگیرد، این عامل سبب ایجاد ناهنجاری‌ها و دین‌زدگی در افراد می‌شود.

کارشناس برنامه بدون توقف با بیان اینکه دلائل مختلفی در زمینه اقبال و ادبار به حجاب وجود دارد، عنوان کرد: عوامل اقبال و ادبار نسبت به امر حجاب از سه رکن فرد، خانواده و جامعه و سه جنبه شناختی، گرایشی و رفتاری نشأت می‌گیرد؛ بنابراین علل‌یابی ریشه‌های بدحجابی نیازمند بررسی ذهنیت، زمینه‌ها و تجربه افراد از پدیده حجاب است.

وی با اشاره به اینکه حجاب مردم ارتباطی به نوع حکومت جمهوری اسلامی ایران ندارد، افزود: ایرانیان قبل از پذیرش دین اسلام هم دارای حجاب بوده‌اند با این تفاوت که محدوده آن در افراد متفاوت بوده است؛ لذا با اجرای مدیریت اقناعی و پرورش درست ذهن مخاطبان در حوزه حجاب میتوان گامی را در راستای بهبود حلقه شناختی نسبت به پدیده‌ها برداشت.

غلامی اظهار کرد: پدیده دختران انقلاب به دلیل اینکه حرکتی رادیکالی در جامعه محسوب می‌شود از سوی بخشی از افراد طرفدار حجاب با واکنش مواجه می‌شود که اغلب این واکنش‌ها تند است؛ بنابراین برای فرهنگ‌سازی حجاب باید محور‌های گفت‌وگو و استدلال را در جامعه تقویت کنیم و سطح اطلاعات و آگاهی شهروندان را نیز در برابر این رفتار‌های ضد هنجار و ارزش‌ها افزایش دهیم.

رئیس دانشکده حقوق ضمن تاکید بر اجرای مصوبه حجاب و عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ بیان کرد: آثار مثبت و منفی فرهنگ به گونه‌ای است که در سطح یک جامعه با فاصله و تاخیر نمایان می‌شود و این عامل باعث سبب درمان معضلات فرهنگی با راه‌حل‌های اقتصادی و سیاسی می‌شود؛ لذا برای اجرای کار فرهنگی در جامعه نیازمند الگو قراردهی حضرت نوح (ع) هستیم تا با حوصله و صبر فراوان مسائل فرهنگی را پیش ببریم و در این راه نباید منافع ملی را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به راهکار‌های حفظ حجاب و عفاف در جامعه مطرح کرد: فرهنگ‌سازی حجاب وابسته به سه عنصر فرد، خانواده و اجتماع است و باید جنبه‌های شناختی، گرایشی و رفتاری افراد نسبت به پدیده حجاب با استدلال و الگوسازی تقویت شود. همچنین در این مسیر نباید هر کدام از عناصر نقش‌های خود را به یکدیگر واگذار کنند، بلکه خانواده باید در کنار نقش نهاد‌های آموزشی حاکمیت باید فرزندش را متناسب با اوضاع روز تربیت کند و او را در مقابل رفتار‌های ناهنجار واکسینه کند.

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تلویزیون و صدا و سیما برای ترویج عفاف و حجاب برنامه‌هایی در قالب پرسش و پاسخ تولید کند و عوامل و پیامد‌های این امر فرهنگی را تبیین سازد، کلیدی راهگشا برای حل مسئله حجاب است، البته متاسفانه در این راه با مشکل عدم اعتقاد و توان مواجه هستیم.

بنا بر این گزارش برنامه تلویزیونی «بدون توقف» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا نجارزاده روز‌های زوج ساعت ۱۹:۲۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار