«تا خون» روایتی تازه از روزهای انقلاب

رمان «تا خون» نوشته «سیدحسین طبسی» به وقایع تاریخی پیش از انقلاب و شخصیت‌هایی چون نواب صفوی می‌پردازد.
کد خبر: ۳۰۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ - 09September 2018

رمان جدید نویسنده جوان کاشانی چاپ شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، رمان «تا خون» نوشته «سیدحسین طبسی» به تازگی توسط انتشارات «هیلا» منتشر و راهی بازار نشر شده است.

رمان «تا خون» بخشی از وقایع تاریخی مربوط به پیش از انقلاب در شهر کاشان را شامل می‌شود. شخصیت اصلی این رمان مردی به نام اویس است. در این داستان، پزشکی یهودی به طور مشکوک کشته شده و ماجرای مرگش به طور مبهم به مسلمانان ارتباط داده می‌شود. در واقع ماجرای این رمان مربوط به سال‌های پیش از انقلاب و مبارزات گروه‌هایی چون فدائیان اسلام و شخصیت‌هایی چون نواب صفوی می‌شود. داستان «تا خون» درباره آدم‌هایی است که گذشته گریبان‌شان را می‌گیرد و باید تاوان بدهند؛ بدون‌ این‌که بدانند تاوان کدام گناه را. 

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

«نوغابی‌ها اصالتا طبسی نیستند، اما داستان زندگی کردنشان در طبس مفصل است که نوغابی کله‌پز همان روز اول برای پروانه‌خانم با آب و تاب تعریف کرده بود، که البته با توجه به وضعیت ذهنی او معلوم نیست کجای داستان حقیقی است و کجایش آفریده ذهن خودش. نوغابی کله‌پز تعریف کرده بود:

ده دوازده سالی قبل از آن‌که نایب حسین‌خان کاشی به طبس حمله کند و بازارش را به آتش بکشد،‌ در یکی از لشکرکشی‌هایش به گناباد حمله می‌کند، لشکرش مثل فوج ملخ می‌ریزند توی شهر، خبر به پدرِ پدربزرگِ من می‌رسد. او دست پسرش ممدعلی (یعنی پدربزرگ من) را می‌گیرد و می‌آیند توی حیاط تا یک خمره طلایی را که داشته‌اند توی باغچه چال کنند از دست این حرامی‌ها. در همین عرصات،‌ پسر کوچک نایب سوار بر اسب لگد می‌زند به در خانه و با همان اسب می‌آید توی حیاط و از بخت بد، ممدعلی، پدرش و خمره طلاها را می‌بیند. نامرد همان‌جا جلوی چشم پسربچه‌ای که پدربزرگ ما باشد هفت‌تیر کمری‌اش را درمی‌آورد و خالی می‌کند توی کله پدرِ پدربزرگ ما. خمره را برمی‌دارد و ممدعلی _یعنی پسرش_ را لای قالی می‌پیچد و می‌برد اسیری...

همان روز اول، همین‌جای داستان، نوغابی کله‌پز از بوی تندی که از پایین‌تنه‌اش بلند شده بود فهمیده بود که خرابکاری کرده، توی تمام این سال‌ها دماغش برخلاف پایین‌تنه‌اش خیلی خوب کار می‌کرده. لابد کلی خجالت کشیده بود چون قبل از این‌که بو زیادتر شود، تازه‌عروس را به هوایی از اتاق بیرون می‌فرستد، او توی تمام این سال‌ها خودش خودش را عوض کرده بود و برای همین در این کار مهارت کافی به دست آورده بود. عروس‌خانم که با یک سینی چای برگشت توی اتاق، جز بوی کمی که هنوز توی اتاق مانده بود متوجه چیز دیگری نشد»

«تا خون» با ۱۰۹ صفحه و ۶۶۰ نسخه و قیمت ۱۱ هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار