مروری بر مبارزات شهید مدنی؛

«دومین شهید محراب» از مبارزه با بهاییت تا تبعید به همدان

شهید مدنی در آذرشهر به مبارزه با بهاییت پرداخت و عناصر بهایی را از شهر فراری داد. تمام فعالیت‌های وی از طرف شهربانی وقت پیگیری می‌شد و سرانجام این شهید به همدان تبعید شد.
کد خبر: ۳۰۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 10September 2018

روایت مبارزه با بهاییت تا تبعید به همدانگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: آیت‌الله اسدالله مدنی پس از شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی در سال 1358، امامت جمعه شهر تبریز را به عهده گرفت. وی کمتر از دو سال بعد از ترور شهید طباطبایی، در 20 شهریورماه 1360 به دست منافقین ترور شد و به شهادت رسید. نشانه رفتن یک جایگاه واحد از سوی دو گروه تروریستی مختلف آن هم طی مدت زمانی کوتاه می‌تواند نشانگر اهمیت و ویژگی خاص این جایگاه به خصوص برای جریان‌های تروریستی باشد. اما این نکته که گویی گروهک فرقان و سازمان مجاهدین خلق هدفی واحد را دنبال می کردند نیز تامل برانگیز است.

شهید مدنی در نجف به امام راحل لبیک گفت

آیت‌الله مدنی با آغاز مبارزات انقلابی در سال 1342 امام خمینی (ره) دستگیر و مدت‌ها دور از شهر قم تحت نظر قرار گرفت. حکومت، غیرمذهبی جلوه دادن قیام و در نهایت اعدام امام (ره) را پیگیری ‌کرد. در این روزها آیت‌الله مدنی که از استادان نامی حوزه علمیه نجف اشرف به شمار می‌رفت از دستگیری امام اطلاع پیدا کرد و کلاس‌های درس و بحث خود را تعطیل و به سوگ شهدای نهضت ایران نشست که تاثیر زیادی در تخریب وجهه خارجی حکومت محمدرضا شاه در پی داشت.

آیت‌الله مدنی نخستین کسی بود که در نجف به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام خمینی لبیک گفت و با تعطیل کردن کلاس های خود و تشکیل مجالس سخنرانی جهت افشای چهره رژیم پهلوی گام برداشت. وی در این زمان در نجف سردمدار جریان دفاع و پشتیبانی از نهضت امام به شمار می‌آمد و وقایع ایران را برای طلاب بیان می‌کرد.

مبارزه با بهاییت

بروجردی داماد شهید آیت‌الله مدنی در خصوص فعالیت‌ مبارزاتی این شهید بزرگوار برای مقابله با فرقه بهاییت روایت کرده است: شهید مدنی احساس کرد که زادگاه اصلی (آذرشهر) در خطر محاصره اقتصادی فرقه ضاله بهاییت یعنی این مسلک و مرام استعماری صهیونیستی قرار گرفته و مراکز حساس شهر مانند کارخانه تولید برق و ... به دست آن‌ها افتاده است. لذا با بیانات آتشین خود مردم را علیه آنان بسیج کرد تا آنجا که مصرف برق آن‌ها را تحریم و مردم از چراغ‌های نفتی استفاده کردند. از این مهم‌تر آذرشهر که نزدیک به تبریز واقع شده است در آن زمان مقدار زیادی از نان تبریز را تامین ‌کرد. به دستور آیت‌الله مدنی مردم از فروش نان و مایحتاج زندگی به این فرقه خودداری کردند و آنان مجبور شدند از این شهر مذهبی و اسلامی کوچ کنند. به این ترتیب تب مبارزات ضدبهایی بالا گرفت اما تمام این حوادث از طرف شهربانی وقت پیگیری و شهید مدنی تنها عامل همه تحریکات ضدبهایی شناخته شد. در نتیجه او را به همدان تبعید کردند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها