هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تلاش آمریکا برای بهره‌گیری از تروریست‌ها جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی/ ترکیه نگران شکل‌گیری حکومت خودمختار در شمال سوریه است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طی شش ماه آینده شمار زیادی از عناصر تروریستی توسط آمریکا آموزش می‌بینند و گزینش می‌شوند و سپس برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی در دامنه ارتفاعات جولان تا درعا در جنوب سوریه مستقر خواهند شد.
کد خبر: ۳۰۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 11September 2018

تلاش آمریکا برای بهره گیری تروریست‌ها جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی/ ترکیه نگران شکل گیری حکومت خودمختاری در شمال سوریه است«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در خصوص عملیات آزادسازی «ادلب» اظهار داشت: با توجه به اهمیت استراتژیک استان «ادلب» و همچنین به خاطر این‌که این استان سه استان دیگر سوریه یعنی «لاذقیه»، «حماء» و «حلب» را به مرز ترکیه متصل می‌کند، هم‌اکنون حدود 50 هزار تروریست در قالب پنج گروهک تروریستی شامل جبهه‌النصره، داعش، القاعده، جیش الاسلام و فیلق الرحمن در آن منطقه متمرکز هستند.

هانی‌زاده افزود: سناریویی که از سوی آمریکا عربستان و رژیم صهیونیستی برای ادلب تعریف شده است، این است که طی 6 ماه آینده شمار زیادی از عناصر تروریستی توسط آمریکا آموزش و گزینش شده و برای امنیت رژیم صهیونیستی در دامنه ارتفاعات جولان تا درعا در جنوب سوریه مستقر خواهند شد. آمریکا قصد دارد یک کمربند امنیتی با شرکت صد‌ها عنصر تروریستی که در سوریه متمرکز هستند، سازماندهی کند تا در آینده امنیت رژیم صهیونیستی در مقابل محور مقاومت حاصل بشود که ضربه‌ای از سوی سوریه به رژیم صهیونیستی وارد نشود.

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها حساسیت فوق‌العاده‌ای پیرامون ادلب دارند و مایل نیستند که شهر ادلب توسط نیرو‌های مسلح سوریه و محور مقاومت آزاد شود و حتی تهدید‌هایی هم انجام دادند که که اگر دولت سوریه برای آزادساری ادلب اقدام کند آمریکا به مراکز نظامی سوریه حمله خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به شدت دنبال انتقال گروهک‌های تروریستی به سمت جولان تا درعا هستند تا از این طریق همواره یک گروه مدافع امنیت رژیم صهیونیستی را در اراضی سوریه ایفای نقش کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: بعد از نشست اخیر تهران که میان روسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه برگزار شد اتفاق نظر بر این موضوع داشتند که ادلب باید سریعا آزاد شود و گروهک‌های تروریستی خاک سوریه را ترک کنند. اگر این اتفاق رخ بدهد سوریه به سمت ثبات و آرامش حرکت خواهد کرد. ترک‌ها یکسری ملاحظاتی دارند که اگر دولت سوریه برای آزادساری ادلب اقدام کند ممکن است بخشی از گروه‌های تروریستی وارد خاک ترکیه شوند ضمن این‌که ترکیه در واقع نگران شکل‌گیری یک نوع حاکمیت خودمختاری برای کرد‌هایی سوریه در شمال این کشور است؛ لذا این نگرانی به هر حال در جریان نشست تهران مورد بحث قرار گرفت، اما سرانجام ترکیه به صورت مشروط موافقت خودش را با آزادسازی ادلب اعلام کرده بود و این نشان می‌دهد که طی روز‌های آینده دولت سوریه طرح عملیاتی خودش را برای آزادسازی ادلب آغاز خواهد کرد. این طرح به هر حال توسط محور مقاومت و ارتش سوریه تهیه شده است و سعی خواهد شد که آسیبی به ساکنان استان ادلب وارد نشود.

هانی زاده گفت: تقریبا 70 بار جنگنده‌های روسی و سوری حملات خودشان را به مراکز نظامی گروهک‌های تروریستی انجام دادند و پوشش هوایی مناسبی برای عملیات اصلی آغاز شده است و عملیات نیروی زمینی هنوز شروع نشده است. بلکه الان در مرحله شناسایی مواضع و بمباران گروه‌های تروریستی آغاز شده است، ولی بدلیل این‌که حدود 50 هزار نفر از گروه‌های تروریستی در آن منطقه متمرکز شده‌اند؛ این حملات یک عملیات کاملا مهم و سرنوشت ساز است و نیازمند یک نیروی زمینی کارکشته و آگاه به شرایط ادلب است.

وی در مورد استفاده آمریکا از سلاح فسفری در سوریه اظهار داشت: به هر حال آزادسازی ادلب از لحاظ برقراری امنیت پایدار در سوریه بسیار مهم است و به همین دلیل رسانه‌های عربی و غربی به شدت در حال جریان سازی علیه دولت سوریه هستند و دولت سوریه را متهم می‌کنند که قصد دارد از سلاح شیمیایی علیه شهروندان خودش استفاده می‌کند در حالی که طی روز‌های گذشته ارتش آمریکا از سلاح فسفری در شهر دیرالزور استفاده کرد و این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها قصد دارند قاعده و قوائد بازی را در سوریه تغییر بدهند و همچنان با بحران سوریه باقی بماند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار