حسن عباسی در جمع اکران کنندگان جشنواره عمار:

تمدن‌سازی بدون رسانه و هنر امکان‌پذیر نیست

رئیس اندیشکده یقین گفت: جشنواره عمار در تمدن‌سازی اسلامی چند کارکرد دارد و یکی از موارد اصلی آن، مشارکت دادن مردم در مسئله بصیرت‌افزایی به عنوان یکی از مولفه‌های کلیدی رسیدن به تمدن اسلامی است.
کد خبر: ۳۰۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ - 11September 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «حسن عباسی» رئیس اندیشکده یقین در نشست اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار که روز گذشته در شهر قم برگزار شد، با تاکید بر لزوم بصیرت افزایی مردم اظهار داشت: امروز، مردم بیشتر، فیلم و انیمیشن و بازی رایانه‌ای می‌بینند. بصیرت افزایی جشنواره عمار هم از این طریق باید صورت گیرد. کسی که سواد رسانه ای نداشته باشد، نمی داند که چطور از منابعی که دارد، استفاده کند؛ گرچه استفاده زیادی هم از آنها داشته باشد؛ بنابرین یکی از اهداف عمومی عمار در اکران های مردمی‌اش، ارتقای سواد رسانه ای است.

عباسی اضافه کرد: جشنواره عمار نقش موثری در به صحنه آوردن بخشی از ظرفیت‌های مغفول مانده داشته است. به عرصه آوردن هنرمندان جوان و گمنام در فیلمسازی و نویسندگی و به کار گرفتن ظرفیت مردمی در تولید آثار یک وجه عمار است و یک وجه آن نیز شبکه وسیع اکران مردمی است.

وی در همین زمینه افزود: در پنج یا شش سال ابتدای پیروزی انقلاب، از این 2 ظرفیت مردمی برای توزیع محصولات فرهنگی در بین مردم استفاده می شد. این کار که مدت ها رها شده بود که در هفت هشت سال اخیری مجددا از سر گرفته شده است و برای بخش های مختلف هم الهام بخش بوده تا از این ظرفیتها استفاده کنند.

اکران فیلم های عمار یک نوع عبادت است
عباسی با ابراز خوش بینی نسبت به آینده جشنواره عمار خطاب به اکران کنندگان حاضر خاطرنشان کرد: شرایطی که اکران کنندگان مردمی ایجاد می کنند که این آثار که بسیاری از آنها فرصت نمایش در رسانه های رسمی مثل صدا و سیما پیدا نمی کنند، به دست مخاطبان بخصوص مخاطبانی که در حاشیه شهرها هستند و در معرض این رسانه ها نیستند، برسد. این حرکت بسیار عظیمی است و یک نوع عبادت محسوب می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره لزوم توجه به بخش آموزش و پرورش توضیح داد: اگر ساز و کاری ایجاد شود و مجموعه ای از آثار جشنواره عمار تهیه شود که با ساختار جدید مدارس هوشمندی که شکل گرفته از نظر نرم افزاری هماهنگ باشد و مورد تائید وزارت آموزش و پرورش هم باشد شاهد روی دادن اتفاقات خوبی خواهیم بود.

ظرفیت عظیم بازی در آینده آموزش و پرورش
رئیس اندیشکده یقین اظهار داشت: در مورد استفاده از ظرفیت مدارس هوشمند باید به این سمت می رویم که در حوزه بازی های رایانه ای فعالیت کنیم. زیرا نسل امروز بیش از آنچه انیمیشن ببیند در حال حرکت به سمت انجام بازی های مختلف و متنوع است.

عباسی متذکر شد: ظرفیت بازی در آینده سیستم آموزش و پرورش بسیار عظیم است، تا جایی که کشورهای غربی با ترکیب کردن دو واژه «تربیت» و «تفریح»، اصطلاح «تربیت تفریحی» یا «تفریح تربیتی» را ابداع کرده اند. بچه ها به جای اینکه در محیط خشک مدارس حضور داشته باشند در فضایی سرشار از سرگرمی و تفریح حضور دارند.

وی تصریح کرد: برای اینکه از این ظرفیتی که در مدارس بوجود آمده بتوانیم استفاده کنیم و سیستم سنتی آموزشی را که پای تخته و گچ بود به تکنولوژی جدید منتقل کنیم به این نتیجه رسیدیم که باید به سمت استفاده از بازی های رایانه ای وآموزش از طریق آن برویم.

عباسی افزود: سازمان های آموزش و پرورشی در سراسر دنیا چاره ای ندارند جز اینکه به سمت آموزش بر اساس «تربیت تفریحی» حرکت کنند. در حال حاضر که 60 تا 70 درصد مدارس از این امکانات برخوردار هستند و هوشمند شدند، به مواد خام نیاز دارند که بخشی از آن به برنامه های عمومی آموزشی برمی گردد و بخشی هم به این برمی گردد که چگونه بتوانیم از این بازی های رایانه ای استفاده کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: نباید اشکلات و اشتغالات ذهنی، مشکلات اقتصادی، ارزی و معیشتی در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی برای ما ایجاد اختلال کند. نباید فراموش کنیم که ما یک هدف عظیم داریم و آن هم زمینه سازی برای ظهور است.

رئیس اندیشکده یقین خاطرنشان کرد: حلقه واسط برای رسیدن به زمینه سازی ظهور، تلاش برای ایجاد تقوا و تمدن نوین اسلامی است. تمدن نوین اسلامی نظام اجتماعی است که حدود 140 زیرنظام دارد و اسلامی کردن آنها کار دشوار و سختی است. در حال حاضر هیچکدام از ساختار این 140 زیرنظام، اسلامی نیست و به همین دلیل هم امروز شاهد شکسته شدن کمر مردم توسط این نظام مالی و بانکی هستیم.

عباسی اضافه کرد: جشنواره عمار در بخش تمدن سازی اسلامی چند کارکرد اصلی دارد. اولین کارکرد اصلی آن مشارکت دادن مردم در مسئله بصیرت افزایی است که یکی از موئلفه های کلیدی اصلی در رسیدن به تمدن اسلامی است.

نقش جشنواره عمار در تمدن نوین اسلامی
وی یادآور شد: جامعه، اگر بصیرت نداشته باشد و نداند از یک مرحله ای باید به مرحله دیگر عبور کند، نابود می شود. عمومی کردن بصیرت و مشارکت دادن مردم در این ساز و کار و دور کردن اینکه صرفا تکیه ما بر رسانه ها و تریبون های رسمی باشد، نکته ای کلیدی است.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه حضرت ابراهیم چهار هزار سال پیش، در ماجرای شکستن بت‌ها، با جدال احسن و نفی بت ها، جامعه خود را با سوال روبرو کرد، بیان داشت: نکته دوم عمار و نقش آن در تمدن نوین اسلامی، مسئله این است که ما یک لا اله و یک الا الله داریم، بسیاری از مستندهایی که داریم، به ما نشان می دهد که چه اتفاق های بدی می افتد. تاثیر دوم عمار، طرح پر طنین «لا اله» و چیزهای منفی مثل رباست که باید نفی و کنار گذاشته شود که این مسئله در آثار مستند عمار، برجسته است.

عباسی توضیح داد: جشنواره عمار یک کارکرد سوم دیگری هم دارد که بسیار مهم است. مسئله این است که ما به الگوهای جایگزینی در تمدن نوین اسلامی برسیم که الگوهای ایجابی نام دارند. بخشی از حرکت های عماری به این سمت رفته اما متاسفانه دوستان مستندساز و داستانی ساز ما هنوز به این نتیجه نرسیدند که این طرح های جایگزین را چگونه مشخص کرده و ارائه کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به تمامی این موارد، نقش جشنواره عمار در این تمدن نوین اسلامی در همین سه حوزه دیده می شود و این نقش موثر و مثبتی است. از طرفی رسانه تاثیرگذار و تمدن ساز است و چه بسا که تمدن امروز تمدنی رسانه ای است، این مسائل، ادعای مرکز تحقیقات استراتژیک رسانه در اتحادیه اروپا است.

تمدن سازی بدون رسانه و هنر امکانپذیر نیست
رئیس اندیشکده یقین متذکر شد: امروز یک نظریه در غرب مطرح است که زیربنای تمدن را رسانه می دانند. مرکز تحقیقات استراتژیک رسانه اتحادیه اروپا آمده و جوامع را از عصر کشاورزی تا به امروز در پنج، شش حالت تبیین کرده است. و خطی را که مرکز تحقیقات استراتژیک رسانه در اتحادیه اروپا در حوزه تمدن سازی مطرح می کند رسانه را اصل تمدن معرفی می کند.

وی تاکید کرد: بنابراین تمدن را باید حول رسانه بشناسیم و تاریخ تمدن، تاریخ تحول رسانه بوده است و هرچه قدر جلو رفتیم نقش رسانه در تمدن بیشتر شده است.

رئیس اندیشکده یقین افزود: در چنین شرایطی، با توجه به اینکه جشنواره عمار رسانه محور است، مسئله جشنواره عمار، بصیرت افزایی و بصیرت بخشی از کانال رسانه و هنر دنبال می‌کند. اینجا وقتی هدف مشخصی به نام بصیرت افزایی وجود دارد و ابزار این بصیرت افزایی رسانه و هنر است در واقع عملا جشنواره عمار هم پذیرفته که یکی از موئلفه های اصلی تمدن رسانه است. اگر به همین صورت حرکت رو به آینده خود را ترسیم کنیم طبیعی است که برای ما مشخص می شود تمدن سازی بدون رسانه و استفاده از ظرفیت های هنری امکان پذیر نیست.

عباسی ادامه داد: جشنواره عمار تا امروز در وجه انتقادی و تحلیلی تبیینی این قضیه موفق بودند. اما به دلیل اینکه بالاخره در مسئله تمدنی بحث های ایجابی و جایگزین هم داشته باشیم، باید سازندگان آثار، این موارد را در فیلم های خود بیاورند تا به مردم و مخاطبان چشم اندازه داده شود. این مسئله در تمدن سازی نقش مضاعف تری دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند امروز در شرایط سختی قرار داریم و مردم مشقات زیادی دارند اما به آینده خوشبین هستیم. البته رهبر انقلاب در سخنان خود تاکید کردند که امروز در شرایط جنگ احزاب قرار داریم، بعد از این جنگ و مقاومت، فضا باز شد و ماجرای فتح مکه پیش آمد، امروز هم جمهوری اسلامی در سخت ترین حیات خودش به سر می برد ولی بعد از این مراحل، گشایش خواهیم داشت. ولی در این مسیر که مسیر حرکت انبیاست، نباید نگران بود ولی هشیار بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها