امیر رستگاری در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر»:

رکورد وزارت دفاع در ساخت شناور 94 متری/ توانایی ساخت انواع شناورهای نظامی و غیرنظامی را داریم

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: سازه یک شناور با طول 94 متر و عرض 11 متر تا پایان سال و در کمتر از یک سال توسط وزارت دفاع ساخته می‌شود که این یک رکورد است.
کد خبر: ۳۰۸۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ - 11September 2018

طراحی و ساخت 70 شناور توسط وزارت دفاع در «طرح تحول صنعت دریایی»به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» اظهار داشت: مردادماه سال گذشته در جلسه شورای عالی صنایع دریایی با حضور معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا، طرح تحول صنعت دریایی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید. تصویب این طرح چند هدف مهم را به دنبال دارد که یکی جایگزینی 176 شناور بومی به جای شناورهای استیجاری است. ساخت این شناورها به ارزش یک و نیم میلیارد یورو از محل صندوق ذخیره ملی صورت خواهد گرفت که در بخش‌های مختلف به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: این طرح در چهار صنعت دریایی آغاز شده و می‌شود که سازمان صنایع دریایی با توجه به مراکز و ظرفیت‌هایی که دارد در این امر پیشرو است. طراحی، ساخت و تولید 70 شناور در قالب 9 نوع، بر عهده وزارت دفاع است که کار طراحی آغاز و بانک عامل (شرکت خصوصی مالک) هم مشخص شده است. طرح تحول صنعت دریایی در هفته گذشته رونمایی و با انجام کار بُرش در تهران، بندرعباس و بندرانزلی اجرای این طرح توسط وزارت دفاع آغاز شد.

امیر رستگاری عنوان کرد: در این طرح تمام تلاش‌مان بر این است تا بیشتر تجهیزاتی که بر روی شناورها نصب و استفاده می‌شود، ایرانی باشد. هزینه شناورهای استیجاری در سال بیش از 200 هزار دلار است که یکی از اهداف طرح مقابله با تحریم‌هاست؛ چرا که شناورها تحت شرکت‌های چند ملیتی هستند و هر لحظه ممکن است از اجاره کشورمان خارج شوند.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بیان داشت: بسیاری از شناورهای در حال ساخت، شناورهای چند منظوره به روز دنیا هستند و باید از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم؛ لذا با چند شرکت خارجی به صورت همکار وارد کار شده‌ایم تا تکنولوژی را وارد کنیم و شاهد ارتقای توان علمی کشور در این حوزه باشیم.

امیر رستگاری گفت: با اجرای این طرح بیش از 4 هزار نفر به صورت مستقیم در صنایع دریایی اشتغال پیدا می‌کنند و حدود 3 تا 4 برابر نیز به صورت غیرمستقیم در حوزه ساخت تجهیزات، قطعات و... مشغول خواهند شد. ان‌شاالله با اجرای این طرح حرفه کشتی‌سازی در کشور رونق پیدا کند. ما همچنین اعلام می‌کنیم که می‌توانیم از کوچکترین تا بزرگترین شناور را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و هیچ وابستگی به خارج نداشته باشیم. صنعت کشتی‌سازی نقطه مبهمی برای متخصصان کشورمان ندارد.

وی گفت: همچنین به مردم خبر می‌دهم که سازه یک شناور با طول 94 متر و عرض 11 متر تا پایان سال و در کمتر از یک سال توسط وزارت دفاع ساخته می‌شود که این یک رکورد است. قبلاً این سازه را در طول هشت سال می‌ساختیم.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع بیان داشت: امروز با سطح بلوغی که صنعتگران حوزه دریایی به آن دست پیدا کرده‌اند، می‌توانیم طی 2 تا 3 سال، تمامی شناورهای مورد نیاز را بسازیم که در بحث تجهیزات نیز تنها 20 درصد به دلیل عدم صرفه اقتصادی ساخت در داخل باید از خارج تامین کنیم که اگر زیرساخت‌های لازم و صرفه اقتصادی به وجود بیاید، توان طراحی و ساخت آن تجهیزات را در داخل کشور هم داریم.

وی تاکید کرد که وزارت دفاع توانایی ساخت شناورهای غیرنظامی را دارد و بیان داشت: با سازمان‌های مختلفی از جمله شیلات و بنادر، قراردادهایی داریم تا شناورهایی را با کاربری‌های مختلفی بسازیم. سازمان صنایع دریایی تاکنون 180 شناور غیرنظامی تولید کرده است که عمدتاً اولین بوده و برای اولین بار در کشور ساخته شده است.

امیر رستگاری خاطرنشان کرد: امروز افتخار می‌کنیم که کشور دارای متخصصانی است که قابلیت تغییر موتورها را دارند. موتورهای مختلفی در حوزه دریایی در حال ساخت است و اعلام می‌کنم که تا پایان سال دو موتور دیگر دریایی می‌شوند که یکی دیزل 1300 اسب بخار است که برای حوزه ریلی طراحی شده و در کنار آن اولین موتور واترجت را طراحی می‌کنیم و خواهیم ساخت. این موتور برای شناورهای تندرو است که در این حوزه تحریم بوده‌ایم. ان‌شاالله در دومین همایش پیشران‌های دریایی که اسفند ماه برگزار می‌شود، این موتور را رونمایی خواهیم کرد.

معاون وزیر دفاع بیان داشت: سازمان صنایع دریایی در 4 حوزه دریایی کار می‌کند. در حوزه زیردریایی‌ها، پرکاربردترین موتورها، موتورهای مغناطیس دائم هستند. از سرریز دانش موتور مغناطیس دائم به دانش موتور مغناطیس تجاری دست پیدا کرده‌ایم که هفته گذشته خط تولید موتور کولر مغناطیس دائم در اصفهان رونمایی شد. این موتورها در صنایع حمل و نقل، دوچرخه و موتورسیکلت برقی، کولرهای آبی، نفت و پتروشیمی، ماشین‌های هیبریدی و... کاربرد دارد و به لحاظ مصرف بسیار مقرون به صرفه است. در کشور حدود 15 میلیون کولر آبی داریم که اگر موتور آن تبدیل به مغناطیس دائم شود، 30 درصد صرفه‌جویی در مصرف برق صورت می‌گیرد.

وی در پایان اعلام کرد که زیردریایی فاتح تا پایان سال رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار