گفت‌وگوی تفصیلی دفاع پرس با سردار کارگر؛

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: برخی پیشکسوتان دفاع مقدس در تلاش برای تاسیس موسسه و کسب مجوز هستند که طبق توافق با وزارت کشور به آنان کمک خواهیم کرد تا موسسه‌شان راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۳۰۸۴۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 12September 2018

گروه حماسه و جهاد دفاع پرس – محمدحسن جعفری؛ دومین همایش ملی نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس (19 شهریورماه) با حضور جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد که در این مراسم سرلشکر صفوی و سردار کارگر به سخنرانی پرداختند.

همچنین همزمان با برگزاری این مراسم در تهران، در سراسر کشور نیز همایش نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس برگزار و در مجموع از 17 هزار پیشکسوت جهاد و مقاومت تجلیل به عمل آمد.

قرار است، مراسم تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس اعم از پیشکسوتان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، بسیج، اصناف و اقشار مختلفی مانند جامعه پزشکی، هنرمندان، زنان، روحانیت، نویسندگان، مداحان و... نیز در طول سال برگزار شود.

در ادامه گفت‌وگوی ما با سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که مسئول برگزاری همایش نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس در سراسر کشور است، را می‌خوانید.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

سردار ابتدا در خصوص اهداف برگزاری همایش پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس و شکل‌گیری سازمانی با همین عنوان زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بفرمایید.

موضوع پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس از موضوعات اساسی کشور است و وقتی سخن از پیشکسوتان جهاد و مقاومت به میان می‌آوریم، منظور کسانی هستند که حماسه‌های دفاع مقدس را آفریدند.

پیشکسوت‌های واقعی و حقیقی نیز شهدای بزرگوار هستند. بسیاری هم از قافله شهدا جا ماندند که اینان نیز پیشکسوتان جهاد و مقاومت هستند.

مقام معظم رهبری خطاب به پیشکسوتان دفاع مقدس فرمودند که شما از معراج برگشته‌اید؛ یعنی به معراج دفاع مقدس رفته‌اید و برگشته‌اید. پیشکسوتان در دوران دفاع مقدس صحنه‌هایی را آفریدند و دیدند که بازآفرینی آن امروز مشکل است.

گرامیداشت یاد و نام پیشکسوتان و تجلیل و تقدیر از آنان در فرهنگ ما جزو واجبات است. ضمن اینکه مقام معظم رهبری در ملاقات‌هایی که فرماندهان نیروهای مسلح با ایشان داشتند، بر این موضوع تاکید داشته‌اند. امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز در پیام‌های خویش عبارات به خصوصی در رابطه با پیشکسوتان جهاد و شهادت به کار برده‌اند و تاکید فرموده‌اند که نگذارید، اینان در پیچ و خم مشکلات و مسائل زندگی به فراموشی سپرده شوند.

باید پیشکسوتان در صحنه باشند؛ البته برخی از پیشکسوتان ما امروز در کسوت بازنشستگی هستند، اما لازم است مراسم‌هایی برای تقدیر از این بزرگواران برگزار و راهکارهایی برای استفاده هر چه بهتر و بیشتر از آنان اندیشیده شود.

ضرورت استفاده از تجارب پیشکسوتان در برنامه‌های کشوری

با تدبیر ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح در پیروی از فرامین فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای از سال گذشته موضوع تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دستور کار قرار گرفت و این امر آغاز و قرار شد در تهران همایش ملی و همزمان در استان‌ها مراسمی برگزار شود. در طول سال نیز در سازمان‌های نیروهای مسلح این کار صورت بگیرد.

برای تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت، دو حالت پیش‌بینی شده است که یکی برگزاری مراسم و نمایش حضور پیشکسوتان است و دیگری در خصوص مسائل محتوایی است تا ان‌شاالله در ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نیروهای مسلح و حتی بالاتر از آن در طرح‌ها و برنامه‌هایی که در سراسر کشور در حال اجراست، بتوان از پیشکسوتان و تجارب آنان استفاده کرد.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

از تشکیل موسسات مردم‌نهاد توسط پیشکسوتان حمایت می‌کنیم

در خصوص تشکیل سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس هم باید گفت که این کار از ملزوماتی بود که مغفول واقع شده بود و ما در مرکزیت نیروهای مسلح، مجموعه‌ای را نداشتیم که در خصوص پیشکسوتان سیاست‌گذاری کند و امر هدایت را بر عهده داشته باشد؛ البته به صورت خودجوش کارهایی در گذشته انجام گرفته بود که به طور مثال می‌توان به انجمن پیشکسوتان دفاع مقدس به مدیریت امیر دریابان شمخانی اشاره کرد که هر ساله محفل انس پیشکسوتان را برگزار می‌کند. سرلشکر ایزدی نیز با محوریت شهدای غرب غریب، هیاتی را از سال‌ها پیش به راه انداخته‌ بود. بسیج نیز در این رابطه اقداماتی انجام داده بود و به صورت منطقه‌ای، لشکری و گردانی در سراسر کشور فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ اما لازم بود جایی برای سیاست‌گذاری و هدایت همه مجموعه‌ها تاسیس شود که الحمدلله این کار توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با تصویب ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح انجام شد و اکنون حدود 4 سال است که این سازمان تشکیل شده و فعالیت دارد که ثمرات بسیار خوبی به همراه داشته است.

محافل پیشکسوتان جهاد و مقاومت در استان‌ها تشکیل می‌شود و خود ما نیز در برخی از آن محافل شرکت و از نظرات پیشکسوتان بزرگوار که بر گردن ما و کشور حق دارند، استفاده می‌کنیم.

یکی از کارهایی که سازمان پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس انجام می‌دهد، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و کمک به آن‌هاست. برخی از پیشکسوتان موسسه‌هایی را تاسیس کرده‌اند که مورد حمایت قرار می‌گیرند و با آنان همکاری لازم را خواهیم داشت. برخی نیز در تلاش برای تاسیس موسسه و کسب مجوز هستند که طبق توافق با وزارت کشور به آنان کمک خواهیم کرد تا موسسه‌شان راه‌اندازی شود.

به نظر شما پیشکسوتان که هشت سال دوران دفاع مقدس را درک کرده‌اند، در چه عرصه‌هایی می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند و این نقش آفرینی‌ها به چه صورت می‌تواند باشد؟

باهوش‌ترین، باسوادترین و نقش‌آفرین‌ترین انسان‌ها، پیشکسوتان دفاع مقدس هستند. بیشتر پیشکسوتان بعد از دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف به خصوص در نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج اثرگذار و نقش آفرین بودند و بیشترشان نیز دارای تحصیلات عالیه هستند که برخی از آنان نماینده مجلس و وزیر هم شدند. در واقع می‌توان گفت که کادر مدیریتی نظام جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس به وجود آمد و مدیران کشور تربیت شدند. به عبارت دیگر پیشکسوتان کادر اصلی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

ما نمی‌توانیم بگوییم که پیشکسوتان تنها در یک بُعد خاص می‌توانند فعالیت کنند؛ چرا که ما معتقدیم تمامی ارزش‌های اسلامی و انسانی را در دفاع مقدس می‌توان یافت. ضمن اینکه تمامی تخصص‌ها نیز در دفاع مقدس مشارکت داشتند و اگر تخصص‌های مختلف وجود نداشت، نمی‌توانستیم در موقعیت‌های پدافندی و آفندی موفق عمل کنیم. به طور مثال برای اجرای عملیات والفجر 8 در منطقه اروند، نیروهای متخصصی حضور داشتند تا جزر و مد رودخانه را به دقت اندازه‌گیری، نحوه و زمان عبور رزمندگان را پیش‌بینی و احداث پل‌ها بر روی رودخانه‌ و نهرها را طراحی کنند. تمامی این اقدامات هم حدود یک سال به طول انجامید. پل‌های مهمی که در عملیات والفجر هشت ساخته شد و خودکفایی‌هایی که در دوران دفاع مقدس به دست آمد، بسیار مهم است و باید بدان پرداخته شود. دفاع مقدس تنها به جبهه خلاصه نمی‌شد؛ بلکه اقداماتی که در پشت جبهه‌ها صورت می‌گرفت هم شامل می‌شد.

پیروزی‌های جبهه مقاومت به مدد پیشکسوتان است

از این رو، وقتی امروز مطرح می‌کنیم که پیشکسوتان چه نقشی می‌توانند ایفا کنند، باتوجه به تخصص‌ها و تجاربی که در دوران دفاع مقدس و پس از آن کسب کرده‌اند، می‌توانند در تمامی زمینه‌ها و تخصص‌ها از آنان بهره برد.

این را هم باید عنوان کرد که موضوع پیشکسوتان را نباید در هشت سال دفاع مقدس خلاصه کرد. بعد از دفاع مقدس نیز اینان در کادر مدیریتی کشور بودند و تجربه پیشکسوتان و تخصص‌هایی که داشتند به داد کشورهای عراق و سوریه رسید و مستشاران ما در آن کشورها نقش مهمی در مبارزه با داعش و تروریسم و آزادسازی مناطق اشغالی ایفا کردند. یمن نیز با بهره‌گیری از فرهنگ و روحیه دفاع مقدس در حال مبارزه با مزدوران سعودی است و ان‌شاالله به زودی به پیروزی‌های بزرگی دست خواهد یافت. این فرهنگ همچنین در دیگر کشورهای منطقه همچون لبنان و فلسطین جاری است.

همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند که دفاع مقدس را نمی‌توان در یک بازه زمانی تعریف کرد، هنوز هم در دفاع مقدس هستیم و مدافعان حرم در امتداد دفاع مقدس جنگیدند.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

یکی از برکات و ثمرات بهره‌گیری از پیشکسوتان دفاع مقدس، پیشرفت صنعت دفاعی کشور هم است. ما در دوران دفاع مقدس سیم خاردار وارد کشور می‌کردیم، اما امروز جزو قدرت‌های برتر موشکی دنیا هستیم. در بحث انرژی هسته‌ای، نانو و پزشکی نیز به مدد پیشکسوتان به پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی دست یافته‌ایم. زمانی اگر کسی در تهران بیماریش شدت می‌یافت، برای معالجه باید به خارج از کشور می‌رفت، اما اکنون به قطب درمانی منطقه تبدیل شده‌ایم. شهر شیراز که بنده چندی پیش آنجا بودم، به یکی از قطب‌های توریسم درمانی تبدیل شده که مردم از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای درمان به آن شهر مراجعه می‌کنند.

یکی از حوزه‌های مهمی هم که می‌توان از پیشکسوتان دفاع مقدس بهره برد، مسائل اجتماعی است. اینان در مسائل فرهنگی و اجتماعی خیلی می‌توانند نقش داشته باشند. پیشکسوتان کسانی هستند که مردم آن‌ها را قبول دارند، چرا که هم عالم و هم عامل هستند؛ لذا استفاده از اینان در مسائل فرهنگی می‌تواند بسیار کارساز باشد.

پیشکسوتان آینه جوانان و نوجوانان هستند

کم کم شاهد ورود جوانان به عرصه‌های مدیریتی کشور هستیم. به نظر شما پیشکسوتان دفاع مقدس چه مقدار می‌توانند در ظهور و بروز باقری‌ها و صیادها در عرصه‌های مختلف مدیریتی به خصوص عرصه اقتصادی نقش داشته باشند؟

پیشکسوتان آینه جوانان و نوجوانان امروز هستند و اگر آنان را فعال و واقعاً از آنان استفاده کنیم که یکی از اشکالات ما هم این است که اینان غیرفعال هستند، خیلی موثر خواهد بود. گاهی در مورد شهدای بزرگوارمان طوری عمل کرده‌ایم که دست نیافتنی شده‌اند و این اشتباه است. حسن باقری، علی صیادشیرازی، ابراهیم همت، عباس بابایی، مهدی باکری، مصطفی اردستانی، احمد کاظمی، حسن آبشناسان و قاسم سلیمانی دست یافتنی هستند.

دستیابی به این شهدا ناممکن نیست و نمونه آن شهید محسن حججی و حججی‌ها هستند. دو هفته پیش بنده توفیق یافتم خدمت خانواده همسر شهید حججی در نجف آباد برسم که پدرخانم و مادرخانم این شهید از زندگی عادی اما معنوی حججی سخن گفتند.

برای رسیدن به شهدا و همچون شهدا شدن باید بدانیم که صیادها و باقری‌ها چگونه صیاد و باقری شدند. ما باید خصوصیات این شهدا را برای مردم بیان کنیم. حضرت آقا فرمودند که مشخصه شهید حججی که نماینده‌ای از شهدای مدافع حرم هستند، اخلاص بود. ما برای اینکه بدانیم این اخلاص چگونه به دست آمده است، باید زندگی شهید را مطالعه کنیم.

نوجوانان و جوانان به ما نگاه می‌کنند که ما چگونه با پیشکسوتانمان برخورد می‌کنیم تا بدانند راهی که می‌روند، عاقبتش چه می‌شود. اگر ما با پیشکسوتان جهاد و مقاومت برخورد مناسبی داشته باشیم که امیدوارم خداوند لیاقتی به ما بدهد تا برخورد درستی با آنان داشته باشیم، جوانان هم، راه آنان را دنبال می‌کنند.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

نباید بگذاریم پیشکسوتان دلخوری داشته باشند

ما نباید بگذاریم پیشکسوتان دفاع مقدس نه تنها نارضیاتی که حتی دلخوری هم نداشته باشند، چرا که این مملکت هر چه دارد از جهاد، مقاومت و شهادت پیشکسوتان در جبهه‌ها دارد. هنوز هم می‌بینیم کسانی مانند شهید همدانی علیرغم آن سن و از خودگذشتگی، در صحنه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و به دفاع می‌پردازند. شهید شوشتری نیز اینگونه بود و در صحنه مقابله با اشرار حضور داشت و به شهادت رسید.

برخی از پیشکسوتان ما همچنان در صحنه حضور دارند و به ایفای نقش می‌پردازند که به سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر صالحی جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح و امیران دادرس و سیاری و سرداران سلامی و فدوی اشاره کرد.

مقام معظم رهبری در راس پیشکسوتان دفاع مقدس است. ایشان اولین روحانی بود که با لباس روحانیت در مقام فرماندهی و مدیریت وارد جنگ شدند. بعد از آن نیز علیرغم اینکه رئیس جمهور بودند و حتی امام ایشان را منع می‌کردند که به جبهه‌ها بروند، ولی مدام در مسائل جنگ ایفای نقش می‌کردند، زحمت می‌کشیدند و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی می‌کردند. در پایان جنگ نیز مقام معظم رهبری در جبهه‌ها حضور یافتند و حضور ایشان موجب شد که موجی از نیروها عازم جبهه‌ها شوند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام روحانی هم که در دوران دفاع مقدس مسئولیت داشتند، از پیشکسوتان دفاع مقدس هستند. بسیاری از فرماندهان و وزرا نیز از پیشکسوتان دفاع مقدس هستند که اکنون مسئولیت دارند و ایفای نقش می‌کنند.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهاد

توصیه رهبری به سرلشکر صفوی

مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته بر امر خاطره‌گویی فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس تاکید داشتند. این موضوع تا چه میزان محقق شده و چه انتظاراتی از پیشکسوتان دفاع مقدس در این خصوص دارید؟

در ملاقاتی که چند سال گذشته سرلشکر صفوی با فرمانده معظم کل قوا داشتند، مقام معظم رهبری به سردار صفوی سفارش فرمودند که شما باید خاطراتتان را در سپاه و به خصوص برای جوانانی که پاسدار شده‌اند، بیان کنید. سردار صفوی سال بعد گزارشی خدمت رهبری ارائه می‌دهند که حضرت آقا فرمایشات و سفارش‌های دیگری به ایشان داشتند. در ملاقاتی که امیر آراسته رئیس هیات معارف جنگ شهید صیادشیرازی ارتش با رهبری داشت نیز رهبری تاکیداتی در این خصوص داشتند.

ما قبلاً ابلاغی داشتیم که تمامی عزیزان در نیروهای مسلح این کار را شروع کنند؛ چرا که مقام معظم رهبری الگو را به ما می‌دهند و ما باید مدل آن را بسازیم؛ لذا سرلشکر صفوی جلسه‌ای را با حضور فرماندهان نیروهای مسلح برگزار کرد که در این رابطه بحث شد و ساز و کاری برای این کار تعیین و لیستی از افراد برای خاطره‌گویی برای یگان‌های نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی آماده و ارسال شد تا فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در آن یگان‌ها و به خصوص در دانشکده‌های افسری و آموزشگاه‌های درجه‌داری و سربازی حضور یابند و به خاطره‌گویی بپردازند؛ البته لازم است که این خاطرات ضبط و بعدها به عنوان تاریخ شفاهی استفاده شود.

پیشکسوتان دفاع مقدس برای کشور برکت هستند

چه انتظاراتی از سازمان‌های کشوری و لشکری که بیشتر تصمیم‌ساز هستند در خصوص بهره‌گیری از تجربیات و اندوخته‌های پیشکسوتان دفاع مقدس دارید؟

سازمان‌ها اگر بخواهند عاقلانه حرکت کنند، باید از پیشکسوتان استفاده و بهره‌برداری لازم داشته باشند. این کار تجلیلی از پیشکسوتان هم خواهد بود.

تجلیل از پیشکسوتان در یک مراسم خیلی خوب است که ما آن را شروع کرده‌ایم؛ ولی بهتر است که از تجارب پیشکسوتان و نظرات آنان استفاده کنیم. اکنون برای عبور از وضعیت سختی که برای کشور پیش آمده که البته بحران هم نیست، لازم است از وجود پیشکسوتان نهایت استفاده را ببریم.

ما خانواده‌های شهدا را نیز باید جزو پیشکسوتان دفاع مقدس بدانیم. در شهرکرد توفیق پیدا کردم تا به دیدار خانم سمیع بروم. این خانم 3 برادر و 3 پسرش به شهادت رسیده بودند و عظمتی داشت که انسان در برابر او احساس حقارت می‌کرد و ایشان با روحیه بالا و امیدوارانه سخن می‌گفت. بنده نیز خدمت ایشان عرض کردم که خون شهدای شما هدر نرفته است و جمهوری اسلامی رو به جلو حرکت می‌کند و اینکه می‌بینیم دنیای استکبار به سرکردگی آمریکا امروز اینقدر علیه ما فعالیت می‌کند، به این دلیل است که در همه جبهه‌ها از ما شکست خورده‌اند.

ما باید به سراغ خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جانبازان هم برویم؛ چرا که اینان چشم و چراغ این کشور هستند و همانطور که در فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آمده است ما هر چه داریم از شهدا و خانواده‌های آنان است.

تجلیل از پیشکسوتان استفاده از تجارب آنان است/ توصیه رهبری به سرلشکر صفوی/ حمایت از تشکیل موسسات مردم‌نهادنخستین همایش پیشکسوتان جهاد و مقاومت در دفاع مقدس (30 شهریور 96)

پیشکسوتان دفاع مقدس برای ما برکت هستند و بسیاری از اینان حاضرند در عرصه‌های مختلف به ما مسئولان و مدیران کمک کنند. در موزه‌های دفاع مقدس در سراسر کشور پیشکسوتان فعالیت دارند بدون اینکه مبلغی دریافت کنند. ما باید کاری کنیم تا پیشکسوتان احساس فعال و موثر بودن داشته باشند. ان‌شاالله که ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این کار را انجام دهیم که البته پیشکسوتان در این بنیاد نقش مهمی دارند. امیدواریم دیگر مسئولان نیز از تجارب این پیشکسوتان استفاده کنند و قطعاً برکت‌هایی را به همراه خواهد داشت. اینان از دلسوزان انقلاب اسلامی هستند، چرا که از جان خود گذشتند و وارد معرکه جنگ شدند.

از همه پیشکسوتان عذرخواهی می‌کنم

در پایان اگر مطلبی است، بفرمایید.

من از همه پیشکسوتان به دلیل کم‌کاری که خودم و مجموعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکنون داشته‌ایم، عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم خداوند به بنده و همکارانم توفیق بدهد تا در حد وظیفه خودمان، حق پیشکسوتان را ادا کنیم.

ما در سال‌های گذشته و پس از دفاع مقدس نسبت به پیشکسوتان غفلت کرده‌ایم. ان‌شاالله همه ما دست به دست هم بدهیم و این غفلت را جبران کنیم و از خداوند و حضرت سیدالشهدا (ع) نیز در این راستا کمک می‌طلبیم.

انتهای پیام/ 211

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
یادیاران نیشابور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
سلام سردار موسسه یادیاران اولین موسسه ایثار وشهادت است که بدون مرز در کل کشور فعالیت می کند ما در خدمت هستیم 22 سال است که به حفظ و اثار که شما در ان سنگر هستید گزازش کار می دهیم ولی؟ نیشابور یادیاران
نظر شما
پربیننده ها