مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران:

مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران نیازمند نگاه جامع استانی برای تأمین اعتبار است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان نماد و تابلوی فرهنگی مازندران از رامسر تا گلوگاه بوده و نیازمند نگاه جامع و استانی برای تأمین بودجه است.
کد خبر: ۳۰۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ - 29September 2018

مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران نیازمند نگاه جامع استانی برای تأمین اعتبار استسردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع پرس در ساری، به تشریح روند ساخت و برنامه‌های سخت افزای و نرم افزاری مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان و همچنین فعالیت‌های این اداره کل پرداخت و اظهار داشت: برای معرفی جنگ به نسل‌های آینده در همه كشورهایی كه روزی در آن جنگ اتفاق افتاده است، اعم از كشور‌های شرقی و غربی مثل آلمان، سوریه، آمریكا، فرانسه و دیگر كشورها موزه جنگ و مركزی فرهنگی راه‌اندازی شد.

وی افزود: بعد از هشت سال جنگ تحمیلی مسئولین نظام و فرماندهان نظامی به این نتیجه مهم دست یافتند كه باید در مركز كشور و مراكز استان‌ها موزه‌های جنگ به عنوان مراكز فرهنگی و موزه دفاع مقدس احداث شود تا با گذر زمان، جنگ و حماسه آفرینی رزمندگان و حضور مردم در آن بخش از تاریخ انقلاب اسلامی به دست فراموشی سپرده نشود.

ملکی اضافه کرد: در این راستا اقدامات لازم انجام شد و برخی از استان‌ها توانستند موزه‌های جنگ را راه‌اندازی و از آن بهره‌برداری كنند و برخی دیگر از استان ها همچنان درصدد اجرایی و عملیاتی كردن این برنامه مهم فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه این مراكز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زیر نظر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد هم زیر نظر دتادكل نیروهای مسلح هدایت می‌شود، گفت: بنیاد حفظ آثار دفاع مقرئس زیرنظر سرلشكر باقری و فرماندهان نظامی، به صورت هیأت امنایی اداره می شود که حدود 8 تا 10 وزیر دولت هم عضو این هیأت هستند.

این مسئول ادامه داد: بعد از تشكیل هیأت امنا و شورای هماهنگی، مأموریت های محوله در راستای نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس مشخص می شود كه آن هم برگرفته از آموزه‌های دینی و فرهنگ عاشورایی ما است.

وی در ادامه با عنوان اینکه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در سطح استان مازندران 2 مأموریت اصلی را پیش رو دارد، عنوان کرد: یكی از مأموریت های ابلاغی در حوزه ترویج و نشر فرهنگ دفاع مقدس است كه شکر خدا استان مازندارن یكی از استان های موفق در مأموریت های ابلاغی است.

ملکی از ساخت موزه دفاع مقدس و مركز فرهنگی به عنوان مأموریت دوم این اداره‌کل یاد کرد و خاطرنشان کرد: در بین 32 استان كشور، بزرگترین مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس متعلق به استان مازندران است.

این مسئول بیان کرد: با مشاوره‌های مثمر ثمری كه با سردار باقرزاده مسئول وقت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس داشتیم به این نتیجه رسیدیم از آن جایی كه مازندران موزه منطقه‌ای در میراث فرهنگی ندارد، این موزه با دو منظور احداث و راه‌اندازی شود.

ملکی افزود: با پیگیری‌های لازم مسئولین و سردار باقرزاده اقدامات اولیه برای موزه فرهنگی منطقه‌ای و موزه دفاع مقدس انجام شد و مجموعه كنترل آب منطقه ای ساری در اختیار این مركز فرهنگی قرار گرفت.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران عنوان کرد: در سال 1387 با حضور وزیر وقت نیرو، آیت‌الله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، سردار باقر‌زاده و سایر مسئولین استانی و شهری این موزه و مركز فرهنگی كلنگ‌زنی و كارهای اجرایی آن از سال 1388 آغاز شد.

وی با اعلام اینکه منطقه مورد نظر برای احداث موزه شامل 60 هزار متر مربع است، افزود: از این 60 هكتار، 24 هكتار مساحت شامل سایت اداری و 36 هكتار هم بستر رودخانه است.

ملکی با اظهار اینکه این پروژه در بخش شرقی شهر ساری در دو طرف رودخانه تجن و در مسیر حركت زائران حرم مطهر رضوی در حال احداث است، گفت: بنا بر ابلاغ بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس با توجه به موقعیت جغرافیایی زمین و وجود رودخانه تجن باید علاوه بر احداث ساختمان اصلی موزه و مركز فرهنگی دفاع مقدس، منطقه عملیاتی والفجر 8 و عبور رزمندگان از اروند در 8 هکتار بازنمایی و موقعیت هفت تپه خوزستان كه محل استقرار و آموزش و پشتیبانی لشكر 25 كربلا در دفاع مقدس بود نیز در 2 هکتار طراحی و احداث شود.

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود با عنوان اینکه این پروژه در سه فاز راه اندازی می شود، گفت: در فاز یک عملیات والفجر 8 كه لشكر 25 كربلا نقش ویژه‌ای در این عملیات داشت، خط اروند، جزیره‌‌ها و نهرهای سعدونی و بوفلفل عملیاتی و همچنین حسینیه وداع كه وداع شب عاشورا و شب های عملیات رزمندگان را به نمایش می گذارد، اجرایی می شود.

وی ادامه داد: یكی دیگر از اقدامات ما هفت تپه كه منطقه عمومی شوش و اندیمشک و محل استقرار لشكر 25 كربلا بوده را به نمایش خواهد گذاشت.

ملکی با اشاره به اینکه مرحله اول این طرح در 15 بهمن ماه سال 1396 در ایام مبارک دهه فجر از طریق ویدئو كنفرانس توسط رئیس جمهور، سرلشكر باقری و مسئولین مربوطه افتتاح شد، گفت: البته لكه گیری و كارهای محتوایی همچنان ادامه دارد كه در تلاش هستیم به نحو احسن و در اسرع وقت به اتمام برسد تا مردم و زائران عزیز در هفته دفاع مقدس از این مرکز بازدید کنند.

این مسئول با اعلام اینکه فاز 2 منطقه عملیاتی در خط عراق را به نمایش خواهد گذاشت، گفت: در این قسمت مسجد فاو را احداث كرده و 8 شهید گمنام را در آن به خاک سپرده ایم.

وی اضافه کرد: این مكان مقدس در ایام ماه مبارک رمضان و دهه محرم شاهد برگزاری برنامه های باشكوه معنوی توسط هیأت بسیجیان محبان حضرت زینب (س) است.

ملکی ادامه داد: همچنین سالانه دهها مورد مراسم عقد و ازدواج زوج های جوان در جوار شهدای باغ موزه دفاع مقدس مازندران برگزار می شود.

مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با عنوان اینکه در مجموع فاز یک و 2 شامل 24 پروژه است، افزود: تعداد پروژه‌هایی كه به مرحله اجرا رسیده 24 پروژه با مساحتی حدود 6 هزار متر مربع است.

وی همچنین تعداد پروژه های در حال تكمیل را 7 پروژه دانست و گفت: این پروژه ها با توان فیزیكی 55 درصد و در مساحت 8 هزار و 700 متر مربع در حال ساخت است و مساحتی حدود 17 هكتار با درصد پیشرفت فیزیكی 55 درصد جهت محوطه سازی در دست اقدام است که پیشرفت كار در بحث محتوا در سال های 1396 تا 1397 بالای 22 درصد بود.

ملکی با اظهار اینکه تاکنون با خرید زمین 33 میلیارد تومان برای این طرح عظیم فرهنگی و ساخت موزه دفاع مقدس هزینه شد، گفت: 12 میلیارد تومان آن از بودجه عمومی كشور، 14 و نیم میلیارد تومان آن از بودجه استانی و بیش از 6 میلیارد و 600 میلیون تومان از اعتبارات و مشاركت های مردمی و همچنین شهرداری ساری تأمین شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه موزه هم در بحث عمرانی و هم در بحث محتوائی نیاز به زمان و هزینه دارد، یادآور شد: ما بحث‌های عمرانی را جسم و بحث های محتوایی را روح كار می دانیم؛ از این رو تأمین محتوا و افتتاح فاز دوم شاید 2 سال دیگر طول بكشد.

وی با بیان اینکه برای تمام پروژه های فاز یک و 2 برنامه داریم، تصریح کرد: ایجاد میدان مین، جانمایی 3 هلی‌کوپتر به یاد خلبانان شهید؛ مهدوی، شیرودی و کشوری و هواپیمای f4 به یاد شهید خلعتبری، جایگاه آموزش غواصی قایق‌های تندرو عاشورا، نمایش ادوات نظامی و تانک های دیجیتالی و احداث سکوی روایتگری 700 نفره از جمله سخت افزارهای فاز یک و 2 است.

ملکی عنوان کرد: در بحث محتوایی هم، سنگر روایتگری، سنگر خادمان شهدا، سنگرکاربردی و سنگر بهداری در جنگ در کنار نمایشگاه‌های موقت و نیز معرفی و تبیین نقش تمام دستگاه‌ها و نهادهای نقش آفرین در دفاع مقدس منظور شده است.

وی افزود: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران با امکانات خاصی مثل سالن صدا، کتابخانه تخصصی، تالار شهدا، تالار عکس و ده‌ها فضای اختصاصی تلاش می‌کند محیطی خاص و ویژه برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به وجود آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: همچنین نگاه ویژه‌ای هم به اشتغال‌زایی خواهیم داشت و غرفه‌ها را به بخش خصوصی جهت اشتغال آفرینی تحویل می دهیم.

ملکی ادامه داد: در فاز 3 به نقش مازندران در گذر تاریخ شامل؛ استقبال از تشیّع و پیروزی انقلاب اسلامی تا اعزام نیرو و حضور در دفاع مقدس و پشتیبانی در جنگ تحمیلی و دفاع از حرم خواهیم پرداخت که مطالعات آن انجام شده و طراحی آن به مناقصه گذاشته خواهد شد.

این مسئول ضمن تشکر از حمایت‌های استانداری و سازمان برنامه و بودجه، گفت: اما از همه دستگاه‌ها و نهادهای استان انتظار داریم تا در تسریع ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس که بزرگترین پروژه فرهنگی استان است،شتاب به خرج بدهند.

مدیر‌کل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران عنوان کرد: همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار داریم همانند جنگ نگاه بیشتری در نشر فرهنگ دفاع مقدس و ساخت این پروژه بزرگ فرهنگی و موزه داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسئولین احساس نکنند این پروژه متعلق به ساری است چرا که باغ موزه نماد و تابلوی فرهنگی مازندران از رامسر تا گلوگاه بوده و نیازمند نگاه جامع و استانی برای تأمین بودجه است.

ملکی بیان داشت: از نمایندگان انتظار داریم از این پروژه بزرگ بازدید کنند؛ بعضی از نمایندگان اطلاعی از این پروژه ندارند و حتی آدرس آن را هم نمی دانند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار