در شماره ۱۵۰ خط حزب‌الله مطرح شد؛

ظهور استعدادهای عجیب در دفاع مقدس/ چهار ویژگی نیروهای مومن و انقلابی

در بخشی از جدیدترین نسخه نشریه «خط حزب‌الله» آمده است: «جنگ‌ها با همه‌ی بدی‌هایی که دارند، از جهاتی می‌توانند دارای حسن هم باشند. مثلا در جنگ‌ها است که «استعدادهای انسان» ظهور و بروز پیدا می‌کند.»
کد خبر: ۳۰۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ - 13September 2018

دفاع مقدس باعث ظهور استعدادهای عجیبی شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، جدیدترین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی «درباره‌ چهار ویژگی نیروهای مومن و انقلابی» در صد و پنجاهمین نشریه خط حزب الله مورد بررسی قرار گرفته شده است.

در بخش‌هایی از این نشریه مطرح شده است:

«جنگ‌ها با همه‌ی بدی‌هایی که دارند، از جهاتی می‌توانند دارای حسن هم باشند. مثلا در جنگ‌ها است که «استعداد‌های انسان» ظهور و بروز پیدا می‌کند. «دفاع مقدس وسیله‌ای شد برای اینکه استعداد‌های مکنون در انسان‌ها، به شکل عجیبی بروز کند... مثلا فرض کنید شهید حسن باقری من‌باب مثال، بلاشک یک طراح جنگی است... کسی اطلاع داشته باشد، خواهد دید که واقعا این جوان بیست و چند ساله یک طراح جنگ است. کِی؟ در سال ۱۳۶۱؛ کِی وارد جنگ شده است؟ در سال ۱۳۵۹. این مسیر حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است!» (۱۳۹۲/۰۹/۲۵)

وظیفه نیرو‌های مومن و انقلابی در جنگ نرم

امروز هم درست است که جنگ نظامی تمام شده و دیگر بعید هم هست دشمن چنین اشتباهی را مرتکب شود، اما در عرصه‌های دیگر، جنگ همچنان ادامه دارد. یعنی «ما مواجهیم با یک حمله‌ی همه‌جانبه‌ی فرهنگی و اعتقادی و سیاسی اعلام نشده... لشکر فرهنگی دشمن و لشکر سیاسی دشمن با همه‌ی ابزار‌هایی که برایشان ممکن بوده، حمله کرده‌اند به ما برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور، جذب جوان‌ها به‌خصوص جوان‌های فعال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار می‌کنند.» (۱۳۹۴/۰۷/۱۳) حال سوال این است که در مقابل این جریان دشمن چه کار باید کرد؟ «اینجا یک لشکری از جوان‌های مومن و انقلابی لازم است که وارد میدان بشوند، مطالبه کنند آرمان‌ها را و خودشان کمک کنند به تحقق این آرمان‌ها.» (۱۳۹۷/۰۳/۰۷) که «اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضد انقلاب با این مطالبه‌گری‌ها مواجه نشود، قطعا ویرانگری خواهد کرد.» (۱۳۹۷/۰۳/۰۷).

اما این نیرو‌های مومن و انقلابی، مبتنی بر آنچه رهبر انقلاب در بیانات این هفته‌ی خود در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر مطرح فرمودند، حداقل باید دارای «چهار ویژگی شخصیتی» باشند:

۱. قدرت ایستادگی داشته باشند:

یعنی با دیدن هیمنه‌ی دشمن، نهراسند و عقب‌نشینی نکنند. «قدرت‌های استکباری بیش از آنچه در واقع توانایی و اقتدار داشته باشند، با تشر، با اخم، با ابراز قدرت، کار خودشان را پیش می‌برند. اگر ملّتی از این تشر نترسید، از این اَخم جا نخورد... ابرقدرت‌ها را به عقب‌نشینی وادار می‌کند و شکست می‌دهد.» (۱۳۹۷/۰۶/۱۸)

۲. ثبات قدم داشته باشند:

یعنی با گذشت زمان، به دلایلی، چون «ضعف در تحلیل» یا «نداشتن انگیزه‌ی لازم»، مانند بعضی از «انقلابیون نسل اول» دچار آفت‌هایی مانند انزوا و انفعال نشوند. «بعضی از بچه‌های دانشجو در آن روز، ما‌ها را که آن‌وقت تازه از زیر زندان و تبعید و این قبیل چیز‌ها بیرون آمده بودیم، انقلابی نمی‌دانستند؛ یعنی در مقام قضاوت، ما‌ها را تخطئه می‌کردند؛ همین‌هایی که الان هم هستند؛ حالا بعضی‌هایشان هنوز هم هستند؛ یعنی واقعا اُرتدُکس بودند، یک انقلابی اُرتدُکسِ سفت و سخت، خیلی قرص و محکم منتها آن ذهنیت، از محتوای لازم خالی بود، لذا در یک نقطه‌ی حساسی ضربه خورد.» (۱۳۹۶/۰۳/۱۷)

۳. انگیزه‌ی لازم برای تحقق آرمان‌ها را داشته باشند:

اگر انگیزه‌ی لازم برای تداوم راه وجود نداشته باشد، ممکن است در وسط راه، انسان کم آورده و پشیمان شود. مثلا بعضی از جوانان نسل اول «کسانی بودند که از روی احساسات، از روی هیجان کار کردند؛ احساسات بود، احساسات خوبی هم بود و همان احساسات کار کرد، یعنی یک نظام کهن را سرنگون کرد و اسلام را رو آورد؛ این را ما کوچک نمی‌گیریم، اما... از روی احساسات لانه‌ی جاسوسی را آن روز رفتند و با شجاعت تمام گرفتند، اما بعدا رفتند با آمریکایی‌ها صحبت کردند و عذرخواهی کردند؛ این ناشی از چیست؟ ناشی از کم‌عمق بودنِ آن انگیزه است. آن انگیزه متکی به یک زیرساخت محکم نبود؛ انگیزه بود، اما زیرساختش محکم نبود.» (۱۳۹۶/۱۰/۲۴)

۴. توانایی لازم را داشته باشند:

نیروی جوان مومن و انقلابی، باید روحیه‌ی «خودباوری» و «اعتماد به نفس» را هر لحظه در خود زنده کند، آن هم در شرایطی که دشمن اصرار دارد بذر «نتوانستن» را در دل جوان ایرانی برویاند. «دشمن می‌خواهد بگوید که شما نمی‌توانید یا ندارید؛ بنده اصرار دارم به مردم بگویم که ما می‌توانیم و ما دارا هستیم و امکانات‌مان فراوان است... جوانان ما هم باید از کار خسته نشوند، از ابتکار خسته نشوند، از بعضی از قدرنشناسی‌ها دلسرد نشوند. بعضی جوان‌ها به ما شکایت می‌کنند که «ما این کار را کردیم یا می‌توانستیم بکنیم یا می‌توانیم بکنیم؛ [اما]به ما اعتنائی نمی‌شود»؛ خیلی خب، دلسرد نباید بشوند؛ باید دنبال کنند کار را، ابتکار را؛ مسئول هم وظیفه دارد، خود جوان هم وظیفه دارد.» (۱۳۹۷/۰۱/۰۱)

با این چهار ویژگی شخصیتی است که می‌توان دچار «بن‌بست‌ها» نشد و حتی در «شرایط خطیر» هم منفعل و ناامید نشد. اگر استراتژیست‌های جوان جنگ سخت همچون حسن باقری و مهدی باکری و... توانستند با این خصوصیات، مرز‌های جغرافیایی کشور را از تهاجم مجدد دشمن حفظ کنند، جوان‌های مومن و انقلابی جنگ نرم نیز می‌توانند با این ویژگی‌ها، از مرز‌های فرهنگی و اعتقادی و سیاسی کشور محافظت کنند، تولید علم و پیشرفت کشور را شتاب بیشتری بدهند، و برای مشکلات امروز راه حل‌های خلاقانه و میان‌بُر ارائه کنند.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها