جهان در هفته‌ای که گذشت؛

نیت شوم ترامپ در قبال ایران/ «کودتای سفید» نقشه جدید واشنگتن در قبال عراق

نیت شوم ترامپ در قبال ایران، نقشه جدید واشنگتن در عراق، تاکید اردوغان بر برقراری آتش‌بس در ادلب، مانور دریایی مشترک استرالیا و چین و درخواست فرانسه از روسیه و ایران برای کاهش تنش در خاورمیانه از مهم‌ترین تحولات جهان در هفته گذشته است.
کد خبر: ۳۰۸۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ - 15September 2018

نیت شوم ترامپ در قبال ایران/ کودتای سفید نقشه جدید واشنگتن در قبال عراقبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، مهم‌ترین اخبار بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

نیت شوم ترامپ در قبال ایران

باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: کشیدن دیوار و محصور کردن آمریکا نمی‌تواند از ورود تهدید‌هایی همچون تروریسم و بیماری به کشور جلوگیری کند.

«شان رابرتسن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز گفت: این وزارتخانه هیچ‌گونه اطلاعاتی در ارتباط با استفاده از بمب‌های فسفری در استان دیرالزور سوریه را ندارد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا مدعی شد: اگر دادگاه کیفری بین‌المللی بخواهد آمریکا، اسرائیل و دیگر کشور‌های هم‌پیمان را تحت پیگرد قرار دهد، واشنگتن ساکت نمی‌نشیند.

آمریکا بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن را تائید کرد.

وزیر امورخارجه سابق آمریکا اعتراف کرد: دولت دونالد ترامپ به دنبال تغییر رژیم در ایران است و نه مذاکره.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در مراسم سالگرد حملات 11 سپتامبر گفت: ما با دشمن در خاک خودش خواهیم جنگید. در این 17 سال به خاطر تلاش فوق‌العاده ضابطین قانون در سراسر آمریکا، هیچ حمله چشمگیر دیگری به خاک آمریکا صورت نگرفته است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: مرگ قرباینان در حملات 11 سپتامبر بی‌ثمر نبود، زیرا با ایجاد انگیزه آمریکا را برای همیشه توانمند ساخت.

از تظاهرات بازگشت تا کمبود برق در سرزمین‌های اشغالی

شهروندان فلسطینی برای تاکید دوباره بر حق خود در بازگشت و شکستن محاصره غزه عصر روز جمعه در مرز نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین تظاهرات کردند.

رسانه‌های دولتی لبنان اعلام کردند: یک پهپاد رژیم صهیونیستی که از آن برای شلیک بمب‌های گازی استفاده می‌شد، در نزدیکی منطقه ملکه در شرق نوار غزه سرنگون شد.

هاآرتص نوشت: دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی معتقد است رژیم صهیونیستی نباید برای شهرک سازی در کرانه باختری از آمریکا اجازه بگیرد.

وزیر بهداشت فلسطین گفت: در بیمارستان‌های غزه مشکل برق بیداد می‌کند و این امر ممکن است به تعطیلی این مراکز منجر شود. در بیت حانون منابع بیمارستانی گفتند در صورت نبود جریان برق در این منطقه 350 هزار نفر از خدمت‌رسانی پزشکی و خدمات بهداشتی محروم خواهند شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست روستای فلسطینی خان الاحمر را تخریب و نابود نکند.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین در گفت‌وگو با المیادین گفت: بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن واکنشی به مراجعه ما به دادگاه کیفری بین‌المللی است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد: بودجه‌ای که در اختیار دارد فقط تا یک ماه آینده برای رسیدگی به امور فلسطینیان آواره کفایت می‌کند.

وزیران امور خارجه کشور‌های عربی اعلام کردند: از آنروا حمایت کرده و از تصمیم واشنگتن به تعلیق تامین مالی آنروا تاسف می‌خورند و درباره پیامد‌های انسانی برای پنج میلیون آواره فلسطینی، هشدار دادند.

نخست وزیر اسرائیل گفت: از تصمیم آمریکا درخصوص تعطیلی مقر هیئت دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن استقبال می‌کند. آمریکا روز دوشنبه از تعطیلی این دفتر در واشنگتن خبرداد.

«ادلب» کانون توجه مسکو

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: درباره ثبات مرحله‌ای در ادلب با همتایان ایرانی و ترک خود گفت‌وگو کرده‌ایم. اولویت مشترک و بی‌قید و شرط ما از بین بردن قطعی تروریسم در سوریه است و هدف اصلی ما در حال حاضر بیرون راندن تروریست‌ها از استان ادلب است. وی در ادامه حضور تروریست‌ها در ادلب را تهدیدی مستقیم برای شهروندان سوری و ساکنان همه منطقه برشمرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: روسیه در رزمایش وستوک 2018 در کنار چین، افزایش قدرت نظامی‌اش را در هوا، زمین و دریا به نمایش می‌گذارد. در بزرگترین رزمایش پس از فروپاشی شوروی، 300 هزار نظامی، هزار هواپیما و 80 ناو شرکت دارند. این رزمایش با همکاری چین و مغولستان برگزار می‌شود.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه و ایران در روز‌های آتی به کار با اروپا و چین برای مقابله با تلاش‌های آمریکا برای تضعیف توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایجاد شرایط مطلوب برای ادامه صادرات نفت ایران به بازار‌های خارجی امری مهم است.

نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت گفت: با وجود هزاران عضو داعش و جبهه النصره و سایر گروه‌های مسلح (تروریستی) در ادلب تفکیک آن‌ها دشوار است و سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست تهران تأکید کردند هیچ جایگزینی برای راه حل سیاسی در ادلب وجود ندارد.

وزارت دفاع روسیه گفت: فیلمبرداری از حمله شیمیایی (ادعایی) به شهر ادلب سوریه شروع شده است. این فیلم با هدف اثبات این ادعا که سوریه به حمله شیمیایی در ادلب مبادرت ورزیده تهیه شده است و قرار است برای رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری جهانی ارسال شود. این فیلم حاوی صحنه‌هایی از کمک رسانی کلاه سفید‌ها به قربانیان حمله شیمیایی دمشق است.

تجاوز مزدوران سعودی همچنان ادامه دارد

دبیرکل جنبش انصارالله یمن گفت: گفت‌وگو‌های صلح سازمان ملل به این علت فرو پاشید که ائتلاف با هدایت عربستان در کار هیئت انصارالله کارشکنی کرد.

در حمله هوایی ائتلاف (متجاوز) سعودی- اماراتی به غرب مأرب، پنج غیرنظامی از جمله سه زن به شهادت رسیدند. مبارزان یمنی با استفاده از موشک زلزال 1 محل تجمع مزدوران ارتش سعودی را در شرق منطقه جبل الدود در استان جیزان هدف قرار دادند.

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک فروند موشک بالستیک بدر 1 به سوی پایگاه نظامی وابسته به ارتش عربستان در ظهران در جنوب عسیر شلیک کردند.

مارتین گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفت: تمام تلاش خود را برای نجات سازمان‌های و نهاد‌های دولتی یمن به کار می‌گیریم. دولت یمن و ائتلاف اقدامات مهمی را برای حمایت از تلاش‌های سازمان ملل انجام داده‌اند.

شرف لقمان سخنگوی ارتش یمن در توئیتی از فرماندهی جوزف ووتل رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا بر ائتلاف متجاوزان به یمن خبر داد.

در پی حملات هوایی عربستان سعودی به استان الحدیده یمن هفت تن از شهروندان به شهادت رسیدند و شماری نیز زخمی شدند.

نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حمله گسترده متجاوزان سعودی به مناطق و روستا‌های واقع در شمال شرقی فرودگاه الحدیده را با شکست مواجه کردند.

در حمله جنگنده‌های سعودی به منطقه فرزه صنعاء و منطقه الکشوبع واقع در کیلومتر 16 استان الحدیده تا کنون 10 نفر به شهادت رسیده و 20 تن دیگر مجروح شده‌اند.

«کودتای سفید» در عراق نقشه جدید واشنگتن

ابو مهدی المهندس معاون رئیس نیرو‌های مردمی عراق (الحشد الشعبی) عراق گفت: آن‌چه که در اوضاع آشفته در بصره رخ داد توسط کنسولگری آمریکا در این شهر مدیریت می‌شود.

فواد معصوم رئیس جمهور عراق حمله به کنسولگری ایران در بصره را محکوم کرد.

2 فهرست پارلمانی که در انتخابات ماه مه عراق در صدر قرار گرفتند از جمله مقتدی صدر، روز سه شنبه اعلام کردند استعفای حیدر العبادی نخست وزیر عراق را در پی تظاهرات خشونت آمیز مرگبار در این کشور خواستار شدند.

عراق سقف ورود ارز به ایران را به ده هزار یورو افزایش داد. گمرک عراق اعلام کرد که حداکثر ارز مجاز برای بردن به ایران ۱۰ هزار یورو یا معادل آن است.

گروه تروریستی داعش مسئوولیت حمله انتحاری به بیمارستانی در حدیثه واقع در غرب عراق را برعهده گرفت. در این حمله 18 تن کشته و زخمی شدند و چندین خودرو نظامی منهدم شد. به گفته منابع آگاه عامل انتحاری قصد داشت که خود را در بیمارستان منفجر کند، اما به دنبال تعقیب وی خود را در بیرون ساختمان منفجر کرد. پس از این حمله در شهر حدیثه مقرارت منع رفت و آمد اجرا شد.

تبلیغات انتخابات پارلمانی در منطقه کردستان عراق با حضور 773 نامزد انتخاباتی از 29 جریان سیاسی، آغاز شد.
آمریکا پس از ناکامی داعش اکنون به دنبال کودتای سفید در عراق است تا نخست وزیری را در این کشور روی کار بیاورد که تحت نفوذ واشنگتن باشد.

موشک‌های حاوی مواد شیمیایی؛ سلاح جدید تروریست‌ها

بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: توافقنامه آستانه که با هدف ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب تصویب شد، موقتی و برای یک فاصله زمانی شش ماهه بود، اما در طول این مدت حامیان گروه‌های مسلح در ادلب نپذیرفتند که آن‌ها را از گروه‌های تروریستی تفکیک کنند.

یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی جبهه النصره که بر برنامه ساخت و اصلاح موشک‌های حمل کننده مواد شیمیایی نظارت داشته به ترکیه گریخته است. این منبع افزود: موشک‌های مجهز به مواد سمی همچنان در روستای حلوز در حومه جسر الشغور در ادلب نگهداری می‌شوند و این موشک‌ها از خود دودی سمی و کشنده متصاعد می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد نشست گروه‌های مختلف تروریستی از جمله جبهه النصره با حضور گروه موسوم به کلاه سفید‌ها (به اصطلاح امدادگران در مناطق تحت کنترل گروه‌های مخالف مسلح در سوریه) در ادلب برگزار شد.

گروه‌های مسلح تروریست در مناطق الطامنه و کفرزیتا فرودگاه نظامی «حماه» را با دو موشک گراد هدف قرار دادند. این حمله موشکی تلفات جانی به همراه نداشت، اما خساراتی به بار آورد.

تاکید اردوغان بر برقراری آتش‌بس در ادلب

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اجلاس سوریه در تهران گفت: اگر ما موفق شویم بیانیه آتش بس در ادلب را در اینجا صادر کنیم این یکی از مهمترین نتایج این اجلاس خواهد بود و سبب آرامش خاطر شمار بسیاری از غیرنظامیان می‌شود. وی در ادامه حمله به ادلب آخرین مقر معارضان سوری در شمال غربی سوریه را بزرگترین فاجعه و کشتار انسانی برشمرد.

شبکه تلویزیونی NTV ترکیه به نقل از وزیر دفاع این کشور اعلام کرد حملات زمینی و هوایی به استان ادلب سوریه باید متوقف و آتش بس در این منطقه برقرار شود.

تلاش سازمان ملل بر پاکسازی ادلب از لوث تروریست‌ها

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل گفت: سوری‌ها و روس‌ها و ایرانی‌ها درباره پاکسازی ادلب از وجود تروریست‌ها صحبت کرده‌اند. در ادلب گروه‌های مسلح خارجی متشکل از هزاران تروریست وجود دارد و گروه‌های مخالف مسلح، خطوط دفاعی خود را در ادلب تقویت کرده‌اند.

دیدار امیر حاتمی با همتای چینی خود در چین

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهور اسلامی ایران در دیدار همتای چینی در پکن ضمن اشاره به ناامنی‌ها در منطقه غرب آسیا تاکید کرد ایران از هیچ تلاشی برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه دریغ نکرده است.

آلمان درصدد خرید گاز از قطر

صدراعظم آلمان گفت:: خرید گاز قطر از سوی شرکت‌های آلمانی بر اساس ملاک‌های اقتصادی صورت می‌گیرد و ارتباطی با مناقشه بین قطر و همسایگانش ندارد.

درخواست فرانسه از روسیه و ایران برای کاهش تنش در خاورمیانه

فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد: روسیه در تلاش است تا ارتباطات مخابراتی یک ماهواره فرانسوی-ایتالیایی را که از سوی ارتش 2 کشور برای ارتباطات امن مورد استفاده قرار می‌گرفت را مختل کند.
نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت درباره ادلب سوریه گفت: همکاری با گروه آستانه را به منظور جلوگیری از درگیری در ادلب خواستاریم و از روسیه و ایران می‌خواهیم برای حفظ منطقه تنش را کاهش دهند.

عربستان واسطه انتقال سلاح به تروریست‌های القاعده

نشریه میدل ایست آی در گزارشی نوشت آمریکا و انگلیس با دادن سلاح به عربستان سعودی و انتقال این سلاح‌ها به تروریست‌های القاعده در شبه جزیره عربستان توسط ریاض، در واقع به طور غیرمستقیم در حال تقویت القاعده در این شبه جزیره و به‌ویژه در یمن هستند.

العالم از فهرست جدید اسامی شخصیت‌های اکادیمیک و زندانیان سیاسی که در عربستان سعودی به طور سری محاکمه شده‌اند، خبر داد.

مانور دریایی مشترک استرالیا و چین

چین برای نخستین بار در حال شرکت در بزرگترین مانور مشترک دریایی استرالیا است که در آن بیش از 3 هزار پرسنل از 27 کشور در آب‌های بندر راهبردی داروین در شمال استرالیا در حال اجرای مانور مشترک هستند.

مذاکره اسپانیا با عربستان بر سر فروش بمب‌های هدایت شونده

پس از تایید توقف انتقال محموله تسلیحاتی اسپانیا به عربستان به دلیل نقش این کشور در جنگ در یمن، اسپانیا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور با عربستان بر سر فروش ۴۰۰ بمب هدایت شونده لیرزی مذاکره خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اعدام 75 تن از طرفداران مرسی را محکوم کرد

اتحادیه اروپا صدور احکام اعدام برای 75 تن از طرفداران محمد مرسی رئیس جمهور سابق و برکنار شده مصر را محکوم و نسبت به محاکمه عادلانه متهمان به شدت ابراز تردید کرد. این متهمان به قتل افراد و مقاومت در برابر نیرو‌های امنیتی در جریان تلاش ماموران امنیتی برای پایان دادن به تحصن معترضان طرفدار محمد مرسی در قاهره متهم شده بودند.

تاکید ایتالیا بر حفظ برجام

سرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا گفت:روابط فوق‌العاده خوب ایران و ایتالیا مبتنی بر احساس دوستی 2 ملت است. بار دیگر بر حمایت ایتالیا از برجام تاکید کرد و آن را توافق بسیار مهمی برای جامعه بین‌المللی دانست.

مانور مشترک ضد مین در خلیج فارس به رهبری انگلیس

معاون فرمانده نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد: نیرو‌های دریایی بحرین، آمریکا و انگلیس مانور مشترک ضد مین در خلیج فارس برگزار کردند. به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا روزانه 18 میلیون بشکه نفت یعنی حدود 35 درصد از کل صادرات نفت دریایی جهان از طریق خلیج فارس و از طریق تنگه هرمز عبور می‌کند.

ادلب با یک فاجعه انسانی مواجه است

وزیر خارجه فرانسه گفت: ادلب سوریه با یک فاجعه انسانی و امنیتی مواجه است و کشور‌های دخیل باید مداخله کنند. در صورت امتناع این کشور‌ها ما و همپیمانانمان به وظیفه مان عمل خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار