کاظمی‌قمی:

اتحاد ایران و عراق یعنی آمریکا باید برود

درباره شایعه‌سازی‌های اخیر برای تخریب روابط میان ملت‌های ایران و عراق با سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق که در زمان او مذاکراتی میان ایران و آمریکایی‌ها درباره وضعیت عراق انجام شده بود، گفت‌وگو کردیم.
کد خبر: ۳۰۸۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ - 13September 2018

اتحاد ایران و عراق یعنی آمریکا باید برودبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، با توجه به اشراف کاظمی‌قمی به تحولات عراق، نظرات و نکات او درباره این تلاش‌ها برای تخریب روابط میان ملت‌های ایران و عراق و همین‌طور ماجرای آشوب اخیر بصره، قابل تامل است. در ادامه گفت‌وگو با کاظمی‌قمی را می‌خوانید.

حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌های موسوم به حزب دموکرات در کردستان عراق بازتاب‌های زیادی در دنیا و منطقه داشت. درباره این موضوع چه نکته‌ای برای‌تان قابل توجه است؟

ببینید! امنیت مرزها؛ چه امنیت داخلی و چه پیرامونی، محور امنیت ملی است. نظام جمهوری اسلامی ایران در این موضوع یعنی امنیت ملی جدی است. مقابله با هر نوع پدیده‌ای که مخل امنیت باشد، حالا چه یک تهدید خارجی باشد یا یک اقدام تروریستی، با قاطعیت و به طور جدی انجام می‌شود، بویژه اگر حرکت‌های تروریستی با پشتوانه حمایت‌های خارجی مثل حمایت آمریکایی یا جریان ارتجاع منطقه انجام بگیرد؛ قاعدتا جمهوری اسلامی در چارچوب امنیت ملی خود واکنش جدی و قاطع خواهد داشت. نکته قابل توجه درباره این موضوع این است که جمهوری اسلامی ایران در این قبیل مسائل هیچ‌گونه تعارف و تردیدی نخواهد داشت. موضوع امنیت ملی به عنوان اولویت اول در دستور کار نظام جمهوری اسلامی است. نکته دوم اینکه این اقدام جمهوری اسلامی در هدف قرار دادن هر کانون فتنه تروریستی علیه منافع ملت ایران، در چارچوب ضوابط و قوانین بین‌المللی است. در منشور سازمان ملل و در قواعد بین‌الملل موضوع دفاع از خود به صراحت آمده است. پس این اقدامی که جمهوری اسلامی در پرتاب موشک علیه مواضع یک مرکز تروریستی انجام داد با قواعد و موازین بین‌المللی همخوانی دارد و جمهوری اسلامی با رعایت ضوابط بین‌المللی این اقدام را انجام داد.

پیام‌های این اقدام سپاه چه بود؟

طبیعتا این نوع اقدام دارای پیام‌های مختلفی خواهد بود؛ اول نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در مساله امنیت با هیچ‌ کسی شوخی نخواهد داشت و همچنین معامله نخواهد کرد. پیام این اقدام ایران به قدرت‌های بزرگ و حامی تروریسم این است که جمهوری اسلامی در هر نقطه‌ای که تروریسم بخواهد تهدید ایجاد کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد و تهدیدهای آنها هیچ اثری بر اراده جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. پیام این حمله موشکی به تروریست‌ها هم این است که اگر اقداماتی بخواهند علیه منافع ایران و ملت ایران انجام بدهند با واکنش سخت مواجه خواهند شد. این نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در موضوع دفاع و امنیت دارای اقتدار خوبی است و این قدرت و اقتدار دفاعی و اقتدار امنیتی در راستای کمک به ثبات و اقتدار منطقه است. اعتقاد ما این است که امروز تهدید تروریسم متوجه یک کانون و یک نقطه نیست. به دلیل سیال بودن تهدید تروریسم، این پدیده می‌تواند در هر نقطه‌ای مطرح شود. الان تهدید داعش فقط برای عراق و سوریه مطرح نیست و این می‌تواند به هر نقطه‌ای تسری پیدا کند. چیزی که امروز مورد توجه هست اینکه این جریانات معاند و تروریستی تحت پوشش جبهه آمریکا، صهیونیست و ارتجاع منطقه‌ای است و ما می‌بینیم که این تهدید‌ها در وهله اول به دنبال ناامن‌سازی منطقه و در ادامه برای تجزیه منطقه صورت می‌گیرد. ما در منطقه شاهد بودیم و هستیم که خلق جریانات تکفیری مثل داعش و جبهه النصره و حمایت‌هایی که خیلی آشکار از تروریست‌ها در ایران می‌شود، در راستای ناامن‌سازی و تجزیه است. خب! طبیعتا جمهوری اسلامی در مقابل این توطئه واکنش نشان می‌دهد و این پیام را بخوبی اعلام می‌کند که در هر نقطه‌ای که این تهدید بخواهد متوجه ایران شود، جمهوری اسلامی با آن مقابله خواهد کرد. از طرف دیگر، پیام این اقدام سپاه برای مردم کشورمان هم این است که موضوع امنیت کشور و امنیت مردم برای جمهوری اسلامی اولویت اول است و ثبات و امنیت فعلی به‌خاطر آمادگی‌های دفاعی و واکنش‌های به موقع و سریع است. و ملت ایران آسوده‌خاطر باشند که ثبات کشور و امنیت آنها با توجهی که نظام جمهوری اسلامی به این مقوله دارد، برقرار خواهد بود.

این روزها تحولات مختلفی در عراق بویژه بصره در حال وقوع است؛ حمله به محل استقرار برخی نهادها از جمله کنسولگری ایران از محورهای این تحولات است. ریشه این اقدامات را در چه می دانید و چه جریاناتی در آن نقش داشتند؟

رویدادهای اخیر در بصره از جنبه‌‌های مختلف قابل بررسی و قابل توجه است. نخستین مسأله درباره رویدادهای اخیر اینکه ما در بصره شاهد یک تظاهرات مردمی اعتراض‌آمیز و مسالمت‌آمیز در واکنش به کمبود خدمات و مساله بیکاری و مشکلات بهداشتی بودیم و همچنان هم هستیم. این تظاهرات مردمی هم مسالمت‌آمیز است و هم در اعتراض به کمبود‌ها انجام شده است؛ مثلا در اعتراض به قطع مکرر برق بوده، فقدان آب شرب بوده، مسائل خدمات ضعیف بهداشتی یا همین موضوع بیکاری بوده و مردم در قالب تظاهرات‌‌های مسالمت‌آمیز این اعتراض خود را به حاکمیت نشان دادند.

این اعتراضات و تظاهرات مختص این هفته و هفته قبل نبود و طی چند ماه اخیر هم وجود داشته و مختص بصره هم نبوده است، بلکه برای تعدادی از شهرهای مهم چه در جنوب و چه در مناطق دیگر عراق این اعتراض‌‌های مسالمت‌آمیز بوده است. نکته قابل توجه اینکه این اعتراضات اصلا مختص امسال هم نیست و در سال‌‌های گذشته هم این اعتراضات مردمی وجود داشته اما منجر به اقدامات خرابکارانه نشده بود؛ اعتراضات بحقی بوده که با حمایت خود مسؤولان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مراجع و شخصیت‌‌های سیاسی و مدنی هم مواجه شد. شما دیدید که نماینده مرجعیت به بصره رفت و به اعتراضات مردم گوش داد و نگاه مرجعیت را هم مطرح کرد که اقداماتی برای کاهش مشکلات مردم انجام می‌شود. بنابراین این اعتراضات بحق بوده و مورد حمایت همه مؤلفه‌‌های قدرت و حاکمیت بوده است. نکته مهم اما این است که در پوشش این مطالبات و حرکت‌‌های مسالمت‌آمیز مردمی، ما در چند روز گذشته شاهد این بودیم که کاری خرابکارانه انجام شد و عده‌ای اقدام به آتش زدن اماکن کردند؛ عده‌ای که یا فریب خوردند یا وابسته بودند. اینها در چارچوب طراحی دشمن با اقدامات خرابکارانه 50 مرکز را تخریب کردند؛ از تاسیسات حکومتی گرفته تا مقرهای حشدالشعبی و دفاتر احزاب و گروه‌‌های سیاسی و دفاتر گروه‌‌های مقاومت و همین‌طور تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران. آنچه در حال حاضر مقامات عراقی تاکید می‌کنند این است که گروهی که این اقدامات خرابکارانه را انجام دادند، در بین آنها از عناصر بعثی تا عناصر برخی موسسات غیرحکومتی (NGO) که گفته می‌شود تحت طراحی و تقویت کنسولگری آمریکا ایجاد شده‌اند، وجود دارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

گفته شده این عناصر در تحریک و ترغیب مردم به تخریب نقش داشته‌‌‌اند. این اذعان خود مقامات عراقی است که نقش آمریکایی‌ها را در پشت این حرکت‌‌های تخریبی می‌بینند. خب! در این اقدامات خرابکارانه، به مراکز گروه‌‌های مقاومت، حشدالشعبی و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران حمله شد. این نشان می‌دهد طراحان این اقدامات هم حاکمیت عراق را هدف قرار داده‌‌اند و هم گروه‌‌های مقاومت را. در موضوع کنسولگری ایران در بصره هم هدف‌شان تخریب و مخدوش کردن روابط ایران و عراق بوده است.

این تلاش‌ها را صرفا در همین موضوع اخیر می دانید یا ریشه‌دار تر است؟

تخریب روابط 2 کشور فقط این نیست که آنها به کنسولگری حمله کنند؛ شما می‌بینید طی این 3-2 ماه اخیر یک عملیات روانی سنگینی روی افکار عمومی 2 ملت ایران و عراق دارد انجام می‌شود. تلاش می‌کنند اذهان عمومی در ایران را نسبت به ملت عراق بدبین کنند و مورد سوءظن قرار دهند. این رفتار در عراق علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران هم انجام شد. طبیعتا در عملیات روانی و در این جنگ نرم اینها دنبال این هستند روابط 2 کشوری را که هر روز به دلیل مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی بیشتر می‌شود هدف قرار دهند. در حال حاضر ظرفیت‌‌های خوبی بین 2 کشور هست و اراده مسؤولان دو کشور بر توسعه و پیشرفت و ارتقای همکاری‌‌های فی‌مابین است.

اینها آمده‌‌اند این را هدف قرار داده‌‌‌اند. رفت و آمدهای مردم 2 کشور در سال نزدیک به 10 میلیون سفر شده است. که هم شامل توریسم مذهبی و هم شامل جاذبه‌‌های فرهنگی و گردشگری و توریسم درمانی می‌شود. اگر نگاه کنید سیر رفت و آمدهای مردمی روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند، یعنی تعاملات بین 2 کشور تنها در حوزه حکومتی و حاکمیتی نیست. این تعاملات الان بین همه اقشار مردم 2 کشور به‌وجود آمده است؛ تعامل در همه حوزه‌‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی بین 2 کشور ایجاد شده است. خب این خوشایند دشمنان 2 ملت ایران و عراق نیست. آنها زمانی با هدف ایجاد یک هژمونی سلطه بر عراق این کشور را اشغال کردند و مرتجعین منطقه هم به آنها کمک کردند.

چه جریاناتی از همسویی ایران و عراق ضرر می‌کنند؟
مشخصا آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نمی‌توانند یک عراق همراه، همسو و متحد با جمهوری اسلامی و یک جمهوری اسلامی حامی ملت عراق را تحمل کنند. این پتانسیل‌‌های بزرگی که میان 2 کشور وجود دارد و ظرفیت‌‌‌هایی که در منطقه و جهان اسلام وجود دارد، طبیعتا هرقدر به هم نزدیک شوند بر ثبات‌‌سازی، امنیت‌‌سازی و ائتلاف‌‌سازی منطقه تاثیر دارد. این خوشایند آمریکایی‌ها نیست. به هر شکلی تلاش می‌کنند این روابط را خراب کنند. البته با توجه به ظرفیتی که وجود دارد هیچ اراده‌ای نمی‌تواند روابط بین 2 ملت ایران و عراق را خراب کند. شما ببینید! در همین حادثه تعرض به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره؛ بلافاصله همه اقشار سیاسی و حاکمیتی، شیوخ و روسای عشایر، روسای احزاب، گروه‌‌های سیاسی و فرهیختگان عراقی، همه این تعرض را محکوم و تاکید کردند بر اینکه روابطی که بین ایران و عراق حاکم است خدشه‌ناپذیر است و این حرکت‌ها نمی‌تواند این روابط را تخریب کند.

این واقعیتی است که ما شاهد آن هستیم. طراحی دشمن این بود که از مطالبات مدنی مردم عراق سوءاستفاده کند و تعرض به اماکن دولتی و دیپلماتیک در راستای این سوءاستفاده بود ولی خب، این حرکت با محکومیت همه‌جانبه از سوی عراقی‌ها مواجه شد.

مسائل داخلی عراق نیز در برنامه‌ریزی دشمن درباره اتفاقات اخیر در بصره تأثیر گذاشته است؟

مساله قابل توجه در این زمینه این است که این سوءاستفاده از اعتراضات و ایجاد آشوب زمانی اتفاق افتاد که عراق در آستانه تشکیل دولت جدید است و نتایج انتخابات نشان می‌دهد دولت جدید عراق و ترکیب پارلمان جدید عراق ملی‌تر و مستقل‌تر و مواضع این دولت و مجلس نسبت به اشغالگری و تروریسم قوی‌تر از قبل خواهد بود. امروز بنا به اعلام خود مقامات عراقی، هنوز نزدیک به 7 هزار آمریکایی در عراق حضور دارند. طبیعتا با توجه به اینکه حضور نیروهای مقاومت در دولت جدید و پارلمان جدید بیشتر از گذشته است، این را می‌توان پیش‌بینی کرد که دولت و پارلمان جدید نسبت به آمریکایی‌ها زاویه بیشتری داشته باشد. خب! این خوشایند آمریکایی‌ها نخواهد بود. در نتیجه شما اگر حرکات آمریکایی‌ها را در طول چند ماه اخیر در مساله انتخابات و تشکیل دولت و پارلمان رصد کنید، می‌بینید آمریکایی‌ها برخلاف گذشته که تا حدی ظواهر را رعایت می‌کردند این بار به صورت عریان و علنی وارد شده‌اند و به مقامات و مسؤولان و رهبران و احزاب و لیست‌های برنده انتخابات فشار می‌آورند.

آمریکایی‌ها در قالب تهدید و تطمیع تلاش می‌کنند خواسته‌های خودشان را درباره ترکیب دولت آینده عراق به کرسی بنشانند که این اقدام آنها با مخالفت قاطبه گروه‌های عراقی مواجه شد. آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که اگر خواسته‌های‌شان برآورده نشود آشوب‌هایی در عراق ایجاد می‌شود. آنها حتی نسبت به از سرگیری خطر تروریسم در عراق هشدار داده بودند که به نظرم همین ماجرای بصره بی‌ارتباط با آن هشدارهای آمریکایی‌ها نیست.

راهپیمایی عظیم اربعین در کجای این توطئه قرار دارد؟

یک مساله مهم درباره اتفاقات اخیری که برای تخریب روابط ایران و عراق انجام شد، این است که این اتفاقات در آستانه برگزاری مراسم بزرگ اربعین بوده است. مراسم پیاده‌روی اربعین هر سال شکوهمندتر و پربارتر می‌شود و در حقیقت یک نمایش اقتدار، قدرت، حماسه و همدلی است؛ همدلی هم بین خود عراقی‌ها و هم بین عراقی‌ها و زوار اباعبدالله از همه کشورهای دیگر بویژه زوار ایرانی. این نمایش قدرت امروز برای دشمن خوفناک شده است. وقتی جمعیت عظیمی از نیروهای مومن و مخلصی که با مکتب عاشورایی پیوند خورده‌اند در آنجا حضور پیدا می‌کنند، این برای دشمن نگران‌کننده است. خب! گویا با مساله بصره و همین‌طور دیگر مسائلی که تلاش دارد روابط 2 کشور را تخریب کند، تلاش می‌کنند ناامنی و دلخوری را به این راهپیمایی بزرگ تسری بدهند.

اینجا هم می‌خواهم بگویم با شناختی که دارم هیچ اراده‌ای وجود ندارد که بتواند این حرکت بزرگ و حماسی را تحت‌الشعاع قرار دهد و امسال حتما ما شاهد یک اربعین پرشورتر از گذشته خواهیم بود.

برخی نیز طوری وانمود کردند که صرفا کنسولگری ایران در بصره مورد تعرض قرار گرفته است.

بله! نکته‌ای که در مساله بصره باید به آن اشاره کنم این است که دشمن در یک طراحی روانی سعی کرد این موضوع را برجسته کند که در جریان آشوب، دفاتر برخی احزاب مورد تعرض قرار گرفت و دفاتر برخی احزاب دیگر مورد تعرض قرار نگرفت. آنها تلاش کردند این را القا کنند که احزابی که دفاتر آنها در آشوب مورد تعرض قرار نگرفت، این آشوب را تایید کرده بودند یا هماهنگی‌هایی بوده است که البته ما بلافاصله با مواضع خوب رهبران این احزاب مواجه شدیم و آنها این آشوب و تعرض به دفاتر دولتی و دیپلماتیک را محکوم کردند، بنابراین باید به این موضوع توجه شود که دشمن در طراحی خودش دنبال ایجاد تفرقه و فتنه بین خود شیعیان هم هست که البته این فتنه هم خنثی شد.

نکته دیگر این است که تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردمی که مورد حمایت همه گروه‌ها و احزاب عراقی بوده است، وقتی با شیطنت و سوءاستفاده خارجی‌ها همراه شد، مورد مخالفت همین احزاب و گروه‌ها و قبایل و عشایر قرار گرفت و آنها تاکید کردند که فعلا این تظاهرات‌ها انجام نشود و متوقف شود تا اینکه مورد سوءاستفاده دیگران قرار نگیرد. آنها رسما بیانیه دادند. معنای این کار این است که آنها در ابتدا با حمایت از اعتراضات به دنبال طرح خواسته‌های بحق بودند اما این گروه‌ها و احزاب و عشایر با ایجاد اختلاف بین 2 کشور ایران و عراق مخالف هستند. یعنی می‌خواهم به بصیرت آنها اشاره کنم. طراحان اعتراضات و حرکت‌های اعتراضی مردم وقتی دیدند این اعتراضات با موج‌سواری خارجی‌ها منحرف می‌شود، آمدند بیانیه دادند و اجازه ندادند این عملیات‌های تخریبی به اسم آنها تمام شود. اگر بخواهیم ماجرای آشوب در بصره را یک جمع‌بندی بکنیم باید بگوییم طراحان این آشوب چند هدف را دنبال می‌کردند؛ اول اینکه آنها می‌خواستند یک فتنه داخلی در عراق ایجاد کنند؛ یک موج ترس و نگرانی و دلهره را در مردم ایجاد کنند و با این ترس به اهداف سیاسی خودشان برسند که این خنثی شد، یعنی فتنه جنگ شیعه با شیعه خنثی شد. با حمله به کنسولگری ایران در بصره اگر دنبال این بودند که روابط بین 2 کشور تخریب شود، این هدف آنها هم به نتیجه نرسید و خنثی شد و ناکام ماند. شما دیدید جمهوری اسلامی ایران بلافاصله کنسولگری خودش را افتتاح کرد؛ همه عراقی‌ها تعرض به کنسولگری ایران در بصره را محکوم و در حمایت از جمهوری اسلامی ایران تظاهرات کردند. مقامات عراقی اعلام کردند ایران تنها کشوری بود که از عراق در مقابل تروریسم حمایت کرد.

موضع وزیر خارجه عراق هم مناسب بود.

بله! وزیر خارجه عراق هم بیانیه داد و این حرکت را محکوم کرد. دولت عراق اعلام کرد باید با مسببان این کار برخورد شود. خب! این موجی که در حمایت از ایران به راه افتاد نشان داد میزان تعاملات میان ایران و عراق میان دولت‌ها و ملت‌ها در همه سطوح بسیار بالاست. می‌خواهم بگویم آنچه در بصره اتفاق افتاد هیچ هدفی از اهداف طراحان را محقق نکرد، بلکه نتیجه عکس گرفتند. امروز عراقی‌ها درباره اینکه آمریکایی‌ها سیاست کینه‌توزانه‌ای را نسبت به کشورشان دنبال می‌کنند و اینکه متحدان آمریکا در منطقه مثل سعودی علیه منافع مردم عراق اقدام می‌کنند؛ متفق‌القول شده‌اند.

این باعث تضعیف مواضع آمریکا در منطقه هم می‌شود؟

بله! مواضع آمریکا هم در عراق و هم در منطقه تضعیف شده و علتش هم این است که آمریکایی‌ها تنها به منافع خودشان می‌اندیشند؛ آمریکایی‌ها به هنجارهای فرهنگی این جوامع توجه نمی‌کنند و این باعث می‌شود مردم واکنش نشان بدهند. این اقدامات و توطئه‌ها ما را مطمئن می‌کند در قالب یک برنامه‌ریزی خوب روابط 2 کشور ایران و عراق در همه زمینه‌ها گسترش پیدا خواهد کرد؛ اربعین حسینی باشکوه‌تر برگزار خواهد شد و شاهد ناکامی‌های بیشتر دشمن در خود عراق خواهیم بود، البته ما باید یک دیپلماسی فعال و یک برنامه برای توسعه همکاری‌ها داشته باشیم.

در آشوب بصره این بحث «ان‌جی‌او»‌های وابسته به سفارت آمریکا مطرح بود و اینکه برخی گروه‌های شیعه وابسته به انگلیس هم گویا فعالیت‌هایی داشتند.

آمریکایی‌ها یک زمانی با لشکرکشی نظامی می‌خواستند اهداف‌شان در عراق را محقق کنند که شکست خورد. یک زمانی رو آوردند به جنگ‌های نیابتی؛ از طریق راه‌اندازی گروه‌های تکفیری و تروریستی که این هم تا حدود زیادی شکست خورد. امروز اما در قالب عملیات‌ها و اقدامات نرم سازمان‌ها و مراکز غیرحکومتی تشکیل می‌دهند به اسم کمک‌های انسان‌دوستانه اما در قالب این فعالیت‌ها سعی می‌کنند با تحریک و ترغیب عوامل‌شان، در راستای اهداف‌شان اقدام کنند و بخشی از جامعه را در مسیر مطلوب خودشان بکشانند. در بصره این اتفاق افتاد. در اطلاعاتی که خود مقامات عراقی اعلام کردند گفتند کنسولگری آمریکا در بصره این موسسات غیرحکومتی را در ایجاد آشوب دخیل کرد. برخی از جریانات انحرافی که گفته می‌شود تحت حمایت انگلیسی‌ها هستند، در جریان آشوب بصره حضور داشتند که دستگیر هم شدند و همان‌طور که وزارت خارجه عراق اعلام کرده اگر اینها محاکمه شوند و اعترافات آنها منتشر شود مشخص می‌شود با کجا ارتباط داشتند و دنبال چه مقاصدی بودند.

این جریان‌سازی داخلی که عده‌ای اخیرا راه انداخته و علیه زوار عراقی شایعه درست کرده‌اند را هم شما در همان چارچوب طراحی آمریکایی و سعودی برای تخریب روابط 2 کشور می‌دانید؟

حتما! مساله عملیات نرم و جنگ روانی که در عراق ایجاد شد، در ایران هم علیه عراقی‌ها انجام می‌شود. آمریکایی‌ها از ابتدا دنبال این بودند که روابط خارجی عراق را مدیریت کنند. خب! می‌خواستند این کار را انجام دهند. همه تلاش‌شان را کردند که یک رابطه مبتنی بر منافع ملی بین 2 کشور ایران و عراق شکل نگیرد. خب! اگر این روابط گسترده بین ایران و عراق ایجاد بشود اصلا بهانه‌ای برای حضور آمریکایی‌ها در منطقه وجود نخواهد داشت. یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از تحقق این مهم دارند انجام می‌دهند همین فضاسازی‌ها و شایعه‌سازی‌هاست؛ هم در داخل ایران و هم در داخل عراق. این شایعه‌سازی‌هایی که در ایران علیه زوار عراقی مطرح می‌کنند که رئیس دستگاه قضایی هم اشاره کردند، مشابه همین شایعه‌سازی‌ها را هم در عراق علیه زوار ایرانی مطرح کردند.

برخی عوامل داخلی که نگاه‌شان معطوف به آمریکا است در دامن زدن به این عملیات روانی آمریکایی‌ها در هر 2 کشور فعالیت می‌کنند. آنهایی که در ایران علیه عراقی‌ها و آنهایی که در عراق علیه ایرانی‌ها موج ایجاد می‌کنند در حقیقت در چارچوب طراحی آمریکا اقدام کرده و می‌کنند. ببینید! این برای همه مشخص و آشکار است که همه از همکاری و بهبود روابط 2 کشور سود می‌برند؛ آنهایی که نمی‌خواهند این سود نصیب هر 2 ملت بشود، در چارچوب طراحی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها کار می‌کنند. ببینید! امروز نقش عراق در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند بسیار نقش خوبی باشد، همان‌طور که نقش جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ثبات و امنیت و بازسازی عراق نقش بی‌بدیلی است. طبیعتا هر اقدامی که بخواهد این فرصت‌ها را نادیده بگیرد در چارچوب طراحی آمریکا
خواهد بود.

آمریکا و سعودی، روابط خوب تهران- بغداد را برنمی‌تابند؟

روز سه‌شنبه با حضور استاندار بصره و سفیر ایران در عراق، ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره افتتاح شد. ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق بعد از به اهتزاز درآمدن پرچم ایران در ساختمان جدید کنسولگری، با بیان اینکه نگرانی ایران به دلیل آتش گرفتن یک ساختمان نیست بلکه نگرانی برای تلاش برخی برای بر هم زدن روابط عمیق و بی‌نظیر مردم ایران و عراق است، گفت: ما هر روز شاهد شایعه‌سازی برای اخلال در روابط ایران و عراق بودیم اما امروز می‌بینیم برخی ساختمان دولتی ایران را به آتش کشیده‌اند تا نام مردم عراق را به عنوان عامل آن معرفی کنند اما ما می‌دانیم و حساب اینگونه کارها را به هیچ عنوان به پای مردم عزیز عراق نمی‌گذاریم.

مسجدی همچنین از دولت عراق خواست تمام تلاش خود را برای معرفی عاملانی که به ساختمان کنسولگری یورش برده بودند به کار گیرد. وی در پاسخ به تسنیم مبنی بر اینکه شما به چه کسانی مظنون هستید، گفت: من تا مشخص شدن تحقیقات کسی را نمی‌خواهم متهم کنم اما آنچه برای من روشن است این است که آمریکا و عربستان‌سعودی نمی‌خواهند ما با برادران عراقی خود رابطه خوبی داشته باشیم، آنها برای تخریب روابط ایران و عراق مقصرند اما رابطه ایران و عراق فراتر آن است که با اقدامات خرابکارانه برخی با خدشه مواجه شود. نکته قابل توجه اینکه، سفیر ایران در عراق اگر چه از متهم خاصی نام نبرد اما از عربستان و آمریکا به عنوان کسانی که برای تخریب روابط ایران و عراق در تلاش هستند، یاد کرد. همچنین، اسعد عبدالامیر عیدانی، استاندار بصره نیز در پاسخ به این سوال که آیا نقش احتمالی عربستان و آمریکا در حمله به کنسولگری ایران بررسی شده است یا نه؟ گفت: از زمانی که این حادثه رخ داد ما ضمن محکوم کردن این حادثه، کمیته‌هایی را برای تحقیق درباره عاملان اصلی آن تشکیل دادیم که این کمیته‌ها همچنان در حال بررسی موضوع هستند و بعد از نهایی شدن تحقیقات، نتیجه را اعلام خواهیم کرد. استاندار بصره در پاسخ به این سوال که آیا نقش عربستان و آمریکا را نیز بررسی خواهید کرد؟ گفت: ما تمام احتمالات را بررسی خواهیم کرد تا اگر کسی در این ماجرا سهمی داشته باشد، مشخص شود.

منبع: وطن امروز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار