بدرقه شهدا تا بهشت- ۲۳/ گزارش دفاع پرس از مراسم تشییع ۱۳۵ شهید دوران دفاع مقدس؛

غوغای شهدا در شهر

شهر تهران امروز میزبان پیکر ۱۳۵ شهید دوران دفاع مقدس بود که از دانشگاه تهران به سمت معراج الشهدا تشییع شدند.
کد خبر: ۳۰۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲ - 13September 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نزدیک به ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا می‌گذرد؛ صد‌ها سال از روزی که سیدالشهدا (ع) به همراه اصحاب و فرزندان در خون خود غلطید تا پرچم حق بر زمین نیافتد، گذشته است؛ اما صدای حسین (ع) همچنان در گوش تاریخ طنین انداز است. رهروان حسین (ع) در هر زمان به یاری امامشان شتافتند و این خونِ در جوش و خروش فرزند فاطمه (س) مایه حیات اسلام شده است.

از هفته گذشته تبلیغات گسترده‌ای برای تشییع جمعی از پیکر‌های مطهر شهدا در تهران انجام شد. بنر‌های بزرگ و کوچک در خیابان‌های تهران و اخبار متعدد، از مراسم بزرگی خبر می‌دادند که در آغازین روز‌های ماه محرم بنا بود تا فضای شهر را به شمیم عاشقانه شهدا معطر کند. همه آماده حضور دوباره فرزندانشان پس از سال‌ها انتظار بودند.

در روز‌هایی که شهر‌های مختلف کشور در عزای حسینی به سوگ نشسته است و در سومین روز از محرم الحرام، پیکر مردانی از تبار اصحاب عاشورایی اباعبدالله الحسین (ع) بر دوش عاشقان شهادت تشییع شد. امروز (پنجشنبه ۲۲ شهریور) بار دیگر اهل آسمان آمدند تا محرمی عارفانه و عاشقانه را برای اهل زمین خلق کنند.

۱۳۵ شهید دوران دفاع مقدس که در تفحص‌های کمیته جست‌وجوی مفقودین در مناطق عملیاتی کشف شده‌اند، به میان مردمی آمدند که سال‌هاست برای بازگشت پیکر‌های فرزندان خود به انتظار نشسته‌اند. از ساعت ۹ صبح مراسم تشییع شهدای دوران دفاع مقدس از دانشگاه تهران آغاز شد. جمعیت زیادی از اقشار مختلف مردم از کوچک و بزرگ و پیر و جوان به استقبال شهدا آمدند.

غوغای شهدا در شهر

خودرو‌های حامل پیکر‌های مطهر شهدا در میان مردم و در خیابان انقلاب به حرکت درآمدند. خیابان مملو از جمعیت عزادار با نوای نوحه و سینه زنی، قهرمانان خود را به سمت پل حافظ بدرقه کردند. امواج سیاه‌پوش مردم یکصدا و یک‌رنگ با شهدا تا خیابان بهشت و معراج الشهدای تهران همراه شدند. تابوت‌های شهدا در میان انبوه جمعیت به حرکت درآمد و از خیابان بهشت تا معراج الشهدای تهران بر دوش مردم تشییع شد.

از میان مردمی که به تشییع آمدند، دختر شهید طهماسبی با عکس پدر در بین تشییع کنندگان حضور یافته است. او بوی پدرش را در میان این شهدا جست‌وجو می‌کند، پدری که ۳۲ سال پیش در جبهه‌های دفاع مقدس جانش را برای سربلندی سرزمین اسلامی فدا کرد. وی می‌گوید: هر بار شهدا می‌آیند تا پیامی را به ما برسانند، همه مردم باید بیاندیشند که پیام شهدا به آنان چیست و امروز شهدا و سیدالشهدا (ع) از ما چه می‌خواهند.

طهماسبی ادامه می‌دهد: شهدا آنچه در توان داشتند را در میدان نشان دادند و با همه توان در دفاع از کشور حاضر شدند. حالا امروز وظیفه ماست که حافظ خون شهدا و رهرو راه آنان باشیم.

«آتشکار» پیرمرد سپیدمویی است که با عصا و همراه پسرش در مراسم تشییع پیکر شهدا شرکت کرده و در نزدیکی معراج الشهدا به انتظار پیکر شهدا نشسته است. او می‌گوید: شهدا چشم و چراغ ما هستند. فرزندان ما که پیکر‌های آنان سال‌هاست در گمنامی خفته؛ اما آنچه بیش از شهدا مهم است راه و هدف آنهاست.

غوغای شهدا در شهر

حال تبدار امروز ما با نفس شهدا شفا می‌یابد. در هر برهه از زمان و در هر شرایطی از تاریخ، شهدا نجات‌بخش ملت بوده‌اند؛ چه آن روز که با جان خود از وطن دفاع کردند و چه امروز که نقشه راه را به ما نشان می‌دهند.

«ابوالفضل» پسر ۱۲ ساله‌ی یک خانواده چهارنفره همراه با پدر، مادر و خواهر کوچکش به مراسم آمده است، لباس عزای امام حسین (ع) را به تن کرده و سربند «یا حسین» به پیشانی دارد. درباره دلیل حضورش در این مراسم می‌گوید: دوست دارم مثل شهدا باشم و روزی مثل آن‌ها در مقابل دشمن بایستم.

او ادامه می‌دهد: دلم می‌خواست در روز عاشورا از امام حسین (ع) و فرزندانش دفاع کنم.

مادر ابوالفضل پس از شنیدن صحبت‌های فرزندش، با لبخند می‌گوید: این تاثیر خون شهداست. اینکه فرزندان ما با فرهنگ عاشورایی و جهاد آشنا هستند و تا زمانی که شهدا باشند، این فرهنگ در عمق جان فرزندان ما ریشه دارد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها