کتابدار:

رشد شعر عاشورایی پس از انقلاب اسلامی چشمگیر است/ پرسشگری مبنا و اساس شعر امروز

پژوهشگر و مفسر شعر ایرانی اسلامی گفت: با ظهور انقلاب اسلامی ایران و پشت سر گذاشتن دوران خفقان و سلطه پهلوی شعر عاشورا جانی دوباره گرفت و در این سال‌ها سرعت صعود و پختگی شعر عاشورایی چندین برابر شده است.
کد خبر: ۳۰۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ - 15September 2018

رشد شعر عاشورایی پس از انقلاب اسلامی چشمگیر است/ پرسشگری مبنا و اساس شعر امروزبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ اکبر کتابدار پژوهشگر و مفسر شعر ایرانی اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص تاریخچه پیدایش شعر عاشورایی در ایران گفت: شعر عاشورایی در ایران قدمتی دیرینه و تاریخی دارد. برخی تصور می‌کنند که شعر عاشورایی و اشعار ماه محرم از زمان صفویه در ایران آغاز شده، اما براساس مستندات باقی مانده اولین شعر عاشورایی از دوره سامانیان و غزنویان شکل گرفته است.

وی شاعران عاشورایی زمان قدیم را اینگونه معرفی کرد: کسایی مروزی، رودکی، مولانا، عطار از جمله شاعران برجسته ادبیات کهن ایران هستند که در وصف صحاری عاشورا و شهادت امام حسین (ع) شعر سروده‌اند.

کتابدار جریان شعر عاشورایی را در دو بخش تقسیم کرد و افزود: شعر عاشورایی در دو قسم سروده شده است. بخش اول به صورت واقعه تاریخی جریان کربلا واقعه را ترسیم می‌کردند و در بخش دوم نگاه درونی، احساسی و هیجانات خود شاعر به آن واقعه می‌پرداختند.

وی رشد شعر عاشورایی در دوران پس از انقلاب را چشمگیر خواند و تاکید کرد: با ظهور انقلاب اسلامی ایران و پشت سر گذاشتن دوران خفقان و سلطه پهلوی شعر عاشورا جانی دوباره گرفت و در این سال‌ها سرعت صعود و پختگی شعر عاشورایی چندین برابر شده است.

کتابدار ادبیات شعر امروز عاشورایی را بر پایه پرسشگری دانست و اذعان کرد: در ایام محرم و عاشورا مردم می‌توانند به تذکره‌ها و مجموعه‌های مختلف رجوع کنند و با شعر عاشورایی بیشتر و بهتر آشنا شوند. از منابع بسیار خوب این موضوع، حوزه هنری کتب مختلف و خوبی را در زمینه شعر عاشورایی به چاپ رسانده و که به راحتی می‌توان تهیه و مطالعه نمود.

منبع: میزان

نظر شما
پربیننده ها