ظریف در گفت‌وگو با اشپیگل عنوان کرد؛

احتمال افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با اشپیگل تاکید کرد در صورت منفعل بودن اروپا در برابر خروج آمریکا از برجام، احتمال افزایش غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران وجود دارد.
کد خبر: ۳۰۹۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ - 15September 2018

ایران ممکن است غنی سازی اورانیوم را افزایش دهدبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با مجله آلمانی اشپیگل اظهار داشت: چنانچه اتحادیه اروپا در برخورد با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به برخورد منفعلانه خود ادامه دهد، این امکان و احتمال وجود دارد که تهران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد.

وی در ادامه این گفت‌وگو افزود: اروپایی‌ها و کشورهای دیگر امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران باید برای جبران تحریم‌های آمریکا دست به کار شوند.

ظریف خاطرنشان کرد: چنانچه تعادل میان دادن و گرفتن بر هم بخورد ایران واکنش نشان خواهد داد. این واکنش می‌تواند اقدامی جز خروج از برجام بوده و ایران دست به افزایش غنی‌سازی اورانیوم بزند.

وزیر امورخارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو در خصوص احتمال مذاکره تهران - واشنگتن تصریح کرد: در حال حاضر دلیلی برای گفت‌وگو با آمریکا نمی‌بینیم. تنها در صورتی که آمریکا بار دیگر به توافق هسته‌ای برجام متعهد شود می‌توان درباره گفت‌وگوی دوجانبه تصمیم‌گیری کرد.

ظریف با اشاره به بی‌سابقه بودن توافقی مانند توافق هسته‌ای ایران اظهار داشت: ما برای دستیابی به توافق هسته‌ای ساعت‌ها مذاکره در سطح وزرا انجام دادیم، اقدامی که در سوابق ایران و آمریکا بی‌سابقه بود. قطعا اگر آن زمان نیز ترامپ در قدرت بود همه چیز را نابود می‌کرد. 

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه چه کسی تضمین می‌دهد که ترامپ بار دیگر به گفت‌وگو و توافق پایبند بماند، افزود: ما دیگر نمی‌خواهیم وقت خود را برای مذاکره مستقیم هدر دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: توافق هسته‌ای با ایران یک توافق عاشقانه نیست، بلکه توافقی منطقی است. ایران آمادگی دارد که تا زمانی که منافعش تامین شود، آن را اجرا کند. این کاملا پرسشی کاربردی و نه احساسی است. روابط جهانی بر مبنای داد و ستد است. اگر این توافق در پی اقدامات آمریکا و عملکرد خنثی اروپایی‌ها به هم بخورد در این صورت ما هم اقدام می‌کنیم.

وی افزود: بند 36 توافق و قطعنامه 2231 شورای امنیت این امکان را به ما می‌دهد که سطح پایبندی به برجام را کاهش دهیم و بدون اینکه از توافق خارج شویم، افزایش غنی‌سازی اورانیوم را در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار